I veckan kom det väntade beskedet. Vings flygbolag Sunclass Airlines sparkar stora delar av sin personal eftersom facket centralt vägrat gå med på lönesänkningar. De lokala klubbarna kunde tänka sig detta, men Unionens högsta ledning säger nej. Även om de anställda går med på lönesänkningar finns förstås inga garantier för att man i ett senare läge får gå eller ännu lägre lön. Att sia om framtiden i reseindustrin är i princip omöjligt. Det enda vi vet är att den kurva som pekat uppåt sedan andra världskrigets slut har nu börjat peka neråt. Leisure har varit motor i reseindustrins ekonomi på tvåtusentalet.
När Petter Stordalen, Altor och TDK köpte Ving för drygt ett år sedan var Sunclass Airlines den viktigaste tillgången och den svåraste att rädda över från Thomas Cooks konkursbo i London. Men de femtio advokaterna som genomförde affären lyckades och före corona såg allt fantastiskt ut för Ving. Med sitt eget flygbolag i Norden kunde man maximera reseupplevelsen från kalla Sverige ner till de egna anläggningarna runt Medelhavet och hem igen. Att kontrollera hela processen har varit ett tydligt mål för vd Magnus Wikner. Hans förebild har varit IKEA som också kontrollerar alla steg i processen från träd i Polen till Billy-hylla hemma hos miljoner människor. Det är när du har koll på alla led som du kan hålla vettiga priser till konsument och suveräna marginaler. Då blir företaget ett självspelande piano fram till den dag efterfrågan viker.
Nu har vi ett läge där 9 av 10 resenärer är rädda för att hamna i karantän om de åker utomlands. Följaktligen gör de allt för att avboka sin semesterresa denna sommar. Enligt samma Yougov undersökning skulle åtta av tio ställa in sin semesterresa även om landets regeringen säger att man får åka. Samma utveckling ser vi på Travel News systertidning: nitton av tjugo Googlesökningar handlar om Sverige. Folk vill hellre läsa om Listerlandet än om Mallorca.
Facit av detta är förstås att sommaren 2020 är det bara de allra modigaste eller dumdristiga som åker på semester till Medelhavet. Och resultatet är att Vings flygbolag måste vända på varenda krona för att överleva. Flygbolaget och de egna hotellen är de två viktigaste tillgångarna i Vings företagsbygge i den gamla affärsmodellen. Jag ser inga tecken på att Vings vd Magnus Wikner är beredd att överge denna strategi och exempelvis satsa mer på lågpris eller ett mer nischat semesterresande. Den moderna charterresenären vill ha trygghet och är beredd att betala mycket för detta. Kunderna kommer att återvända. Kanske inte nästa sommar, men 2021.
I framtiden är jag övertygad om att personalen på Sunclass Airlines kommer att ha betydligt lägre löner än 2020 och ytterst få av dem kommer att tala skandinaviska.
17 kommentarer