Grattis Janis Pavuls, till nytt jobb som vd för YOYVOY. Varför ville Östersjöns hetaste sajt ha just dig?
Först och främst är jag väldigt tacksam för detta otroligt spännande uppdrag. Östersjön och destinationerna i den här regionen har alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat. Jag har i min tidigare karriär som kommunikations- och marknadsdirektör på Tallink Silja jobbat mycket med resor och besöksnäringen här, så jag har en hel del erfarenhet som kommer till nytta nu. Mitt lettiska påbrå, familjebanden till Åland och Finland, samt ett brett nätverk i regionen gör att jag kan tillföra en hel del och det känns jättebra.
Vad är YOYVOY egentligen?
YOYVOY – eller Joyful Voyages – är en redaktionell resesajt som exklusivt fokuserar på Östersjödestinationerna. Det har saknats en övergripande och heltäckande sajt som på ett inspirerande och tilltalande sätt samlar regionens enorma utbud av resmål och upplevelser. Genom kurerat och kvalitativt redaktionellt arbete vill YOY VOY skapa en aha-upplevelse för att väcka intresse för det otroligt härliga utbud som ännu är okänt för de flesta svenskar. Det finns fortfarande många som aldrig besökt Baltikum, Åland eller Finland och som inte har en blekaste aning om vad de kan förvänta sig. Samtidigt lever många förlegade fördomar kvar hos en del. Detta vill YOYVOY ändra på och öka preferensen för near-cation just genom oväntad och snygg inspiration.
Hur många besökare räknar ni med i månaden?
Vi är i inledningsfasen och tänker långsiktigt arbeta för att öka den organiska trafiken genom bland annat kvalitativt och relevant innehåll. Samtidigt vill vi poängtera att affärsmodellen delvis går ut på att driva trafik till utvalda artiklar tillsammans med samarbetspartner. Då kan man något förenklat vända på frågan och säga – hur många relevanta läsare vill du ha? Det viktig är att skapa kvalitativt innehåll som lockar och som ger mervärde. YOYVOY har egna rutinerade journalister samt ett nätverk av frilansare i alla grannländer.
Läget är ju tufft, vi får inte åka till Baltikum enligt UD. Vad säger du om läget?
Läget är verkligen tufft och har varit så ända sedan våren. Rese-och besöksnäringen blöder. Man har ändå på olika sätt försökt att upprätthålla och driva verksamheterna vidare i möjligaste mån. Det kommer att dröja ett bra tag innan vi kan hoppas på någon slags normalisering. Men under denna ytterst underliga tid föds också nya idéer och möjligheter för en ny framtid som säkert kommer att se lite annorlunda ut än vad vi är vana vid. Det gäller att överleva, hitta nya vägar och driva på.
När blir allt som vanligt igen?
Den som det visste…Vi kan bara gissa och skissa på olika scenarier. Ett drömscenario är att smittspridningen sakteliga ebbar ut under första halvåret 2021 och att vi då aktivt kan börja planera och arbeta för en nystart inom besöks- och resenäringen, må vara med små steg. I detta ser vi också människors längtan efter att se sig omkring och uppleva positiva impulser. Denna önskan tror jag aldrig kommer att försvinna. Däremot tror jag att vi kommer att omvärdera vart vi reser och hur ofta. Det är denna aspekt som talar för ett uppsving för när–resandet.
Hur ska YOYVOY tjäna pengar?
YOYVOY´s affärsmodell fick omarbetas en del när resenäringen plötsligt avstannade i mars. Nu ligger fokus i första hand på att marknadsföra länder, regioner, städer och enskilda aktörer genom långsiktiga samarbetsavtal och annonser. YOYVOY erbjuder en attraktiv modell med målet att förändra människors uppfattning och preferenser. Denna resa görs inte över en natt. Men resan bör påbörjas nu, så att regionen står maximalt förberedd när ljusningen börjar skönjas. Nästa steg är att expandera YOYVOY till att också fungera som en bokningsaffiliate för den trafik som passerar sajten för att sedan expandera geografiskt.
Har ni tagit in riskkapital eller hur går det just nu?
YOYVOY drivs med ägarnas kapital, men tillgången till kapital kommer att avgöra hur snabbt vi kan skala affären.
Vad lärde du dig på Tallink Silja?
Rederiet var en fantastisk arbetsplats som gav oändligt med erfarenheter. Det var också en stor organisation med alla för- och nackdelar som det för med sig. Att kliva ur denna typ av organisation och kunna driva frågor i en mindre och snabbrörlig struktur är oerhört stimulerande. Genom YOYVOY går det att fokusera på långsiktigt och kvalitativt arbete med att marknadsföra våra spännande grannländer. Hos rederierna ligger fokus på att fylla morgondagens avgång och ombordupplevelsen. YOYVOY’s plattform är en perfekt matchning för den pusselbit som saknats.
Namn: Janis Pavuls
Titel: VD
Familj: Fru Åsa, sonen Leo, samt bonussönerna Oscar och Teodor
Bor: Lidingö
Senaste resa: Åland
Favorithotell: Hotell Danieli i Venedig
Favoritfärjebolag: Med tanke på min bakgrund är svaret ganska självklart 🙂
Favoritreseapp: Kommande YOYVOY–app
Flygbolag som jag åker helst med: Emirates och Air Baltic har sällan varit en besvikelse
Favoritdestination: Riga
Min drömresa: På kort sikt, ännu en härlig roadtrip med familjen genom Baltikum och Finland. På lång sikt även Mexico och Kalifornien.
Detta vet vi inte om dig: Jag har en romantisk dröm om att i framtiden bli äppelbonde på Åland och på ett ännu outgrundligt sätt även kunna renovera en herrgård i Lettland.