Annons:

Analytiker: Norwegian kan riskera konkurs

Klarar sig Norwegian genom krisen kan bolaget få ett större fokus på den norska marknaden. Men först måste man säkra sin överlevnad, enligt två flyganalytiker.

På måndagen kom nyheten att Norwegians pilot- och kabinbolag i Sverige och Danmark ansöker om konkurs. Totalt berörs över 1 500 piloter och 3 100 kabinanställda.

– Norwegian måste minska alla kostnader de kan. I tillägg är det olika permitteringsregler i Sverige och Danmark än i Norge och bolaget har heller inte fått stöd från svenska och danska myndigheter. Då har inte bolaget så mycket till val än att genomföra det här dramatiska draget, säger Hans Jørgen Elnæs, flyganalytiker på Winair, till TT.

– Till slut tror jag att det kanske visar att Norwegian är på väg att fokusera på den norska marknaden, att bolaget skalas ned. Det kan innebära att bolaget flyger till länder inom Europa och även någon långdistanslinje, men att de endast har baser i Norge.

Krisdrag

Norwegians styrelse har tidigare kallat till extra stämma den 4 maj. Ägarna ska då ta ställning till en radikal skuldrekonstruktion, där lån omvandlas till aktier. Går planen i lås kan ägarnas andel i bolaget nästan helt raderas ut.

Omvandlingen av lån till aktier är en krisåtgärd för att rädda bolaget undan kollaps. Om det genom omvandlingen går att få in kapital kan Norwegian kvalificera sig för statliga lånegarantier på upp till tre miljarder norska kronor, enligt bolaget.

– Jag tror att de kommer att fortsätta att skära ned och göra det möjligt för bolaget att få det avtal de behöver den fjärde maj. Om det inte blir ett avtal för Norwegian finns det risk att bolaget går i konkurs, säger Hans Jørgen Elnæs.

Inte oväntat

Flyganalytikern Jan Ohlsson är inte överraskad av konkursbeskedet.

– Det är inte oväntat, men det är synd att svenska och danska regeringen inte kan gör mer för stötta en industri i kris, säger Ohlsson.

– Om man hade kunnat göra på annat sätt i fråga om permitteringar hade man inte behövt sätta de här interna bemanningsföretagen i konkurs. Det är en olycklig utveckling som gör det svårare att komma tillbaka. Ur konsumentsynpunkt har det varit ett uppskattat bolag, fortsätter han.

Flygbolaget har sedan tidigare haft otur med två flygplanstyper som blivit mer kostsamma än tänkt: Boeings olycksplan 737 MAX som tvingats stanna på marken, och innan dess problem med Dreamliner 787. Krisen orsakad av coronaviruset har inte gjort bolagets finansiella situation bättre.

– De har även haft något mer självförvållade svårigheter. Bolaget har haft en snabb expansion – något som har stjälpt många flygbolag.

Nu är frågan vad som kommer hända när krisen börjar mattas av.

– Det är möjligt att personalen finns kvar och kan komma tillbaka. Särskilt gällande piloter som måste flyga för att inte förlora sina certifikat, säger Jan Ohlsson.

Kommentarer är stängda.