Annons:

”Resenärerna kommer att välja bort bussen på Arlanda”

På Arlanda ska busshållplatsen utanför terminal 5 byggas om. Det kan ta från ett par år till tio år. Under tiden måste alla resenärer gå från terminal 5 till terminal 4. Det tar 12,5 minuter. Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, är inte oväntat mycket kritisk förslaget.

Busshållplatsen på Arlanda ska flyttas, vart och varför? 

Swedavia har meddelat att eftersom flygplatsen ska byggas om behöver man se över hur man ska ha trafiken med avseende hämta/lämna resenärer.

Ni är kritiska, berätta? 

Efter en inledande dialog med Swedavia där vi och våra företag diskuterade olika alternativ meddelade Swedavia vid ett informationsmöte för bussbranschens aktörer i mitten av september att från och med mitten av december så ska all bussangöring flyttas från terminal 5 till terminal 4.

Den lösningen är mycket sämre än de förslag som var uppe till diskussion. Det gäller inte bara att resenärerna tvingas till långa gångavstånd. De planerade hållplatserna är också alltför trånga. Swedavia hänvisar till “säkerhetsskäl” som motivering till flytten. Sveriges Bussföretag har bett att få veta vilka dessa säkerhetsskäl är, men Swedavia har inte velat förklara dem. Vi har heller inte fått något som helst underlag till beslutet.

Tidsaspekten är ett annat bekymmer. Vi har i svar fått beskedet att denna så kallade tillfälliga lösning kan vara från ett par år upp till 10 år. Vi menar att det inte är en tillfällig lösning då!

Vi bedömer att konsekvenserna för busstrafiken till och från Arlanda blir allvarliga, både på kort och lång sikt.

Resenärerna kommer att välja bort bussen. På längre sikt undergräver Arlanda sitt uppdrag att utvecklas till en hållbar flygplats. Busstrafiken till Arlanda är ju nästan uteslutande fossilfri idag. Med den här åtgärden sätter Arlanda krokben för sig själv.

Från terminal från 5 till 4. Hur lång tid tar det att gå dit?

Jag provgick själv förra veckan, men lätt bagage, och då tog det 12,5 minuter. Och jag är en hyfsat vältränad person utan funktionshinder. Dessutom förstår jag skyltar både på svenska och engelska, vilket inte alla gör.

Taxibilarna får vara kvar utanför femman. Är ni avundsjuka?

Alla transportslag behövs. Vi menar att det hade gått att få ihop möjligheter för att transportslag, men då hade det så klart inneburit minskad tillgänglighet för alla transportslag. Vi har också framfört att vi från busstrafiken är beredda att betala för oss, om det nu är den ekonomiska delen Swedavia sneglar på.

Hur skulle man göra istället?

Vi vill gärna utveckla något av de tidigare förslagen som fanns, och vi har företrädare bland våra medlemsföretag som gärna bistår Swedavia i trafikplaneringsarbetet. Det finns stor kompetens och kunskap om detta bland våra medlemsföretag.

Vad säger Swedavia?

Utöver det jag redogjort för har vi inte fått några reaktioner i dagsläget. Jag vet dock att en inbjudan gått ut till våra medlemsföretag om ett nytt informationsmöte i närtid.

10 kommentarer

  1. Vägs ände: Vi ska bygga om busshållplatserna vid terminal 5, det tar någonstans mellan två till tio år. Under tiden får bussresenärerna lite vardagmotion på en kvart. Med vänlig hälsning Swedavia
  2. Personal: Som vanligt är den politiska kolossen Swedavia helt tondöva och verklighetsfrånvända.Detta rör ju inte bara flygresenärer. Swedavia är väl beroende av att ha personal som bemannar alla flygplatsens funktioner under dygnets alla timmar? Alla har inte tillgång till bil. Bussen är ett arbetspendlingsredskap,ett vitalt sådant.En flytt till endast T4 är fullständigt förkastligt ur ett tidsperspektiv även för personalen.
  3. Erik: Rimligen borde ju istället flygbussarna och taxi dela på samma område, om det nu gick att ha kvar taxi utanför T5. Det är kanske inte optimalt, men i en oundviklig situation så får väl alla hjälpas åt. Taxi kan faktiskt stå utanför T4 och anropas till T5 vid behov av taxivärdar, så då hade det inte varit något större problem
  4. Jan M: Det finns säkert ingen formell deal mellan Swedavia och Arlanda Express för att hålla resenärer borta från bussarna. Det räcker med att Swedavia håller ett vått finger i luften och kollar hur det blåser från tågbolaget. Om två veckor flyger jag Arlanda-Berlin t-r för 800 kr. Men resan till Arlanda med Arlanda Express t-r kostar mig 500 kr. Bisarrt!
  5. Egon Krenz: Att Swedavia är hårt pressade förstår vi nog alla. Läste att långtidsparkering Beta stängs vid årsskiftet. Med andra ord så kommer betydligt färre av Swedavias egna bussar att trafikera terminalerna. Dock i dessa tider tror jag att det gäller att slå vakt om dom passagerare som faktiskt nyttjar flygplatsen, och inte dumpa dom på T4 när dom ska resa från T5. Och som sagt tidigare Arlanda Express är knappast ett gott alternativ. Inte bara vansinnigt dyrt, deras avgifter till andra järnvägsoperatörer medför att till exempel en 8 minuters miljövänlig resa med SL pendeln Knivsta-Arlanda C kostar hela185:- . Med andra ord blir det bil till Arlanda. Bra för miljön?
  6. Re: Det är den här typen av argument Swedavia behöver få höra. Publicera på deras Facebook eller maila. Det är lätt för Swdavia att bara hålla sig till byråkrati och inte vara öppna för egna tankar
  7. Kalle L: Lite väl spydig kommentar!!!!!!
  8. Abbt: Fast nu är Anna Grönlund ute och överdriver situationen igen, och slår på stora trumman baserat på hennes egen uppfattning av saken. Att hon själv mätt tiden mellan T4 och T5 säger väl ingenting egentligen. Hon glömmer också en viktig aspekt..priset. Det kostar (just nu) 750kr att resa T/R med Arlanda Express och 238kr med flygbussen. Det är en jäkla skillnad. Tror det är väldigt få resenärer som betalar 500kr mer bara för att inte behöva gå i 12minuter
  9. Sigge: Jan M - tycker inte att du ska skriva sådant som du inte kan bevisa. Du har nämligen helt fel.
  10. Jan M: Helt rätt Sigge! I den meningen att vått finger i luften inte går att bevisa. Det är nämligen hela poängen med det våta fingret.