Annons:

Flygexperten Jan Ohlsson om nedläggningen av Bromma: ”ett rent politiskt beställningsjobb”

Swedavia tar inte hänsyn till konkurrensläget. BRA och Air Leap, Air Gotland får svårare att konkurrera med SAS från Arlanda. Det är två olika produkter ARN och BMA. Resenärerna riskerar högre biljettpriser och mindre konkurrens, skriver flygexperten Jan Ohlsson i ett mejl till Travel News.

Regeringen är jävig i frågan som storägare i SAS och ambition genom mp att motverka flygande för vanligt folk, trots att flyget nu står för kanske 1,5 procent utsläppen, nästan obefintliga höghöjddutsläpp och bästa covidskyddet i kollektivtrafiken. Ingen hänsyn tagen heller till allmän och affärsflyg på BMA. En katastrofalt usel analys av Swedavia och ett rent politiskt beställningsjobb.

14 kommentarer

  1. Kalle Stropp: Det lilla,lilla extremistpartiet på yttersta vänsterkanten tillåts ännu en gång sätta agendan för Sverige och infrastrukturen.Sverige är sjukt och stört land,ett mycket sjukt och stört land.
  2. Kalle: Jag håller med Kalle - men utveckla tankarna!
  3. Moa: Jättebra! Lägg ner allt flyg och låt folk cykla mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är väl det miljönissarna vill 😁
  4. Tomas: "Bedömningen är rent affärsmässig" och inte politisk. Läs hela artikeln! Dessutom är massor av stockholmare glada över att allt buller försvinner, vilket de under de senaste månaderna haft stor glädje av. Många blir också glada över att få en bostad så nära city när Bromma bebyggs. Slutligen, det tar inte längre tid att åka till Arlanda än till Bromma. Se bara till att snabbtåget har rimliga priser.
  5. Elias: Det är ett helt rimligt, klokt och korrekt beslut att lägga ner Bromma för gott. Det är ett lika rimligt, korrekt och klokt beslut och börja utveckla och satsa på ett riktigt och hållbart sätt på Arlanda. Bromma borde ha varit ned stängd för länge sedan. Det är inte alls ekonomiskt försvarbart att ha öppen denna olönsamma och onödiga flygplatsen som Bromma har varit, ÄR och FÖRBLI under och efter Corona pandemin. Bromma har ingen framtid såväl varken kortsiktig eller långsiktig efter Coronavirus pandemin.
  6. Niklas: Helt rätt att lägga ner. Brommas avtal med Stockholm går 2038. Flygtrafiken kommer dröja många år innan den är åter i volym. De sista 10 åren så kommer det sannolikt bli som innan det befintliga avtalet gick ut att det inte investeras något i Bromma flygplats. Samtidigt måste trafikvolymen senast 2038 föras över till Arlanda innan avtalet går ut. Därför är det rätt att göra det nu när det finns utan problem utrymme på Arlanda. Swedavia måste samtidigt skära kostnader och lagt ett varsel på 800 helårstjänster.
  7. Emilio: Elflyget är på ingång efter coronapandemin, och då behövs små cityflygplatser som bromma! Allt skitsnack om att bromma är onödig är grov inkompetens, ni baserar inte er åsikt på fakta om vad Sverige faktiskt kräver. Ni borde skämmas som slänger ur er sådant. Bromma bör och ska finnas!
  8. Joakim: Fakta på att elflyget är på gång, annat än prototyper och testmaskiner för ett par pax? Den som vet något om batteriteknik och energidensitet förstår att elflyg i dagsläget inte är redo för kommersiellt bruk, för större plan och längre sträckor. Om de rent hypotetiskt skulle komma på bred front efter pandemin (när det nu är...); är dessa på något sätt förhindrade att gå från Arlanda? Bra att Bromma Privatflygplats äntligen är på väg att stängas! :)
  9. PA: Det är helt rimligt att lägga ner Bromma. Återhämtningen av flyget kommer att ta betydligt längre tid än vad man tror. Alla flygbolag har stora problem med sin ekonomi.Och då BRA inte lägre flyger... Att hävda att de små flygbolagen inte skulle överleva en flytt till Arlanda är kanskasant men om de små bolagen skulle få "bära" den faktiska kostnaden för att hållla flygplatsen öppen så skulle de heller inte överleva. Biljettpriserna från alla avgångar från Bromma skulle skjuta i höjden och då skulle antalet passagerare minska ändå. Att hävda att Bromma behövs för den kommande elektrifieringen av flyget, om den kommer dvs, ligger lååååångt fram i tiden. Innan vi har el-flygplan i reguljär trafik som tar 40 passagerare eller mer så har vi passerat 2050. Det bästa ekonomiska lösningen är att bygga ut Arlanda, öka kapaciteten på transporter till och från flygplatsen (Arlanda Express eller gärna en ny snabbare tågtransport). Gör Arlanda till en kommunikationsknutpunkt där även en förlängd Roslagsbana ansluter.
  10. pa@sportborsen.com: Det är helt rimligt att lägga ner Bromma. Återhämtningen av flyget kommer att ta betydligt längre tid än vad man tror. Alla flygbolag har stora problem med sin ekonomi.Och då BRA inte lägre flyger... Att hävda att de små flygbolagen inte skulle överleva en flytt till Arlanda är kanskasant men om de små bolagen skulle få "bära" den faktiska kostnaden för att hållla flygplatsen öppen så skulle de heller inte överleva. Biljettpriserna från alla avgångar från Bromma skulle skjuta i höjden och då skulle antalet passagerare minska ändå. Att hävda att Bromma behövs för den kommande elektrifieringen av flyget, om den kommer dvs, ligger lååååångt fram i tiden. Innan vi har el-flygplan i reguljär trafik som tar 40 passagerare eller mer så har vi passerat 2050. Det bästa ekonomiska lösningen är att bygga ut Arlanda, öka kapaciteten på transporter till och från flygplatsen (Arlanda Express eller gärna en ny snabbare tågtransport). Gör Arlanda till en kommunikationsknutpunkt där även en förlängd Roslagsbana ansluter.
  11. Kenneth: Hej, Regeringen kvittar Bromma mot PREEMS raffinaderi i Lysekil, så MP kan gå med på utbyggnaden. Beställningsjobb inget annat. Fula trick och maffia precis som i alla andra länder. Dock lättare i Sverige då ingen ställs till svar eller medborgare som går ut och strejkar. Nordkorea 2.0
  12. ESSB: Helt enig med Kenneths inlägg
  13. Leif: Inte en dag försent om bromma läggs ner , det "bästa" under pandemin har varit att slippa bullret från bromma som bara ökat under dom senaste åren. Bygg bostäder och flytta flyget till arlanda, lika lätt att flyga därifrån,vi ska ju ändå minska flygandet för miljöns skull.
  14. Thomas Larsson: Det bor människor även under ARNs inflygningsvägar