Det finns 200 arbetsplatser på det svenska huvudkontoret över två våningsplan, men de flesta skrivbord gapar tomma under corona. Här och var i det stora kontorslandskapet sitter ensamma medarbetare bakom sina datorer. På alla höga bokhyllor står små modellflygplan som representerar världens flygbolag.
Vi hämtar varsin kopp kaffe i det övergivna fiket och sätter oss i ett mötesrum med utsikt mot ett gäng bostadshus och bakom dessa anas Årstaviken kalla vatten.
Bandet rullar.
Börja med att berätta: vem är du?
– Johan. Jag har varit på det här jobbet i ungefär ett år. Jag är ansvarig för verksamheten i Norden och har varit i resebranschen i några år. Jag arbetade tidigare i London för en av våra konkurrenter. Jag har bland annat varit på American Express på kortsidan tidigare.
Hur kom det sig att du hamnade i resebranschen?
– Det är nog för att jag började arbeta på American Express kortverksamhet 1990. Då är man närbesläktad med resebranschen så jag slank in där.
Amex GBT heter bolaget som du är chef över i Norden. Berätta om bolaget?
– Bolaget startade 2014. Man kan säga att vi är ett stort startup-bolag om man har lite humor. American Express är en stor ägare. Certares är annan stor ägare.
Vad gör ni?
– Vi hjälper företag med affärsresor och möten, consulting och mycket annat.
Är det så att alla som har American Express kreditkort automatiskt kommer in ert system?
– Nej, det funkar inte alls så. Vi samarbetar med dom, men även med andra. American Express är en delägare.
Vad vinner ni, respektive förlorar ni, på att vara så nära kopplade med Amex?
– Jag ser inte att vi har något att förlora faktiskt. Amex är ett starkt och bra brand. Och en bra ägare speciellt i tider som dessa.
Affärsresandet präglas ju av fusioner och nyligen gick ni ihop med Hogg Robinson Group. Tittar man på omsättningen i Alla bolag så omsatte ni ungefär 480 miljoner kronor var. Nu bör det ligga på runt 900 miljoner i omsättning om vi räknar bort corona. Kan du berätta om fusionen och de ekonomiska förutsättningarna?
– Fusionen har skett under de senaste åren. Legalt var det redan 2018. Jag var inte med då. Fusionen pågår. Vi har gjort det mesta. Det är många delar i en fusion. Det är legala aspekter. Det är kontor. Medarbetare. Förmåner ska harmoniseras. Arbetstider. Sen är det system och tjänsterna som vi ger till kunderna. Största delen har vi gjort. Nu håller vi på med vissa specifika tjänster till kunderna. Det gäller att passa på när transaktionerna ligger nere. Då kan man hinna med mycket.
Varför måste man hålla på med konsolidering? Det snackas om detta i flygbranschen, men i resebyråledet har det i princip skett. Vad har varit drivkrafterna?
– Den här branschen har konsoliderat så länge jag varit med. Det har funnits starka varumärken som Nyman & Schultz, Resespecialisten och SJ-resebyrå. Inom HRG har man gjort samma resa. Där fanns Bennet och Reso, jag kan rabbla upp ännu fler tidigare varumärken där verksamheten nu är en del av GBT. Konsolideringen har skett för att det krävs mer och mer resurser för att utveckla verksamheten. Den har gått från personlig service till att idag vara personlig service och mycket, mycket mer. Framför allt tekniska lösningar för kunden. Det är en investeringstung verksamhet att vara en affärsresebyrå eller TMC som vi säger: Travel Management Company.
Varför funkar det inte som på åttiotalet med Nyman & Schultz? Ett litet kontor med sköna snubbar, varför fick inte det fortsätta?
– På åttiotalet var Nyman & Schultz sköna, men de var jättestora. De hade nog 120 kontor i Sverige på åttiotalet. Det säger mycket om hur branschen har konsoliderat och gått över till självbokningssystem kontra att bara vara face to face eller telefon.
Varför behöver företagen en affärsresebyrå? Varför kan inte kunderna boka sina egna biljetter? Det är ju väldigt lätt boka en flygresa i dag.
– Jag kan svara både långt och hyfsat kort på den frågan. Man kan ju boka sina resor själv. Det är ingen tvekan om det. Många gör detta och det går oftast bra. Men är du ett företag, oavsett om du är ett mindre eller ett större företag, så finns det poänger att du har access till allt som finns. Alla flyg och hotell som faktiskt finns. Det har man sällan när man bokar för sig själv. Content, alltså ditt bokningsunderlag som vi säger i branschen, är viktigt. Sen är tekniska lösningar viktiga. Säkerhetsaspekter. Nu under pandemin har du någon som faktiskt hjälper dig när det blir problem. Vi har hjälpt hem tusentals resenärer i olika corona-sammanhang och karantäner. Det finns massor med skäl.
Företagens travel managers lyfter ofta fram säkerheten som avgörande. Kan ni garantera en högre säkerhet än när människor reser på egen hand?
– På egen hand vet jag inte, men när de bokar via oss vet vi var de är. Vi kan följa dem, vi kan kommunicera med dem. Genom vår app kommunicerar vi med dem kontinuerligt med push notiser. Vi uppdaterar både resenärer och företaget om vad som riskerar att hända och förändringar. Framför allt nu under pandemin har vi tagi fram något som heter Travel Vitals. Det är vårt främsta argument under de här månaderna. Du kan skriva in staden eller vilken flygplats eller flygbolag och sen har vi uppdaterad information om restriktioner. Karantän eller inte. Mask eller inte. Och så vidare. Det uppdateras 24/7.
I lördags intervjuades SAS vd Rickard Gustafson i Ekots lördagsintervju. Efteråt kom Kairos Futures vice vd Johanna Danielsson och trodde att en tredjedel av alla affärsresor skulle bli digitala möten. Är det också din prognos efter corona?
– Ja, min gissning är så god som hennes. Helt klart så sker det fler digitala möten och det kommer att ske fler framöver. Sen vet jag inte om fördelningen. Digitala möten kommer att ta över en del. Men frågan är om det genereras andra skäl att resa? Vi jobbar mer hemma, till viss del är det rätt skönt. Det är effektivt för du sparar pendlingstid och kan göra andra saker. Men det är också halvtråkigt. Jag tror att hemmajobb kan generera mer möten och att vi träffas mer av andra skäl. Procentuellt en tredjedel vet jag inte, men håller med henne om att det blir en del digitala möten. Och återkomsten av resandet kommer ju ta lång tid. Och till vilken nivå. Det finns det ingen som kan säga.
Resandet generellt är ner ungefär 80 procent. Stämmer det för er och affärsresandet eller är det ner ännu mer?
– Det är hyfsat bra i den regionen. Det har ju pendlat upp och ner lite de senaste månaderna. För oss är det olika i olika länder och i olika branscher. Är du energi och sjöfart som byter besättning på skepp och plattformar så reser de väldigt mycket fortfarande. Våra siffror i Norge och Danmark är starkare än i Sverige och Finland.
Kan du säga mer om läget just nu?
– Ingen kan ju blunda för att detta är enormt allvarligt läge. För oss i resebyråbranschen, men också flyg, hotell och hyrbil även om just hyrbilsbranschen kanske har det lite bättre handlar det om att rida ut stormen. Jag tycker att flygplatser, hotell, tågstationer gör ett fantastiskt jobb. De gör sig redo och de är redo redan nu. Du har säkert också rest under pandemin och det är bra koll på grejorna. Man är noga med att sköta hygien, avstånd och disciplin. De vi jobbar med gör ett fantastiskt jobb. Nu väntar vi på tydligare regler. Man kan inte ha karantänsregler och ut- och inresor som skiftar från dag till annan. Då är det svårt att hålla koll. Branschen generellt är ju väldigt förberedd tycker jag.
Vad känner du att staterna har gjort rätt och fel. Börja med reseregler.
– Det är väldigt lätt att vara i min sits och vara efterklok och tycka vad man skulle ha gjort. Det är mycket svårare när man sitter där live och ska bestämma vad ska man göra framöver. Det är svårt att ändra förutsättningarna för hur man ska resa. Man förvirrar inte bara oss i resebranschen utan alla. Men samtidigt ska man ha respekt för att det är en pandemi och en farlig sjukdom. Människors säkerhet måste gå i första rummet. Man även våra privatliv och våra arbeten är viktigt för vår hälsa. Men jag tror förstås att skydda oss från pandemin bör vara nummer ett.
Vad tycker du om permitteringstödet och hur har du utnyttjat dessa stöd som vd?
– Vi är, som alla andra som leder verksamhet, väldigt tacksamma att de finns. Det har vi använt inte bara i Sverige. Jag är ansvarig i Norden och arbetar lika tätt med Norge, Danmark och Finland. Reglerna är lite olika, men vi som företag tar tacksamt emot stöden och efterföljer reglerna.
Det är 200 anställda här. Hur många är permitterade och har det varit några uppsägningar. Kan du berätta om detta?
– Vi är 200 här på kontoret. Det är möjligt att jag vilseledde dig lite när du kom hit. I Norden är vi totalt tusen personer, varav 450 är i Sverige. En väldigt stor del är korttidspermitterade under pandemin. Uppsägningar och se över kostnader är också vårt ansvar och särskilt för mig och vår ledningsgrupp. Det håller vi på med, det är ungefär det jag kan säga.
Har ni sagt upp några än?
– Vi har gjort det i Danmark. Vi ligger lite före i Danmark. Vi har även gått ut och erbjudit människor att sluta självmant. Vi behöver bli färre, det är ingen tvekan om det. Vi har mindre volym in under några år, även om vi hoppas och tror att detta kommer att växa tillbaka under en längre tid. Vi måste anpassa storleken. Vi ligger först i Danmark om vi tittar på Norden.
Affärsresandet domineras av några större resebyrå-aktörer. Tror du att det kommer mindre aktörer med mer fiffiga lösningar och tar marknadsandelar från elefanter som ni?
– Det är därför sådana som vi måste hålla oss på tårna. Det finns massvis med mindre företag som har goda idéer. Vi köpte precis ett företag som heter “30 seconds to fly” som arbetar med AI, artificiell intelligens, för att vässa vårt erbjudande. Det är så det funkar. Vi måste utveckla själva och se vilka andra kan vi gå samman med eller jobba med eller kanske köpa. Det gäller att vara aktiv och det har pandemin inte ändrat. Det har ju pågått i flera år. Konsolideringen i vår branschen handlar inte bara om affärsresebyråer. Vi har köpt självbokningssystemet KDS som numera heter Neo. Det är ett franskt bolag som är vårt självbokningssystem nu. Vi jobbar enormt mycket med Neo och utvecklar det. Det är en styrka att äga dem.
När är vi tillbaka på 2019 års nivå när det gäller resande?
– Jag vet inte och ingen vet. Nu är prognoserna från IATA och andra 2024-2025. Går vi tillbaka några månader så trodde man 2022 kanske till och med mitten slutet av 2021. Det revideras hela tiden. Vad vi vet är att vi ligger långt under vad vi normalt har och nästa år kommer inte att bli en jätteökning. Det kommer att bli en viss ökning under år, men inte dramatiskt. Jag kan inte uttala mig mer än att det tar några år innan vi är tillbaka på en hyfsad nivå.
Det stora problemet, förutom att regler ändras, är ju att efterfrågan är borta. Människors rädsla för att resa har ökat. Vad kan reseindustrin göra för att möta detta på ett bättre sätt än idag?
– Det är klart att man kan göra bättre. Allt kan alltid göras bättre. Jag nämnde tidigare Travel Vitals som jag tycker är suveränt bra. Det kom fram några månader efter pandemin för att informera våra kunder: hur det ser ut om jag ska åka till London, Göteborg eller någon annanstans. Det är den främsta grejen vi kan göra. Hjälpa våra kunder att ta rätt beslut och coacha dem. Jag pratade med massor av företag i april och maj. Det viktigaste är att göra dem bekväma och att hjälpa demn med rätt information. Det som flygbolag, flygplatser och hotell gör nu för att corona-säkra är bra.
Det viktigaste sen är konsekventa regler hur man reser. Jag förstår att det är svårt när det blommar upp i olika länder veckovis med antal covid-fall. Att bestämma över reglerna är svårt, jag förstår det.
Reseindustrin har gått uppåt sedan andra världskriget. Det har pågått i sextio år. Är corona-krisen en ny kurs eller bara ett stort hack i kurvan?
– Det är definitivt ett stort hack i kurvan. Jag tror att det är mer än ett hack i kurvan. Dels för att det har gått ner så mycket på så kort tid. Men jag är övertygad om att det kommer att växa tillbaka. Frågan är om det är hundra procent av 2019 eller åttio procent. Och när det sker.
Digitala möten ökar, jag vet inte hur många jag sitter i varje dag just nu. Men vi pratar i varje möte om hur kul det ska bli när vi kan ha möten face to face. Det behovet finns.
Vi har pratar med våra kunder om detta. Jag tror det var 75 procent som sa att de räknar med att komma tillbaka till de face to face möten vi hade innan. Men kombinerat med digitala möten. Möten och events är en stor del av vår verksamhet. Där kommer digitala möten in och även det som vi kallar hybrid möten. Några sitter på ett möte och andra sitter på andra ställen och kör med teknologi och video. Vi och våra partners har hittat bra upplägg för detta. Resandet kommer att förändras, men face to face möten kommer att finnas kvar i stor utsträckning.
En vanlig människa i Stockholms innerstad eller i en metropol någonstans i världen har rest oerhört mycket. Man har åkt på weekendresor i säsong och en sommarresa och en vinterresa. Tror du att det beteendet kommer att återkomma eller kommer vi att se ett nytt beteende?
– Jag tror att de privata resorna kommer tillbaka först. Det har vi redan sett. Det har vi sett de senaste månader när det blev lite mindre farligt med pandemin. Privatresandet kom igång mer än affärsresandet. Det är bara att gå till mig själv. I somras saknade jag jättemycket att inte kunna åka till solen. Vi brukar åka mycket till Italien. Och att under vintern åka till solen. Det är i-landsproblem förstås Men jag tror att människors önskan att åka på semester och weekendresor kommer att komma tillbaka.
Vad är din nästa drömresa?
– Nu när man inte reser alls är varje resa en drömresa. Vi har ett huvudkontor i London. Jag ser fram emot en vanlig affärsresa till London eller att hälsa på kollegorna i Helsingfors eller övriga Norden.
Namn: Johan Wilson
Titel: Vice President and General Manager Nordic Region
Familj: Fru och två döttrar
Bor: Enebyberg i Danderyds Kommun strax utanför Stockholm
Senaste resa: Privat resa till Göteborg i september
Favorithotell: Inget specifikt, men jag gillar stora välfungerande fullservicehotell med en pulserande lobby. För dem är i princip inget omöjligt.
Favoritfärjebolag: De jag haft mest nytta av är Scandlines (Rödby-Puttgarden). I övrigt blir det inte så mycket färja.
Favoritreseapp: I thought you’d never ask – Amex GBTs mobile app.
Flygbolag som jag åker helst med: Just nu åker jag helst med de flesta flygbolag. Intressant att man kan sakna flygandet och resandet så mycket.
Favoritdestination: Får nog bli Italien och Thailand, för de är privat mest frekventa.
Min drömresa: Det senaste halvåret känns en vanlig affärsresa till underbara London som en dröm.
Detta vet vi inte om dig: Ja, så är det… 🙂