Norwegian hade en ansträngd finansiell situation redan före coronakrisen. När nu i princip all flygverksamhet står still kan bolaget inte bära alla sina kostnader.
– Vi har nästan behövt ställa in alla flygningar, samtidigt som personalkostnader består. Vi har gjort i princip allt vi kan för att reducera kostnader, men situationen gör dessvärre att bolagen med pilot och kabinpersonal i Danmark och Sverige försätts i konkurs, säger vd Jacob Schram på en pressträff.
Han säger också att han har kontakt på ministernivå med myndigheter i alla de skandinaviska länderna. Men ansökan om lånegarantier till svenska staten, som skickades för en månad sedan, har inte resulterat i något svar och det har tagit för lång tid, påpekar Schram.
– Vi har inte tid att vänta längre, den här krisen är akut, säger han om beslutet att nu sätta bolagen i konkurs.
Men Schram pekar på att bolaget planerar för att vara kvar i Sverige.
– De omfattas av det svenska kreditgarantiprogrammet och de kan använda de verktyg som finns. Korttidspermittering kan ju alla på svensk arbetsmarknad använda sig av. Jag har förstått det som att man från Norwegians sida avstått från att använda programmet, säger Eneroth.
TT: Norwegian uppger att det tar tid att få besked om lånegarantierna?
– Det är en dialog som Riksgälden och Norwegian får ha, men programmet godkändes av EU-kommissionen den 11 april och det är ett av de garantiprogram som är i gång i Europa just nu, säger Eneroth.
Robert Björkholm, huvudskyddsombud för samtliga piloter i Norwegian är upprörd.
– Vi blir särbehandlade. Sverige är inte intresserat av att hjälpa Norwegian överhuvudtaget i den här krisen. Det är fruktansvärt. Norge hjälper alla flygbolag, inklusive SAS fast de inte har något ägaransvar, säger han.
– Här sitter vi i den värsta krisen sedan andra världskriget och Sverige diskriminerar ett bolag som har så många svenska anställda, fortsätter han.
När krisen förhoppningsvis vänder tänker han aldrig låta sig anställas på svensk arbetsmarknad, och säger sig ha medhåll från många av sina kollegor.
Beslutet att ansöka om konkurs gäller fyra dotterbolag, alla en form av bemanningsbolag: Pilot Services Sweden AB, Norwegian Pilot Services Denmark ApS, Norwegian Cabin Services Denmark ApS samt Norwegian Air Resources Denmark LH ApS.
Norwegian har även sagt upp sina avtal med bolagen OSM Aviation och Rishworth gällande bemanning.
De bolag som konkursansökan gäller och avtalen som sagts upp påverkar totalt 1 571 piloter och 3 124 kabinanställda i Sverige, Danmark, Finland, Spanien, Storbritannien och USA, uppger bolaget.
Runt tusen anställda, piloter och kabinpersonal, berörs i Sverige, enligt Robert Björkholm.
Den svenska pilotföretaget i Norwegiankoncernen, Pilot Services Sweden AB, är ett rent bemanningsbolag och har runt 250 piloter på lönelistan.
– Den enda verksamhet det har är att avlöna piloter, det blir man nu av med, säger Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren.
När bolaget försätts i konkurs träder lönegarantin in i stället.
För 2019 redovisade det norska flygbolaget Norwegian en förlust före skatt på 1,7 miljarder kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 2,5 miljarder året före.
Resultatet pressades av stora räntekostnader och kostnader till följd av flygförbudet för Norwegians 18 Boeing 737 Max 8-flygplan och omfattande problem med Rolls Royce-motorerna på bolagets Dreamliner-flygplan.
Under förra året genomfördes omfattande besparingsåtgärder och en nyemission på 2,5 miljarder kronor, vilket var den tredje nyemissionen på ett och ett halvt år.
Coronapandemin har blivit ett hårt slag mot hela flygbranschen inklusive Norwegian på grund av inställda flyg och reserestriktioner från myndigheter världen över. Norwegian har före konkursbeskeden permitterat tusentals anställda och personal med bas på Arlanda hade varslats om uppsägning.
Den 8 april meddelades att styrelsen kallar till en extra stämma för att ägarna ska ta ställning till ett förslag om en skuldrekonstruktion där lån omvandlas till aktier, som en krisåtgärd.