Annons:

”Det blev en rivstart”

Sofia Högdal är ny affärsutvecklare på Vår Gård i Saltsjöbaden utanför Stockholm.

Grattis Sofia Högdal till nya jobbet! Varför valde de dig?

– Jag har haft ögonen på Vår Gård under en länge tid eftersom jag bor i närheten och sett det som en drömarbetsplats. Kadi Upmark, vd på Vår Gård, känner jag sedan tidigare och hon kontaktade mig och berättade om projektet Vår Gård 2.0. Projektet innebär att gå från att vara en renodlad konferensanläggning till att bli en öppen mötesplats även för den privata marknaden. Kadi kontaktade mig dels för min långa erfarenhet från branschen och även min lokalkännedom. Jag var inte sen att tacka ja.

Du har arbetat med affärsutveckling på Berns och Stureplansgruppen innan – vilka kunskaper och erfarenheter tar du med dig därifrån som du kommer att ha nytta av på din nya arbetsplats? 

– Självklart att driva utvecklingen framåt för verksamheten vilket för mig innebär att ständigt förbättra och finjustera, kunna balansera intäkter med kostnader och aldrig vara riktigt nöjd. Jag är van vid snabba omställningar och gillar högt tempo och är anpassningsbar. Mina 14 år inom Stureplansgruppen var verkligen inspirerande och lärorika och jag har mycket att tacka Vimal Kovac för.

Det är turbulenta tider i och med coronapandemin – på vilket sätt har detta färgat din nystart? 

– Med tanke på att det blev nattsvart för konferensbranschen min första vecka på arbetet så blev det till att rivstarta. Vi behövde se över vårt utbud och utveckla det för att möta den privata marknaden som nu är den enda inkomstbringande verksamhet vi har. Vi utökade utbudet i vårt skafferi med take away-mat och middagskassar. Vi har öppnat upp vår lobbybar alla dagar i veckan med frukost, lunch, kafé och utökade öppettider i baren. Vi har öppnat upp våra tomma konferenslokaler för hemmajobbare som kan arbeta ostört hos oss. Redan första veckan började vi med lunchträning tre dagar i veckan vilket blev så populärt att vi nu utökat med Yogalunch tisdagar och torsdagar. Det vi har skapat de senaste veckorna har verkligen mottagits fantastiskt bland våra gäster. Varje dag analyserar vi gårdagen, dagen och de kommande dagarna för att alltid skruva på detaljerna. Det är en stor omställning för oss alla. Men tillsammans är vi starka.

 Vad gör en affärsutvecklare hela dagarna så här i coronatider? 

– Förutom det jag tidigare nämnde så jobbar jag parallellt med ursprungsplanen, det vill säga att projektleda våra kommande satsningar. Vi kommer att renovera Villa Skärtofta varsamt för att så snart det är möjligt att öppna en restaurang i ett av Stockholm mest intressanta hus. Det byggdes som privatvilla i slutet på 1800-talet och var det första privata huset med hiss och centralvärme. Vi vill göra detta hus tillgängligt för privata marknaden, såväl Saltisbor som tillresta till Destination Saltsjöbaden. Övriga projekt som kommer är att bygga om Lobbybaren till bageri och kafé, en konferenslokal med vidunderlig utsikt över Baggenfjärden bygger vi om till ett vinotek i direkt anslutning till Villa Skärtofta. Det kommer att bli magiskt.

Berätta mer om ert initiativ Destination Saltsjöbaden!  

– Kadi kläckte idén för länge sedan att skapa en plattform för att öka resandet och upptäckandet av vår vackra miljö vilket blev Destination Saltsjöbaden. Tanken var att alla verksamheter i Saltsjöbaden skulle ha möjlighet att marknadsföra sina verksamheter, events och så vidare på en gemensam plattform som vi administrerar. I samband med Covid-19:s framfart såg vi att det fanns ett behov att tillsammans med andra näringsidkare i närområdet skapa ett nätverk för att stötta och hjälpa varandra i denna tuffa tid. Det har varit en framgångssaga och det har kommit flera fina samarbeten ur dessa nätverksträffar. Nästa vecka träffas vi (Destination Saltsjöbaden) och Nacka Kommun tillsammans med Nacka Värmdös företagare för att få mer vetskap om de statliga stödpaket som finns. När vi tagit oss ur denna tuffa period kommer vi att lansera hemsidan för Destination Saltsjöbaden i syfte att öka antalet besökare i Saltsjöbaden och uppleva hela utbudet vi har härute. Det som var grundidén.

Vilken är hotellbranschens största utmaning framöver? 

– Förändrat beteende av affärsresande och möten kan vara en utkomst av denna pandemi som i så fall kommer att påverka hela hotell och konferensbranschen. Hur det kommer att påverka turismen vet vi inte i dag men att flygresor kommer att bli dyrare är nog att räkna med vilket kommer att påverka den internationella turismen. Med vårt läge kommer vi ha en fördel när många svenskar kommer att välja att turista på hemmaplan, så kallad hemester. Det ser vi fram mot i vår vision Vår Gård 2.0.

Hur börjar du din arbetsdag? 

– Klockan 8.00 varje morgon träffas vi i ledningsgruppen och analyserar gårdagen, dagens förväntningar och de närmaste dagarnas eventuella utmaningar. Allt för att vi ska ha en så bra produkt som möjligt och att se till att vi har rätt man på rätt plats. Det är viktigare än någonsin med tydlig kommunikation när det som gällde i går kanske inte gäller i dag eller i morgon. Vi måste dagligen anpassa oss till verkligheten och rådande omständigheter.

Det finns inget ont som inte har något gott med sig heter det ju – vad tror du att hotellindustrin kommer att ”göra om och göra rätt” när coronakrisen lagt sig?

– Jag tror och hoppas att man är väl grundad i sin verksamhets värderingar, tänker hållbart och långsiktigt så att man inte tar onödiga risker. Det går fort i hockey.

 

Namn: Sofia Högdal.

Titel: Chef Affärsutveckling och Ekonomi.

Familj: Man och två söner (10 och 13år).

Ålder: 45 år.

Bor: Saltsjöbaden..

Senaste resa: Hem till Gotland.

Favorithotell: SOHO House Berlin.

Favoritreseapp: Tripadvisor.

Flygbolag som jag åker helst med: Lufthansa.

Favoritdestination: One Foot Island (Aitutaki, Cook öarna.)

Min drömresa: Machu Picchu, Peru.

Detta vet vi inte om dig: Att jag är en fena på att bygga kalkstensmurar.

 

 

 

Kommentarer är stängda.