8 juni startade SJ Norge trafik under varumärket Nord, som omfattar linjerna mellan Oslo och Trondheim och Bodö samt fem andra banor i norra Norge. Vid trafikstarten avgick alla tåg enligt tidtabell, ett resultat av de förberedelser som gjorts under knappt ett års tid. Jernbanedirektoratet i Norge, som upphandlar trafiken, bedömde att alla krav de hade på förberedelserna, trafikstarten och den påföljande trafiken uppfylldes. De betalade därför ut den maximala bonusen på 40 miljoner norska kronor.
SJ Norge lanserade samtidigt med trafikstarten även Norges första bonusprogram inom järnväg. Under de första fyra månaderna har 10 000 resenärer blivit medlemmar i SJ Prio, som är SJs koncerngemensamma lojalitetsprogram.
Precis som i Sverige valde norrmännen att i större omfattning än tidigare semestra i hemlandet under sommaren. SJ Norges reviderade trafikprognoser för de fyra första månaderna överträffades på samtliga linjer.
– Att vi kom igång med trafiken helt störningsfritt och att vi återstartade nattåget till Trondheim redan en vecka efter att vi tog över tror jag är bidragande orsaker, säger Lena A. Nesteby, kommersiell direktör i SJ Norge i ett pressmeddelande.
Norska staten har sedan pandemin bröt ut haft ett system för att ersätta delar av tågoperatörernas förväntade intäktsförluster. Operatörerna har gjort prognoser över resandet och förväntat intäktstapp som sedan ersatts. Tack vare stödet från myndigheterna har det varit möjligt att upprätthålla en trafik för resenärernas bästa.
SJs syfte med att delta i upphandlingar på den internationella tågmarknaden är att kunna vara en fortsatt konkurrenskraftig aktör på de marknader bolaget verkar.
– SJ möter idag konkurrens från företag som är mångdubbelt större än vi själva är. Att växa på marknaden för upphandlad trafik är viktigt för att kunna fortsätta erbjuda attraktiva tågresor. Vår verksamhet i Norge ska ses i det sammanhanget, säger Monica Lingegård, koncernchef på SJ AB i ett pressmeddelade.
SJ Norge vann anbudet i Trafikkpakke 2 som omfattar de sju linjerna norrut från Oslo, till Trondheim och Bodö. I Norge får operatören ansvar för all tågtrafik på de linjer som upphandlas. Det innebär att SJ Norge kör långdistans-, regional- och pendeltåg samt nattåg på sina linjer.
– Våra linjer täcker en stor del av Norge och det är ett omfattande resande utmed linjerna. Utmaningen ligger i att öka ändpunktsresandet som idag till stor del sker med flyg, säger Lena A. Nesteby, kommersiell direktör i SJ Norge.
Restiden med tåg till Trondheim, knappt sju timmar, gör att linjen passar mycket bra för nattåg. För att öka resandet i dagtågen har bland annat en helt ny bistro och det tidigare nämnda bonusprogrammet lanserats.
I Norge sker den upphandlade tågtrafiken under separata varumärken, i SJ Norges fall Nord, för att underlätta övergången till en eventuell ny operatör när avtalstiden löper ut. Det nuvarande avtalet löper på åtta år plus två års möjlig förlängning.