Vi befinner oss snart två månader in i corona-krisen. Regeringen har kommit med ett gäng stödåtgärder och paket, i första hand nya permitteringsregler och mer generös A-kassa. Första fokus är förstås att hindra smittan och rädda liv. Det andra fokuset är att rädda jobb och företag från att gå i konkurs. Men samtidigt säger finansminister Magdalena Andersson ofta att åtgärderna inte kommer att rädda alla. Redan idag är 100 000 arbetslösa i Sverige och många bolag har gått i konkurs och fler kommer det att bli i slutet av månaden när lön ska betalas och hyresavgifter ska in på värdens konto. Den värst drabbade sektorn i vår ekonomi är reseindustrin, hotell, restauranger, event och transportbolag. En vanlig dag flyger SAS runt 14 000 personer inrikes i Sverige. Nu är siffran 400 personer. I princip är det ett enda flygplan som sköter alla lufttransporter i landet just nu. BRA flyg har inte ett enda plan i luften och bolaget är i rekonstruktion. Alla medarbetare har fått gå hem och bara tjugo personer leder arbetet med att få verksamheten på fötter. I går blev det klart att all Norwegians kabinpersonal och piloter i Norge och Danmark får sluta när personalbolaget sätts i konkurs. Förhoppningen är att återanställa några när trafiken kommer igång igen efter corona om bolaget överlever.
En nyckelfaktor för att reseindustrin ska överleva är den fond som SRF tagit initiativ till på sex miljarder kronor. Tanken är att staten ska låna ut pengar till en fond ur vilken resenärer och resebyråer ska kunna söka ersättning för inställda resor under coronakrisen. Flygbolagen vägrar att betala tillbaka pengar trots att de är skyldiga att göra det enligt EU:s reglering 261. Förslaget landade på näringsdepartementets bord för några veckor sedan, men efter det har inget hänt. I Danmark har man redan klubbat igenom ett liknande förslag och det är på väg att realiseras.
Jag har försökt förstå varför och pratade med en ledamot i civilutskottet Carl-Oskar Bohlin. Han hävdar att förslaget stoppas av ett resefientligt parti i regeringen.
– Det svenska förslaget är ett konstruktivt förslag som skulle rädda många resebyråer undan konkurs och det skulle ge resenärerna pengar tillbaka för inställda resor. Det är trots allt regeringen som förbjuder dem att resa. Utan detta förslag får svenska resenärer inte tillbaka ett korvöre. Det är märkligt att regeringen inte lägger fram förslaget, men det tycks stoppas av det resefientliga Miljöpartiet, säger Carl-Oskar Bohlin till Travel News.
Travel News har under några veckor sökt Miljöpartiet för en kommentar och igår fick vi en kort telefonintervju med Karolina Skog, tidigare miljöminister och idag talesperson i ekonomiska frågor och medlem i finansutskottet.
– Moderaten som uttalade sig i Travel News har ingen som helst aning om vad som är på gång. Han vet ingenting om vad som händer på regeringskansliet. Det är konstigt att ni publicerar hans citat.
Karolina Skog menar att det inte alls finns någon grön agenda i regeringens agerande under coronakrisen just nu. Regeringens arbete handlar i första hand om att stoppa viruset och rädda liv. I andra hand om att rädda jobb och företag. Det är för tidigt att väcka diskussionen om vilka näringsgrenar som ska räddas och hur den gröna omställning som fem miljöpartister skrev på DN debatt redan den sista mars ska gå till rent praktiskt.
– Det pågår en debatt om detta på Europanivå, men det är för tidigt att börja detta nu i Sverige. Nu är vårt enda fokus, vi som arbetar med ekonomi att rädda så många jobb som möjligt. Vi prioriterar de förslag som går snabbt att genomföra, det är vår enda prioritet. Det är en akut situation och hastigheten är det viktiga nu. Vi vill minimera skador. Det kommer att komma en grön omställning först när vi ska starta upp ekonomier igen.
Jag håller inte alls med Karolina Skog om att debatten om hur samhället ska se ut efter corona är för tidigt väckt. Jag är övertygad om att de som drömmer om ett Greta Thunberg-samhälle just nu ser en jättechans. De vet att den snabbaste vägen att nå dit är att inte göra någonting. Svenskt inrikesflyg håller på att gå under fullständigt och om det blir verklighet kommer en stor del av de regionala flygplatserna att försvinna.
Det är dåligt på kort sikt eftersom det kommer att bli tufft att driva företag i dessa regioner och många kommer att tvingas att flytta till storstadsregionerna. Det är också dåligt på längre sikt eftersom när det regionala elflyget kommer igång om några år, realistiskt fem till tio år, kommer det inte finnas någonstans att landa ute i landet. I Norge och Finland är i princip alla flygplatser statliga vilket innebär att skiftet till regionalt elflyg kommer att gå snabbt och smidigt.
I det korta perspektivet kommer inrikesflyget att bli otroligt viktigt när Sverige öppnar upp efter corona. Ungefär 2 miljoner svenska reser varje sommar till Medelhavet för sol och bad. Ytterst få av dessa kommer i år att kunna göra detta eller vilja göra detta utan kommer istället att semestra i Sverige. Detta är ett ypperligt tillfälle för svensk besöksnäring att visa upp sin bästa sida och rädda en del av de förluster som växer just nu. Om då möjligheten att flyga runt i Sverige är ytterst begränsad kommer det att få ödesdigra konsekvenser. Sverige är ett stort och glest befolkat land. Att åka tåg bortom allfartsvägarna innebär många byten och SJ:s uppgift är att tjäna så mycket pengar det går på varje linje, inte erbjuda billiga transporter i landet.
Visit Sweden får i år drygt 100 miljoner för att marknadsföra Sverige i utlandet. Just nu är pengarna på paus, men målet är att komma igång så fort reseförbuden lättar. Före corona togs beslutet att flytta fokus från våra närmaste grannländer och försöka locka hit mer fjärran gäster. De ska flygas hit med argumentet att Sverige är ett hållbart land. Alltså vi är bra på att vara hållbara när turisterna väl är här. Detta är en tveksam teori och jag tycker att fokus snabbt borde göras om till att få svenskar att stanna i landet och turista här och att locka hit människor från våra närmaste grannländer. På sikt är jag helt för att vi ska flyga in turister från i första hand övriga Europa. Speciellt med vår låga krona är Sverige ett attraktivt land för många turister ute i världen. Visit Swedens fokus på människor som vill upptäcka något nytt och annorlunda är helt rätt. Sverige kommer aldrig att bli ett land för bulkturism. Men en grundförutsättning för att detta ska vara realistiskt är förstås att vi har en fungerande flygmarknad i Europa. Tycker krafter i Sveriges regering och riksdag att vi ska satsa på detta så säg det. Även de som är emot en stor satsning på svensk turism bör vara tydliga med sin åsikt, inte bara vad de tycker utan hur vi ska komma dit.
Reseindustrin kan växa i kris om det finns statlig uppbackning. Under PIGS-krisen för tio år sedan gick Portugal från fem till tio miljoner turister per år och räddade landets ekonomi. Nyckelfaktorn var att man bjöd lågprisbolagen att landa i princip gratis.
Ska vi istället tro att exportindustri, IT, bilar och lastbilar och gruvor ska lyfta landet ur den lågkonjunktur som vi just nu går in i så är det bra att vara tydlig med detta. Då ska de som är permitterade sluta drömma om att få tillbaka sin jobb och skola om sig till vård- och lagerarbetare.
Sverige befinner sig vid ett vägskäl på samma sätt som vi gjorde under nittiotalskrisen. Då fattades en rad beslut om avregleringar som satte igång ekonomin och på många sätt skapade ett nytt Sverige. Nu befinner vi oss i ett nytt brytningsläge. Många drömmer om en grön planekonomi. Jag hoppas istället på en nystart för reseindustrin. Blir den framgångsrik kommer vi att få en grön omställning i nästa led.
Nu har jag redovisat vad jag och Travel News tycker och hur vi ska komma dit.
Fler borde visa sina kort.
4 kommentarer