Mellan 2018 och 2019 minskade TUI sin reklammängd, från 199 mkr brutto 2018 till 165 miljoner kronor förra året.
– Reklammängden går upp och ner, men i just det här fallet är det
förmodligen så att vi har valt en annan mediemix. Den består av mer
digital kommunikation och andra insatser som inte mäts av Sifo.
– Det faktum att färre lagt märke till vår reklam beror delvis på att
det finns annat att fokusera på, med andra ord coronaviruset. Dessutom
minskade vi vårt reklamtryck i slutet av första kvartalet efter att ha genomfört en stor kampanj som inleddes vid jul och löpte under hela första kvartalet. I år blir det nog annorlunda, säger Johan Ydring.
Kampanjen syftade främst till att få igång reslusten inför sommaren.
Tuis målgrupp är generellt sett bred, i princip alla mellan 25 och 70
år. I sociala kanaler fokuserar TUI på att nå mer specifika segment.
Charterbolaget gör sin reklam i samarbete med Forsman & Bodenfors
och Precis Digital. Deras mediebyrå är Carat.
7 kommentarer