Annons:

Mathias Sabel är ny Sverigechef på DigitalGuest

Mathias Sabel är ny Sverigechef på DigitalGuest. Här svarar han på Travel News på-nytt-jobb-enkät om likheter och skillnader mellan sina två gamla arbetsgivare Scandic och Nordic Choice. Och när han får sin första svenska kund.

Grattis Mathias Sabel, du är ny Sverige på DigitalGuest. Varför valde de dig?
Tack så mycket! Hela känslan på DigitalGuest, som har sitt huvudkontor i Aarhus, Danmark, är personligheten och de sätter stor vikt till personliga egenskaper hos de anställda. Första gången vi möttes för en intervju slutade med att vi satt och pratade resor, dykning och tog varsin öl istället för att ha en regelrätt intervju – verkligen ”hygge” som de säger i Danmark. Rent erfarenhetsmässigt, och varför de intresserade sig för just för mig som kandidat, har jag fått höra är min unika kombination av sälj- såväl som hotelldriftserfarenhet.
Sälj in DigitalGuest med max tre meningar?

Den digitala gästresan är viktigare än aldrig tidigare just nu. Utifrån ett hotelldriftsperspektiv kan jag med både stolthet och säkerhet säga att DigitalGuest är hotellbranschens mest användarvänliga och prisvärda webbapplikation för en digitaliserad hotellrumsfolder, smidig och riktad gästkommunikation till en, flera eller samtliga gäster i kombination med ökad försäljning och generell gästservice. Ingen app. Inga nedladdningar. Inget papper.

Ni är stora i Danmark varför? 
DigitalGuest grundades i Danmark för ett antal år sedan och har sedan det växt stadigt och idag har vi över 120 nöjda samarbetshotell i landet. I veckan fick vi även beskedet att en av Danmarks största kedjor vill gå framåt med ett samarbete. Även om vi idag endast finns fysiskt närvarande i Danmark, Sverige har vi kunder i 12 olika länder världen över, från Japan till Grönland.
När kommer den första svenska hotellkunden?
Den är redan i min kundportfölj! Jag har sedan jag klev på min tjänst i mitten på september fått fyra nya hotellkunder och fler är under upphandling. Har verkligen märkt ett stort intresse för tjänsten och jag som ”gammal” receptionist hade älskat att jobba med det när jag stod bakom disken. Det finns inte riktigt någon på marknaden som gör exakt det vi gör och med den passion som vi alla på företaget har för branschen – just därför tror jag vi kommer lyckas med Sverige-lanseringen!

 

Hur mår hotellindustrin just nu i corona-tider?
Jag skulle säga att det är väldigt olika. Vi ser att cityhotellen i storstäderna såsom Stockholm, Göteborg och Malmö kämpar med att gå runt medan destinations- och spahotellen runt om i landet sett en ökning i beläggning under sommaren och även nu på hösten. Många har uttryckt att de går bättre än aldrig förr! Det är också hos dem vi ser störst efterfrågan efter en plattform som DigitalGuest – någon som kan hjälpa istället för att stjälpa dem genom krisen.
Du har arbetat på både Scandic och Nordic Choice, berätta vad skiljer de bolagen åt?
Det stämmer! Scandic och Nordic Choice är i min mening extremt olika och båda företagen har sina för- och nackdelar skulle jag säga. Det jag plockar med mig positivt från dem båda är att det finns en passion för det de gör och det som de olika varumärkena står för. Har också lärt mig otroligt mycket inom att driva hotellverksamhet och utveckling genom att se så många olika förhållningssätt och sätt att se på exempelvis innovation. Scandic har en helt annan företagskultur än vad Nordic Choice har och jag tror, beroende på vem man själv är som person, skulle trivas mer eller mindre på de olika koncernerna. Det är inte helt ovanligt att man ser personer i branschen som byter lite fram och tillbaka innan man ”hittar hem”.
Och vad är den största likheten?
Den absolut största likheten mellan Scandic och Nordic Choice är att det är riktigt stora företag med hotellportföljer som täcker bokstavligt talat samtliga kundgrupper – från business-resenären som bara vill ha sin nyckel och sova till hotellweekend-gänget som vill njuta av god mat och schysst trendmedveten inredning på deras respektive signatur/fristående hotell. Att som anställd växa och få möjlighet till en givande karriär är också en likhet hos dem båda, att om du själv är driven kan du ta dig hur långt som helst!
Dina tre bästa egenskaper som marknadsförare?
Bra fråga. Mina tre bästa egenskaper som marknadsförare skulle jag säga är;
1. Personligheten – jag har ofta hört att jag är bra på att formulera mig i text för att verkligen få fram ett budskap på det sätt jag som person är, positiv, korrekt och med glimten i ögat.
2. Oräddheten – att våga satsa, ge sig ut i det okända och hoppas att det når fram till dem man önskar!
3. Ihärdigheten – jag tycker inte om att ge upp utan att känna att jag verkligen nått fram med det som jag vill och att mottagaren förstår mitt budskap. Genom att prova olika taktiker för att se vad som fungerar och sedan inte ge upp, det är mitt sätt att jobba.

 

Och vad kan du bli ännu bättre på?

Ännu bättre fråga. Jag tror alltid att man som människa kan bli bättre, så om jag skulle försöka analysera mig själv skulle jag nog säga att våga vänta. Får jag inte ett reaktion eller svar inom en relativt snar framtid blir jag lätt otålig. Jag gillar snabba beslut och resultat så jag skulle nog ha väldigt svårt att exempelvis forska i ett ämne, det är alldeles för långdraget för mig. Så att ha lite is i magen och vänta, där har jag något att jobba på.

Namn: Mathias Sabel
Titel: Sverigechef (Country Manager Sweden)
Familj: Min make Jonas och vår nya hundvalp, Malou
Bor: Norra Djurgårdsstaden i Stockholm
Senaste resa: Senaste utlandsresan gick till italienska alperna, Cervinia, strax innan Coronaviruset slog till.
Favorithotell: Sverige: Ett Hem Internationellt: Kurà (Costa Rica)
Favoritfärjebolag: Måste nog säga Stena Line (eftersom jag är från Göteborg!)
Favoritreseapp: Flygresor.se
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: Norra Italien, får aldrig nog.
Min drömresa: Att uppleva mat- och kulturscenen i Mexico.
Detta vet vi inte om dig: Jag har tidigare spelat saxofon i ett storband och varit Bodypump-instruktör på gym!

En kommentar

  1. conchita wurst: Lycka till Mathias, Hoppas du hittat rätt denna gång! Visa Grand hotell, Choice och Scandic att dom hade fel! Vh