Under krisen har man fått låna drygt 100 miljarder av tyska staten, men pengarna ska betalas tillbaka om tre år säger Håkan Bäverstrand till Travel News.
“Väldigt attraktiva priser och fullt flexibla biljetter” är två centrala recept för att få kunderna att återvända till en marknad som backat med drygt 80 procent.
Bandet rullar.
Berätta om läget just nu i Lufthansa?
– Läget är kritiskt precis som i resten av flygbranschen. Vi går igenom den värsta krisen någonsin. Det drabbar förstås även Lufthansa. Det är
svårt att veta hur det kommer att se ut nästa år. Vi jobbar på ett sätt som vi inte är vana vid. Det är en kort horisont, vi känner av marknaden och anpassar produktionen. Och samtidigt ser vi över kostnadsstrukturen eftersom intäkter är mycket lägre än tidigare.
Kan du börja med att berätta om Lufthansa innan corona. Berätta både om i världen och i Sverige.
– De senaste tre åren före corona var de tre mest framgångsrika i Lufthansas historia. Vi tjänade 25-30 miljarder varje år i vinst. Allt såg bra och positivt ut innan detta hände. I Sverige har Lufthansa-gruppen en stabil position. Det är Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines och Brussel Airlines som trafikerar våra hubbar i Frankfurt, Munchen, Zurich, Wien och Bryssel. Det är en stabil produkt som har varit närvarande på marknaden under lång tid.
Förra året sålde SAS som sitter här i huset biljetter för 42 miljarder och hade utgifter på 40 miljarder. Det är små marginaler i flygbranschen. Var det samma sak för er eller var ni på väg att få mer marginal i er business? Vi pratar innan corona ett lite tag till.
– Vi arbetar också i en lågmarginalbransch. Vi låg på sju-åtta procent i vinstmarginal vilket faktiskt ändå inte är bra nog för att kunna långsiktigt investera i nya produkter och flygplan, även om det är bra i branschen relativt sett. Men flygbranschen har alltid varit utsatt för hård konkurrens och låga marginaler.
Lufthansa är ju en stor elefant på den europeiska flygmarknaden. Kan du berätta om strategin med de olika varumärkena, Germanwings och de andra?
– Det heter Eurowings… varumärket är utvecklat för att driva point-to-point-trafiken inom Europa. Det är fokus på leisure. Lufthansas uppgift är att ta trafiken in och ut ur hubbarna: Frankfurt och Munchen och sen ut i världen.
Varför ska man flyga med Lufthansa?
– Ordning och reda har alltid förknippats med Lufthansa. I vissa fall på ett lite negativt sätt. Det kan också tolkas som lite tråkigt. Men just i det här läget tror jag att ordning och reda är väldigt bra. Man kan vara säker på att Lufthansa hanterar det som ska hanteras i den här situationen på ett väldigt tryggt, komfortabelt, stabilt och säkert sätt. Detta är ett av våra argument för att Lufthansa-gruppen är ett bra val i dag.
I den situation vi är i nu har vi lanserat ett antal saker för att få människor att resa. Det är inte bara säkerhet och hälsoåtgärder ombord och på flygplatserna utan också väldigt attraktiva priser. Inte minst har vi ett bra business class erbjudande vilket innebär att man alltid har stolen bredvid ledig. Det får kunder att känna sig mer trygga i dagens läge. Och sedan en vecka har vi fullt flexibla biljetter. Om du bokar i dag kan ändra destination och datum utan problem under resten av året.
Er granne SAS här i Frösundavik har många arga kunder som vill ha pengarna tillbaka. Ni har betalat tillbaka 28 miljarder. Är det många som väntar på pengar från er eller är det avklarat?
– Vi har betat av fram till den sista juni, vilket var det stora blocket av återbetalningskrav som kom in. Det är avbetat fram till den sista augusti. Vi ligger på 95-96 procent av alla kunder har fått sina pengar tillbaka. Det motsvarar 30 miljarder. Men vi kommer inte i närtid att helt kunna tömma kön eftersom det hela tiden strömmar in nya krav. Men vi jobbar hårt på detta och har betalat 30 miljarder till nästa sju miljoner kunder.
Är ni bättre än era konkurrenter?
– Jag kan inte exakt vad konkurrenterna har gjort. Men vi fokuserar på att få ner väntetiden.
Jag tittade på Flygresor.se sajt för flygstatistik för resor mellan Berlin och Sverige. Det var ner 82 procent. Är det en siffra som du känner igen?
– Du har ett exempel. Vi gör en genomgripande analys av marknaden varje vecka där vi ser sökning, bokningar och biljettförsäljning. Under krisens värsta del var allt på noll. Det vi ser nu är att sökningar kommer tillbaka. Inte alls i samma utsträckning som förra året, men det kommer tillbaka. Även bokningar följer efter. Men huruvida 82 procent är en relevant siffra kan jag inte säga.
Är den högre eller lägre eller vill du inte ge någon siffra?
– Vi har ingen siffra som representerar själva marknaden. Men vi ser att efterfrågan är inte vad den var innan krisen.
Lufthansa uppfattas som en affärsresebolag. Dessa resor kommer att ha en annan utveckling än leisure. Vad är din bild av de olika segmenten?
– Det du säger stämmer. Juli och augusti hade ganska bra återstuds, det är mestadels leisure-trafik i Europa. Det segmentet tror jag kommer att återkomma tidigast. När det gäller affärs-segmentet finns det ingen som kan säga om digitala möten kommer att ersätta fysiska. Jag är av den starka åsikten att det absolut inte kommer att ske fullt ut. Men det kommer att ske en förflyttning av hur man möts som affärsresenär. Korta interna möten inom bolaget och möten inom landet kommer att till viss del ersättas av digitala möten, men det gäller inte när man skall möta en kund eller leverantör på andra sidan jordklotet.
Vad tror vi om leisure? Kommer säsongen att se ut på ett annat sätt? Blir det ännu mer sommarfokus?
– Jag tror att leisure kommer att komma tillbaka. Det krävs nog dock ett vaccin som är effektivt och att det blir mer stabilt hur regeringar hanterar nedstängning och öppningar av gränser. Många människor indikerar att när de bokat en resa är de oroliga att landet de skall till stänger ner. Eller att det är stängt när man ska hem. Den osäkerheten är det som spelar mest roll för närvarande.
Lufthansa har enligt Wikipedia drygt 300 flygplan. Hur många av dem är i luften?
– Lufthansa-gruppen har cirka 750 flygplan varav Lufthansa har 360. Vi har ingen exakt statistik, men cirka 300 av gruppens flygplan och cirka 150 av Lufthansas är i aktiv drift.
Vad kommer att hända med alla flygplan som står på marken?
– Detta ligger förstås i helt annan avdelning än min. De plan som vi räknar med att sätta in snart står i närheten av hubbarna eller på dem. Men det finns plan som man förutspår inte kommer att användas på många år. De flygs i väg till långtids commission.
Kommer detta att leda till ett skifte. Många national carriers som Lufthansa och SAS har ju en del gamla flygplan. Kommer de att fasa ut?
– Ja, det tror jag. De gamla flygplanen som är dyrare i drift och sämre för miljön kommer att fasas ut. Vi har redan meddelat att ett antal av våra Airbus 340 inte kommer att komma tillbaka. Det är samma sak med A380 och Boeing 747 400. Alltså fyrmotoriga flygplan som är mer bränsletörstiga än tvåmotoriga, de kommer förmodligen inte att komma tillbaka. Det blir ett skifte de närmaste två-tre åren.
Det kommer hela tiden uppgifter om sparpaket. Senaste uppgiften var att 5000 personer var uppsagda och att tusen av dem var piloter. Totalt ska 22 000 personer vara uppsagda. Kan du berätta lite om dessa siffror.
– Jag kan inte kommentera detaljer. Det jag kan säga är det som gått ut via vår vd: 22 000 fulltids equivalents kommer att vara överflödiga 2023 när utfasningen av flygplanen är klar. Det är vad vi förutsätter i dagsläget. Men inget är satt i sten. Allt beror på hur snabbt kommer marknaden tillbaka. Vi har inte fler siffror än 22 000 vare sig på landsnivå eller funktionsnivå.
I Sverige och Norden, hur många anställda har ni och hur är ni påverkade?
– Vi är cirka 130 i Norden och 60 i Sverige. I den svenska försäljningsavdelning är vi alla korttidspermitterade och arbetar 40 procent.
Inga uppsägningar här alltså?
– Inga uppsägningar.
Nu är vi ett läge där staterna häller in pengar i flygbolagen, Lufthansa ska få svindlade 100 miljarder. Varför ska man betala pengar till dessa flygbolag?
– För det första är det inte pengar vi får utan ett lån, av olika karaktär. Men alla pengar ska tillbaka. Det är inte gratis utan med ränta. Vår uttalade målsättning och ambition är att betala tillbaka detta till 2023. Det innebär att vi har tre år på oss. Det är en stor ansträngning eftersom det är en stor kostnad. Men vi ser inte heller staten som en långsiktigt ägare av Lufthansa. Vi ska vara ett privat bolag.
Sedan, är det rätt eller fel att stater gör olika typer av åtgärder? Det finns mycket åsikter om detta. Men den situation vi har nu, det tror jag alla är eniga om, har inget med flygbranschen att göra. Det har inget med enskilda bolags agerande. Vi befinner oss alla i detta på grund av en pandemi. I denna situation finns det större förståelse för statens agerande än i normala situationer.
Det har pratas mycket om att den europeiska flygmarknaden ska konsolideras Det ska bli några större bolag som styr och Lufthansa är definitivt ett av dem är i processen. Är det nu det kommer att hända eller kommer det aldrig att hända?
– Jag kan inte svara på detta. Lufthansa har alltid varit i diskussionen, men vad som händer nu är så osäkert att ingen kan förutse vad som kommer att hända. Vi har tidigare varit aktiva och vi vill fortsätta att vara aktiva, men vad som kommer att ske nu är så osäkert att ingen kan förutse vad som kommer att hända, ens nästa år. Ännu mindre 2022-23.
Du har alltså inte fått några order att titta på SAS och sedan köpa upp dem?
– Nej. (Skratt)
Du vill inte säga om du tror att en stor konsolidering är möjligt.
– Jag vill inte spekulera om det. Men det är klart att alla kriser har en förmåga att förändra marknaden i stort. Sen är det frågan om denna krisen är av denna natur eller inte. Det är en otrolig effekt som drabbar alla flygbolag för tillfället, inklusive Lufthansa.
Här i Sverige ser man mindre aktörer, myror kallar jag dem, Air Leap och Air Gotland som poppar upp. Tror du att mindre bolag försöker kapa åt sig smulorna.
– Smulorna… jag vet inte.
Jag menar är att det blir hela havet stormar. Det blir ingen centralisering utan att mindre bolag skapar lite mer kaos?
– Flygbranschen är som alla andra marknader, om en aktör kan komma in och bidra med en produkt som folk efterfrågar så kommer de att lyckas. Om man kan göra det till accepterat pris och en möjlig kostnad att bära. Det är mycket möjligt att man kan komma in som du säger när det är kaos, men jag kan inte svara på om det är en långsiktigt trend som kommer att fortsätta fem tio år framöver.
Vi byter tillbaka till pengarna. Ni ska betala tillbaka dem om tre år, vad händer om det inte går?
– Jag kan inte svara på det. Vår ambition är att betala tillbaka till 2023. Det finns ingen plan b eller c.
2019 års resandet kommer att gå till historien som ett unikt år. Kommer vi någonsin att komma tillbaka till dessa nivåer. Vad är din prognos?
– Ja, vi kommer tillbaka.
När?
– Det vet jag inte. Detta är frågeställningen som alla vill veta. Vår officiella hållning är 2023-2024. Och i vissa fall 2025 nämns av vår vd.
Det känns som om flyget är på väg in i en ny fas. De statliga lånen förändrar marknaden. Lågkostbolagen, exempelvis Ryanair är ju väldigt sura att de inte får vara med och dela på pengarna. Tror du att vi kommer att få se en annan mer statligt kontrollerad flygmarknad?
– Jag har inga kommentarer på det. Jag kan inte svara på det.
Är det någon viktig fråga som jag glömt ställa som jag borde ställa?
– Vad händer med miljöarbetet?
Vad händer med miljöarbetet?
– Skratt. Jag tror det är en fråga som inte kommer att försvinna. Senaste perioden har det varit ganska lite prat om miljön. Men det kommer att förfölja flygbranschen under väldigt många år framöver. Det är viktigt att fortsätta att investera. De äldre flygplan som du nämnde kommer att gå ut. Parallellt fortsätter det att investeras i nya lösningar som innebär att flyget kan framföras på ett hållbart sätt.
Vilken lösning tror du mest på?
– Det har kommit nyheter om elplan på sista tiden. Det kommer att vara en liten del av lösningen vilket också effektivare användande och utbyggnad av infrastruktur är. Men en lösning vi tror har en intressant potential, förutom bättre flygplan och effektivare motorer, på lite längre sikt är sustainable aviation fuel och då framför allt Power to Liquid där man framställer fosilfritt bränsle utan att ta stora landområden eller potentiella livsmedel i anspråk.
Det är alltså biojet-bränsle som bygger på restprodukter…
– Nej, man framställer det helt utan någon biologisk produkt. Det är kemisk process som använder vätgas, CO2 och vatten.
Det är alltså den stora vägen fram.
– En av vägarna. Denna utmaning är för stor för att kunna lösas av en enkel produkt. Jag tror på elflygplan på kortare sträckor och mindre flygplan inom relativt snar framtid. Men plus tio årförmodligen fortfarande tio år bort för allmän konsumtion.
Du har mer att berätta.
– Ja, eftersom situationen är så speciell kan vi inte träffa vår kunder som vanligt har vi startat en virtuell kunddialog. Vi bjuder in både från resebyråer och från corporate för att informera vad som händer, men också för att höra när de kommer tillbaka till affärerna. Vi försöker få en till en aktiv dialog med våra kunder även under dessa komplicerade tider och haft detta vi tre tillfällen.
Är det en gång i månaden?
– Varannan månad hitintills. Det var en grej till. Alla flygbolag hanterar corona-krisen på samma sätt. Det handlar om handsprit, tvätt av plan och annan catering än normalt. Snart kommer vi att lansera en speciell försäkring som täcker covid. Då kan man säkerställa att man inte drabbas av eventuella nedstängningar på en destination. Detta kommer inom relativt snar tid. Vi försöker göra allt för att kunderna ska känna sig trygga och säkra att kunna ut och resa igen.
Namn: Håkan Bäverstrand
Titel: General Manager Sales Sweden
Familj: Fru och två katter
Bor: Stockholm
Senaste resa: Frankrike för två veckor sedan
Favorithotell: Hotel Lorensberg i Göteborg
Favorit reseapp: Lufthansa (förstås)
Flygbolag som jag åker helst med: Alla inom Lufthansa Group, men jag är lite extra förtjust i Swiss.
Favoritdestination bortom min egen: Kalifornien
Detta vet vi inte om dig: Vinexpert, är jag inte, men ett outtömligt ämne att lära om och njuta av.
4 kommentarer