Det är rimligt att analysera vilka effekter och konsekvenser coronapandemin får. Att Swedavia därför utrett Bromma flygplats framtid ur ett företagsekonomiskt perspektiv på uppdrag av regeringen är inte heller konstigt. Men vi ska vara mycket försiktiga med att ta drastiska beslut under den värsta flygkrisen någonsin i fredstid utan att beakta morgondagens behov. Framförallt måste vi orka hålla ett helhetsperspektiv och slå ett slag för att Bromma och flyget behövs även i framtiden.
Bromma flygplats fyller en viktig funktion för persontransporter i hela Sverige, men inte bara personresor sker på en flygplats. Under coronapandemin har vi färskaste exemplet på behovet av Bromma för att transportera sjuka. Bromma ligger endast några få minuter från Karolinska sjukhuset i Solna. Regionala flygplatser är även viktiga i händelse av skogsbränder, för polisflyg och andra samhällsviktiga insatser. På Bromma underhålls både svenskt och norskt ambulansflyg och flygplatsen fungerar som en nod för samhällsviktiga flygningar.
Med nya handels- och logistikmönster får flygplatserna en växande betydelse. Redan i höst invigs Brommas nya station på Tvärbanan. I framtiden kan varor kan flygas in fossilfritt med drönare och på sikt med mindre elflyg och landa närmare sin konsument.
Arlanda behöver utvecklas och moderniseras för att få fler direktlinjer vilket Transportföretagen har framfört i debatten. Men passagerarna på Bromma reser framför allt till Stockholm eller vidare till andra delar av landet. En flytt av trafiken till Arlanda skulle i mycket liten utsträckning bidra till ökat resandeunderlag för utrikesflyg. Att Socialdemokraterna inte sätter ner foten om Arlandas framtid och redovisar Arlandarådets slutrapport är ett svek både mot regionen och hela Sverige.
Dessutom är den klimatsmarta flygtrafiken som drivs med biobränsle och el snart här och den kommer att vara en väldigt viktig del av landets transportinfrastruktur, inte minst för de små regionerna framöver. Bromma har alla möjligheter att bli de gröna flygförbindelsernas vagga – den möjligheten får vi inte missa.
Bromma är hela landets flygplats, en uppskattad flygplats för alla som pendlar till och från Stockholm eller som behöver resa i tjänsten vid enstaka tillfällen. Bromma skapar jobb och välfärd runtom i hela landet. Dessutom litar många på Brommaflyget för att få livspusslet att gå ihop.
Diskussionen om Brommas framtid måste nu lyftas till en högre nivå, det är inte en enskild angelägenhet för Stockholm. En förhastad nedläggning av Bromma flygplats kan få oöverblickbara konsekvenser för hela Sverige. Det är en fråga om tillgänglighet och utveckling för hela Sverige och för alla dem som effektivt och hållbart behöver resa privat eller i tjänsten från en landsände till en annan eller till och från vår huvudstad. Vi får heller inte låta historiska fakta styra en debatt som handlar om hur våra transporter i morgon ska se ut.
Att möta framtiden och låta hela Sverige vara tillgängligt och konkurrenskraftigt innebär inte nedläggning av flygplatser. Grundläggande svensk transportinfrastruktur ska givetvis inte dimensioneras med en kris framför ögonen utan med framtiden i blick.
Fredrik Kämpfe, Transportföretagen branschchef flyg
7 kommentarer