Annons:

Bara 350 000 kunder kvar för SAS att återbetala till

SAS vd Rickard Gustafson berättade i en intervju med Di-TV på torsdag förmiddag att det “bara” återstår 350 000 ärende att återbetala till kunder som fått inställda resor under corona. Dessa uppgår enligt kvartalsrapporten till ett värde av en halv miljard kronor. - Vi jobbar så hårt vi kan för att återbetala pengar. Vi har anställt nya personer och skapat automatiserade processer.

SAS har redan återbetalt 5 miljarder till 1,2 miljoner kunder. Det återstår alltså bara 15 procent enligt vd Rickard Gustafson.

SAS har inte någon akut likviditetsbrist, trots drygt 10 miljarder i förlust i senaste bokslutet. I kassan finns enligt vd Rickard Gustafson 10,25 miljarder. Det innebär att man från den första december kommer att börja att återbetala inställda resor enligt sju dagars regeln. Under julhelgerna planerar man att öka kapaciteten något. Men att biljettpriserna kommer att höjas tack vare covid-19 trodde inte vd Rickard Gustafson. Förklaringarna var flera.
– Det är fortsatt tuff prispress. Vi ser en helt ny konkurrens med Wizz Air som flyger på inrikes i Norge. Mixen av passagerare kommer att ändras. Många företag har uppfattat att förvaltningsärende kan hanteras digitalt. Det kommer att leda till en ökad andel privatresande och där prisbilden är lägre. När väl flygandet kommer i gång finns mycket kapacitet på marken som vill upp och flyga. De kommer att sälja billiga flygstolar.
Detta bör att leda till 15-20 procent högre produktionstakt för SAS enligt vd Rickard Gustafson.

Mot högre biljettpriser är den enda gröna stapeln i SAS senaste är Passenger
yield, alltså det genomsnittliga intäktsbeloppet per betalande passagerare som flög en mil. Här ser SAS en positiv utveckling på 372 miljoner senaste kvartalet. 

 

7 kommentarer

  1. John Doe: Det värsta är att SAS förluster kommer öka när de börjar flyga igen. Ibland är det mindre förlustbringande att ha flygplanen på marken än i luften beroende på tex kabinfaktorn. För att få hjulen att snurra igen kommer kosta enorma summor därför många flygbolags affärsmodeller bygger på synergieffekter av totalen i rutt-nätverket. Det är därför det är så dyrt att starta och driva flygbolag. Att som flygbolag nå tröskelvärdet i sitt rutt-nätverk där det "kanske" lönar sig kräver stora investeringsbelopp så det blir så dyrt att många värjer sig emot att ens tänka tanken att driva flygbolag. Det i sig stänger ute nya aktörer att ta sig in på flygmarknaden (tröskeln är hög), och det blir inte enklare av att svenska skattebetalare föder detta dysfunktionella SAS. Företag fungerar ibland som u-landsbistånd. Varför göra företaget SAS lönsamt när resurserna ändå landar med Herculesflygplan? Och SAS ägare är ju rika, dvs svenska och danska skattebetalare. Så har kanske oljepriset varit förmånligt 1 år och så har SAS gått +/-0, vilket då skall motivera de övriga tio årens förluster samt en fortsättning med massa förlustår. Som passagare betalar du några hundringar extra på flygbiljetten för att finansiera överbetald kabinpersonal och massa annat onödigt tjusigt med fina titlar som egentligen inte tillför något förutom att lyckönska varandra att vara världens härskare inom sin industri. Lever i sin egna bubbla precis som SD-troll på Flashback och klimatalarmister på Mynttorget. Jag kan inte förstå hur svenska staten kan motivera inför tex ensamstående mammor med 3 barn som aldrig ens kan drömma om solsemester till Spanien eller affärsmiddag med ostron och champagne i Geneva varför staten skall pumpa in massor av skattepengar i SAS.
  2. Överbetald kabinperson: Jag tror du behöver läsa på lite, mycket som inte stämmer i ovan text.. Överbetald kabinpersonal, tackar, jag hade 21500kr/månad och märk väl, vi har inget OB tillägg, det ingår i lönen. Går exempelvis upp strax efter 03.00 För att kunna checka in 05.00 för att sedan flyga medelhavsdestinationer Tor, är åter på Arlanda ca 15-16 tiden, hemma först vid 16-17 tiden. Jag beklagar mig inte för jag älskar mitt jobb, men att få slängt i ansiktet av någon som anser att vi är överbetalda lyxlirare stämmer helt enkelt inte. Kanske det var så en gång på 70 talet, vad vet jag, men nu är vi en oerhörd hårt arbetande yrkeskår som för 60% av oss för tillfället har fått lägga vingarna på hyllan.
  3. Kalle: Jippiiii! Bara 350 000????!!!!
  4. Anonym: Ren och skär BS. Ger inte mycket för den där människan. Han borde byta jobb
  5. Emil: @John Doe. Kabinpersonal är inte överbetald. De får en lön som är, precis som för de flesta serviceyrken..för låg. Dina kommentarer kanske stämde för 30-40 år sen när detta yrke ansågs som ett högstatusjobb. Men det är dags att inse eller snarare göra sig själv uppdaterad om hur läget förändrats
  6. Vincent: Det är inte utan att man ängsligt kan fundera över hur SAS klarar av att hantera säkerheten i extremt komplicerad flygteknologi, när man inte kunnat lösa uppgiften med att två juniorutvecklare under en förmiddag knackar ihop en simpel automatiserad återbetalningslösning...
  7. Överbetald kabinperson: När jag skrev 21500kr var det innan skatt. Netto blir det beloppet betydligt lägre. Tråkigt att du anser detta vara överbetald. Märk väl jag arbetar och betalar skatt i Sverige.Betalar nästan 8000kr i månaden bara för att bo. Som sagt jag klagar inte på min situation, men jag blir så trött att höra hur bra man har det som flygpersonal, att få se palmer utanför sitt hotellrum, dricka champagne till den ryska kaviaren är inte vår vardag, utsikten från vårt hotellrum är oftast en vägg, eller en innergård (billigaste rummen) och champagnen är oftast en Loka med helt annan typ av bubbelvatten som vi sväljer ned tillsammans med en billig och svampig burgare, men låt utomeuropeiska aktörer ta över både sjöfart, vägtrafiken och nu flygfarten så blir det billigt, sen att inga skattepengar hamnar i Sverige är ju en helt annan sak, men billigt blir det...