Annons:

Försenad återbetalning kan ge SAS miljonböter

Konsumentombudsmannen har i dag beslutat om rättsliga åtgärder mot flygbolaget SAS för hanteringen av återbetalningarna för inställda flyg under pandemin. Bland annat kommer SAS framöver kunna straffas med miljonvite om resenärer inte får tillbaka pengar i tid, skriver SR:s Ekot.

Enligt konsumentreglerna ska resenärer inte behöva vänta mer än sju dagar på återbetalning för inställda flyg. Men under pandemin har många resenärer fått vänta betydligt längre än så. Och det här kan SAS få betala dyrt för, genom Konsumentombudsmannens beslut. Juristen Gunnar Wikström leder processen mot SAS.

– Vi har beslutat att utfärda två förelägganden. Och i det här fallet är då föreläggandena förenade med ett vite på en miljon kronor.

Beslutet innebär att om SAS inte har kommit ikapp med återbetalningarna vid årsskiftet, det vill säga om det fortfarande finns kunder som har väntat i mer än sju dagar på återbetalning, kan en domstol på Konsumentombudsmannens begäran ge sas ett vite på en miljon kronor. Därefter riskerar SAS att straffas med en miljon i vite varje månad i ett år framöver, om man inte betalar kunderna i tid, beskriver Gunnar Wikström för SR:s Ekot.

2 kommentarer

  1. Thomas: Lite hårt, SAS har naturligtvis extremt ansträngd likviditet, gamla skulder och varje flygning ger ytterligare förluster. Dessutom är mycket av stöden lån som ska betalas tillbaka. Bolagets överlevnad osäker, aktien nere under 1 sek. Ingen som helst ljusning för branschen, kan inte ens anas.
  2. Kate: Betala böterna till sig själv? Staten äger ju i praktiken SAS och staten äger myndigheten dit vitet skall betalas in. Kruxet är att SAS inte har pengarna. Och efter Corona kommer SAS bränna ännu mer pengar under en uppstartsperiod. SAS hade inte överlevt utan svenska staten och det gäller även innan Corona. Ett bolag som SAS borde ägarna inte kasta pengar på därför bolaget går årligen i förlust. Ägarna skall inte kasta bra pengar på dåliga. SAS är ett Zombieföretag, d.v.s. ett företag med förlegade uppfinningar och föråldrad företagskultur. Dessa bolag är mer till för de anställda än kunderna - en form av löneinstitution för en bidragsadeln. Men är ägarna rika (dvs i detta fallet staten) så fyller de bara på med resurser så ingen förändring kommer ske. Allt snack om förändring är mest floskler och tomma ord. Företag fungerar ibland som u-landsbistånd. Varför förändring när resurserna ändå landar med Herculesflygplan? Inte mycket annorlunda emot när ett företag har rika ägare.