Annons:

Veckas repris från 3 juli 2020: Låt Danmark ta över vårdnaden av SAS

Fredagskrönika från den 3 juli 2020:

Vilken vecka. Nu är det klart att krisande SAS räddas av svenska och danska staten. Jag har tidigare skrivit att SAS är ett bortskämt barn som räddas av två överbeskyddande föräldrar. Dessa två föräldrar ligger just nu i skilsmässa. Eller jag vet inte vad man ska kalla tillståndet mellan våra nationer. Ett annat av föräldrarnas gemensamma barn: Öresundsbron fyller tjugo år i veckan. Detta “firas” med att persontrafiken över bron är i princip noll. Eller jag vet inte, de som kommer från Blekinge lär få komma över till andra sidan. Men inga andra svenskar vad jag förstår. Reglerna som avgör vem som får komma in i Danmark ändras varannan timme. Jag undrar hela tiden om jag som halvdansk, före detta skåning och numera skriven i Stockholm skulle få lov att besöka min farfars grav i Köpenhamn. Troligen, men vem vågar chansa i dessa dagar? 

Tillbaka till SAS. Bolaget har lovat att minska sina utsläpp med femtio procent inom överskådlig tid. Alltså finns det någon som tror på detta? Enda sättet för SAS att nå detta mål att är att halvera sin trafik. Jag tror inte en sekund att SAS kommer att blanda in stora mängder biojetbränsle som kostar fyra gånger så mycket som vanligt bränsle. Den prislappen kommer aldrig SAS Eurobonus-kunder att acceptera. Speciellt inte eftersom privata bolag kommer att flyga samma sträcka med modernare flygplan till lägre kostnad. Bokade precis en enkel flygbiljett från Kastrup till Arlanda med Norwegian för 649 kronor. Det är billigare än Snälltåget och SJ om ni undrar. 

”Det hade varit bättre och billigare att sälja svenska statens del i SAS till Danmark. Ge dem ensam vårdnad.”

Och ja, varför tror ni att danskarna vill rädda SAS? Jo de måste säkra sin viktigaste nationella tillgång Kastrup. Landets största och viktigaste arbetsgivare. Kastrup är en lufthamn som konkurrerar med likasinnade i Frankfurt, Amsterdam och Berlin. Det räcker med en snabb titt på en Europakarta för att förstå att Arlanda aldrig kommer att vara med i denna tävling. Sverige ligger i utkanten av Europa. Köpenhamn har ett ben i Centraleuropa och på sin höjd en arm i Norden. Det hade varit bättre och billigare att sälja svenska statens del i SAS till Danmark. Ge dem ensam vårdnad. Problembarn som SAS mår bäst av tydliga direktiv från en stark och tydlig förälder. Vi här uppe på samma linje som Sankt Petersburg och Oslo måste acceptera att Arlanda aldrig kommer att bli en internationell storflygplats. Istället för att hälla in miljarder i SAS borde näringsminister Ibrahim Baylan bjuda in lågprisbolagen och fråga dem: vad krävs för att få er att öppna fler linjer till Sverige? Det var exakt så Portugal gjorde för att dubbla sin turism på fem år. Portugal är precis som Sverige en randstat i utkanten av Europa. 

SAS ledning har lyckats sälja in myten att det skulle vara svårt att driva ett flygbolag 2020. Följaktligen måste detta göras med statligt beskydd för att säkra infrastruktur. Jag undrar var denna myt kommer ifrån. Kanske från fyrtiotalet när SAS tog sina första stapplande steg och inledde med en flera månader lång strejk.

Det svåra nu är att driva ett flygbolag med vinst. Men att det går är Ryanair, Easyjet och Wizz Air tre levande bevis på. Tyvärr försöker EU gör allt man kan för att krossa dessa bolag, men jag tror faktiskt att de kommer att överleva. Bolag som har kunder som älskar dem brukar göra det. Jag tror absolut att många människor, speciellt affärsresenärer som flyger business class över Atlanten och använder sin poäng att resa till Medelhavet, också älskar SAS. Men om konkurrenter erbjuder väsentligt lägre priser än SAS kommer kärleken inte att vara för evigt. 

Ja, ja, nu ska jag inte tjata mer om detta. Jag tror att min poäng har gått fram.

I övrigt så reser jag denna sommar runt i landet och extraknäcker som chefredaktör på Travel News systertidning RES. Förra helgen var jag i Sandhamn och skrev ihop denna lilla guide.

Nästa vecka ska jag och min älskade hustru färdas på min Honda CB650 längs Västkusten ner mot Skåne. Har du tips på var vi ska bo och äta så hör gärna av er.

När jag studerar RES på Google Analytics kan jag konstatera att resandet till Medelhavet kommer att bli en rännil jämfört med vanliga somrar. Detta trots att vi nu faktiskt får åka dit. Sverige-turismen däremot har alla förutsättningar att bli en succé i år. Både RES och Travel News ska bli ännu bättre på att bevara reseindustrin i Sverige.

Och med dessa ord tar jag helg och så hörs vi igen på måndag vid lunch.

 

23 kommentarer

  1. 💙 SAS: Skulle vara klädsamt att hålla en neutral ton 👎 Svara
    • Travel News: En neutral krönika är ingen krönika. Svara
  2. Stefan: SAS håller ju på att växla över till Europas nyaste flygplansflotta = väsentligt lägre utsläpp. Har du missat detta? Svara
  3. Åke: Bedrövligt att läsa om denne Viggos hat mot SAS. Massor av fel. Otroligt att Travel News tillåter detta. Hoppas att det inte kommer en tredje hatkrönika. Svara
  4. Travelman: SAS behövs i Scandinavien & Berlin är ingen Hub, men däremot MUC Munchen. Gnäller Du för mycket på tex SAS så blir det inga mer inslag med större reseaktörerna & det blir tuffare för TravelNews & Dig Svara
  5. Lars Nilsson: Med denna artikel blir allt tydligare att det är Viggo själv som är bortskämd. Ytterligare en köpt artikel fylld av faktafel, antagande och påstående tagna rakt ut i luften. Man ställer sig frågan, hur är det ställt med Travel News ekonomi när man fallit så lågt i brist på objektivitet. Svara
    • Travel News: Du får gärna ge lite exempel på faktafelen. Jag vill också påminna om att texten är krönika om ambitionen är att ta ut svängarna en aning. Svara
  6. 😀: Stefan.😀😀😀 Svara
  7. Thomas L: Viggo är för ung för att komma ihåg de Danska charter bolagen. Sterling, Conair, Maersk var Danska men deras huvudsakliga kunder var Svenska så dom opererade här. Ett Danskt SAS skulle i alla fall ha sin huvudverksamhet I Sverige. Därför tror jag inte att vi skulle vinna så mycket på att överlåta SAS till danskarna. Trots att SAS i alla tider varit en form av Svensk subvention till Danmark. Svara
  8. Hans Öberg: Tag bort de nationella och naivt miljövänliga skygglapparna. Vem har fått för sig att SAS inom kort skall byta till moderna plan? Viggo har helt rätt i det han skriver. Utan ett statsstött bortskämt flygbolag kommer vi konsumenter och skattebetalare att spara många miljarder och få bättre service. Svara
  9. Ulf: Egg ! Var har han fått minska utsläppen med 50%. Var står det?. Skulle lågprisbolagen klara det? Nope! Varför bjuda in dom? Vad tror du händer när en försening uppstår . . Ombokad till nästa flight eller hotellrum och flight nästa dag! Glöm det! Svara
  10. Sven: Håller med tidigare kommentarer. Förstår, med Viggos krönika och det han där uttrycker, att Honda CB650 måste drivas med biobränsle eller elektricitet, eller? Svara
  11. Kalle L: Viggo - hur mycket kan du om detta och hur mycket har du på fötterna egentligen!!!??? Svara
  12. Lj: 649 kr till CPH och du tycker att det är normalt? Täcker knappast skatter och landningsavgifter. Svara
    • Travel News: Enligt biljetten är avgifterna 233 kronor. Totalt kostade biljetten 639 kronor. Mitt mål är inte att spegla vad som uppfattas som normalt utan verkligheten precis som den är. Svara
  13. Carl Jansson: Redaktören glömde ta med kostnaden för transporten till Kastrup och från Arlanda. Som det alltid görs när pris med tåg resp flyg jämförs 😏 Svara
    • Travel News: Biljetten från Malmö till Kastrup kostade 120 kronor och från Arlanda och in åker jag kommunalt via Märsta. 37 kronor. Tog en öl Kastrup, men det hade jag också gjort på tåget. På flyget gick det inte att köpa något. Svara
  14. Carl Jansson: "Extraknäcker som chefredaktör på RES" Låter mera som betald semester 😁 Svara
  15. Kalle: Detta eviga hyllande av lågprisbolag är för mig helt oförståeligt. De kan närmast jämföras med skeppsnäringens "bekvämlighetsflagg". De gör sitt yttersta för att smita undan skatter och avgifter, försöker stoppa fackföreningar. De utnyttjar personalen till max och betalar ingen lön vid sjukdom et.c. et.c. Själv skulle jag aldrig köpa en biljett med ett sådant företag. Svara
  16. Göran Grell: He, he läser Viggos krönika och alla kommentarer med glädje. Uppfriskande. Kul att se alla gubb-kommentarer, som försöker köra härskarteknik om att ”vi kan detta”, hitte-på faktafel, sidospår osv. Jag håller inte med Viggo i allt han skriver, men jag gillar attityden. Heder åt dem som i alla fall har guts att skriva under med sina namn. Den här branschen behöver lite drag och frispråkighet. Keep up, Viggo. Vad anbelanger SAS, så hoppas jag nu att de får sina kassa påfylld av staterna och att de gör rätt för sig (betalar tillbaka det de är skyldiga resenärer, resebyråer och arrangörer). Detta borde givetvis varit ett krav - lika viktigt som miljövillkoren..., men lagen verkar inte gälla alla. Svara
    • Travel News: Tack! Det vore väl för trist om debatten om SAS bara handlade om hur många miljarder staten skulle hälla in i bolaget. Svara
  17. Jan Bodén: Jag tycker definitivt att det första kravet på SAS för att få statligt stöd från Svenska staten skulle vara att betala sina skulder till svenska kunder , både enskilda och resebyråer. Håller med Grell att det är uppfriskande med alla reaktioner och får väl skriva under med namn då ... 😅 Svara
  18. Thomas Larsson 🌞: Upp ur ankdammen alla sasare Lägg ner SAS gör exakt som South West som aldrig fått några stöd fram tills nu, alltid gått med vinst tills nu. SAS affärsmodell är fel South West har många fackföreningar och goda personal villkor, billiga priser, aldrig haft dödsolyckor. Gör om gör rätt. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

23 kommentarer Öppna