Före krisen hade Norwegian över 10 000 anställda, men nu är antalet 600, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande.
Samtidigt väljer företaget att parkera 15 av de 21 plan som man har i luften.
– Det är väldigt tråkigt att behöva ställa in all trafik i Sverige och vi önskar verkligen att vi hade sluppit göra det, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef på Norwegian till Aftonbladet till Aftonbladet.
Norwegian har lovat att erbjuda berörda kunder alternativa lösningar. Om flyget blir inställda har man rätt att få pengar tillbaka, alternativt bonuspoäng eller ombokning.
– Vi gör nu allt vi kan för att ta oss igenom den här krisen och hoppas på en förståelse från våra kunder som berörs, säger kommunikationschefen Charlotte Holmbergh Jacobsson.
Innan Norwegian tog beslutet om att parkera en stor del av flygplanen hade bolaget redan minskat kapaciteten till en miniminivå i Sverige med enbart två inrikeslinjer och sex utrikeslinjer från Arlanda.
Hur många svenskar berörs av beslutet?
– Jag har dessvärre ingen möjlighet att ta fram siffror på det, säger hon till Aftonbladet.
9 kommentarer