Grattis Tomas Bäcklund, du är ny marknadschef på Elite i Skandinavien. Varför valde de dig?
Den frågan bör egentligen ställas till David (VD) men rimligen för att de behov bolaget har inom varumärke och marknadsföring matchar den kompetens jag har.
Sälj in Elite med max tre meningar?
Räcker med en: ”Nordens bästa hotellkedja”. Det är också det pris Elite mottog 2019.
Ni är trea efter Scandic och Nordic Choice, när blir ni etta?
Möjligen trea sett till storlek men inte sett till kvalitet och service vilket i min mening är betydligt viktigare parametrar. Utöver det fortsätter Elite satsa med minst tre fantastiska hotellöppningar 2021.
Hur ofta ringer Bicky Chakraborty dig?
Inte så ofta, har mer dialog med hans dotter Caroline.
Hur ofta pratar du med David Halldén, VD Elite Hotels en normal dag?
Ofta. Säkerligen tre-fyra gånger per dag.
Hur mår Elite i Corona-tider?
Ingen mår bra i Corona-tider. Det är en hemsk pandemi. Men Elite har en väldigt bra position som ett resultat av ett mycket stabilt resultat och de prioriteringar man gjort tidigare.
Hur mår hotellindustrin just nu i corona-tider?
Inte alls bra tyvärr. Det är en av de branscher som drabbats hårdast.
Du har ett långt förflutet som konsult. Vad lärde du dig i den världen?
Förutom allt jag kan om marknadsföring, digitalt och kommunikation; att du aldrig är starkare än din svagaste länk. Att resultat är ett lagarbete.
En reklambyrå-vd har berättat att problemet med marknadschefer är att de gärna vill bli bjudna på lunch, men att de aldrig köper något. Sant eller falskt?
Det har jag inte märkt av tidigare men jag får väl testa och se 🙂
Vilka byråer planerar du att arbeta med?
Vi jobbar idag med Star Republic på digitalsidan och Pineberry för SEO/SEM. Utöver det har jag inte beslutat om fler byråer.
Vad är pitchen, alltså uppdraget till er byrå?
Det beror på vilken av dem du syftar på. Generellt sett vill jag att en brief ska innehålla så mycket information och data som möjligt för att byrån ska få så bra förutsättningar som möjligt. Om jag ska ge någon fingervisning så kan jag säga att min erfarenhet från konsultsidan är att så inte alltid är fallet.
Din tre bästa egenskaper som marknadschef?
Stark digital kompetens, djup förståelse för marknadsföring och förhoppningsvis bra ledaregenskaper.
Och vad kan du bli ännu bättre på?
Jag kan bli bättre på precis allt.
Namn: Tomas Bäcklund
Titel: Marknadschef
Familj: Fru, tre barn varav ett med två ben och två med fyra ben.
Bor: Stockholm
Senaste resa: Italien, Toscana.
Favorithotell: Hotell Saint Marc, Paris.
Favoritfärjebolag: Oklart
Favoritreseapp: Ännu mer oklart
Flygbolag som jag åker helst med: SAS, Swiss
Favoritdestination: Italien, Mexico
Min drömresa: Den som kommer härnäst.
Detta vet vi inte om dig: Tävlar i Squash och är en full blown frag head (väldigt parfymintresserad)
2 kommentarer