Annons:

ANALYS: Detta kommer att hända med svensk reseindustri i corona-krisens kölvatten

Att säkerställa mångfald i det svenska inrikesflyget måste bara vara ruta 1A för Sveriges regering och riksdag skriver Travel News chefredaktör Viggo Cavling i en analys. 

Nu måste regeringen bestämma sig. Ska vi ha en reseindustri i Sverige efter corona eller inte. 

I måndags kom beslutet att det blir upphandlad trafikplikt för flyget från Norrland och Gotland. Resten av Sverige får åka tåg eller i eget fordon. Jag gissar att de 105 miljonerna kommer att landa hos statens favoritflygbolag SAS. Eftersom man enligt Trafikverket har möjlighet att slinga trafiken, alltså mellanlanda på många platser i Norrland, kan SAS större maskiner vara relevanta. De få passagerarna ombord ska inte sitta för tätt. 

Men ska Sverige ha en inhemsk reseindustri värd namnet så behövs konkurrens i luften. Flera bolag på samma linjer innebär mer kapacitet och pressade biljettpriser. Om bara SAS överlever i Norden så kan de sätta biljettpriser som på åttiotalet. Då var SAS, när det gick som bäst, en sedelpress för staten.

Men i praktiken var det mycket svårt att ha huvudkontoret på vischan och ha en stor del av sin försäljning i huvudstaden. Idag är det ännu mycket svårare. Det är ingen slump att ytterst få börsbolag i Sverige har huvudkontor bortom landets tre stora städer.

Ska hela landet leva måste det finnas flera flygbolag och tuff konkurrens mellan dem. Det finns en gräns för hur länge och hur ofta en företagare ute i landet orkar sitta i sin bil eller åka tåg för att nå sin marknad. När den gränsen är nådd lägger man ner eller flyttar till Stockholm. Jag tror att många möten som idag är interna exempelvis olika utbildningar av personal kommer att bli digitala i krisen spår, men försäljning i större skala bygger på att människor träffas och kommer överens. 

BRA flyg har länge kämpat med gamla maskiner och gjort en heroisk insats för att orter som Halmstad, Ängelholm, Östersund och Kristianstad ska ha möjlighet att komma till storstaden. Det vore katastrof om BRA flyg inte klarar av sin rekonstruktion.  

Låt oss tala klarspråk vart utvecklingen är på väg. 

Efter corona kommer flygbiljetter inom landet att bli dubbelt så dyra. På de sträckor där tåg och flyg konkurrerar kommer även tågpriserna att öka i pris med minst 25 procent. Troligen mer. 

Biltrafiken på våra stora motorvägar kommer att öka, det kommer att “löna sig” att ta bilen.

Många orter som som före krisen hade flyglinjer till Stockholm kommer att tappa detta. Att bo ute i landet och arbeta på distans i huvudstadsregionen kommer att vara omöjligt. Jag tror att knappt hälften av de regionala flygplatserna kommer att läggas ner om staten inte tar över. Vi behöver en finsk eller norsk modell där staten är ansvarig för alla inrikesflygplatser. En nedläggning av mindre flygplatser kommer förstås att slå hårt mot de hotell och turistanläggningar som ligger bortom storstadsregionerna. Även om de överlever de närmaste corona-månaderna kommer de inom några år tvingas att lägga ner.

Vi kommer att se en ökad inflyttning till storstadsregionerna eftersom det är här det finns arbete och möjlighet till försörjning. Det kommer att leda till ökad trångboddhet eftersom bostadsbyggandet kommer att stå still de närmaste åren. 

Det finns fortfarande möjlighet för regeringen och riksdag att stoppa denna utveckling men då krävs radikala åtgärder nu. 

Att säkerställa mångfald i det svenska inrikesflyget är ruta 1A. 

 

11 kommentarer

  1. Åke: Fel igen! BRA har aldrig flugit på Karlstad.
    • Reporter: Korrigerat av redaktionen, tack.
  2. Fredrik: Åke! Var stod det Karlstad i artikeln?
  3. Björn Hallberg: Jag är synnerligen kritisk till artikeln. Den är full av gissningar och påståenden som det inte finns något underlag för. Priserna kommer att öka med minimum 25%! Var får artikelförfattaren den här informationen ifrån, på vilken analys byggs antagandet? Marknaden är fortfarande fri, det finns sannolikt en uppsjö av både billiga flygplan och ledig personal efter Corona och att tro att det inte finns entrepenörer som skulle ta chansen är naivt. Både BRA och Norwegian är under rekonstruktion och varför skulle vi inte få se dem operera i Sverige igen, det förstår jag inte. Tvärtom så tror jag att marknaden kommer att uppleva en lätt prispress. Minskat underlag dvs. färre kunder leder inte till högre priser tvärtom.
    • Travel News: Får ett bolag monopol på en linje är jag säker på att priserna går upp radikalt. Det gäller att undvika detta och det är utgångspunkten för min analys.
    • Travel News: Vidare måste vi hålla i minne att biljettpriserna legat under tusenlappen ofta ännu lägre. En enkelresa inom Sverige för 1500-2000 är alltså dubbla priset. Självfallet kommer det komma in nya entreprenörer men svenska inrikesmarknaden för flyg är inte lätt att greppa. Flera kommer att misslyckas och sänka kundernas förtroende.
    • Travel News: PS: Tack för att du skriver ut ditt namn. Fler borde göra detta är här på Travel News tycker jag. Det är lätt att vara modig och ha åsikter utan att behöva stå för dem.
  4. Chris: Bra, skrivet Björn👍
  5. Anders P.: Analys eller Krönika? Nä, detta var varken insiktsfullt eller hade styrkta påståenden. Rena kill-gissningar klädda i rubriken "Analys" helt utan sanningar. Bara onödigt.
  6. Ulf Larsson: Nu är det så här att EU sedan länge beslutat att det skall vara billigt att flyga , vilket gjort att det är väldigt svårt att få lönsamhet för flygbolagen då det numera finns massor med flygbolag som konkurrerar om samma passagerare. Billiga biljetter innebär stor rörlighet och det är väldigt bra för tex turismen i speciellt Medelhavsländerna som är mer beroende av detta än de vill erkänna. Vart jag vill komma är att det alltid finns med en annan prislapp i resonemanget. Det har varit stort fokus på miljön och de problem bla flyget skapar. Det verkar som många glömmer bort att om vi skall flyga mindre så måste det bli dyrare så flygbolagen kan dela investera i nyare teknik som är mer miljövänlig. Det ingen vill prata om är arbetsvillkoren för framför allt den flygande personalen som är direkt hälsofarlig. Finns ett stort antal flygbolag som utnyttjat varenda möjlighet att runda varenda gråzon för att utnyttja skattelagstiftningar , fackföreningar och arbetsmiljölagstiftningar som finns för att komma så billigt undan . Man har helt enkelt dumpat marknaden för att komma åt marknadsandelar. Aldrig hört någon som sagt något om sambandet låga priser - dåligt för miljön. Kort sagt , färre flygbolag, högre priser, normala arbetsvillkor är för mig givet. Hyckleri på hög nivå bland befolkningen som hellre prioriterar att kunna åka till Malaga 7 ggr per år plus den vanliga Thailandsresan över jul sen sitter hemma och gnäller på miljökatastrofer. Nej var och en är sig själv närmast.
  7. Pia: Vem säger att storstadsregionerna är vinnarna? Kanske börjar folk att tänka om efter den här krisen, vad som är viktigt eller inte, säljer sin 7 miljoners villa i Stockholm och flyttar till Hagfors och får ett rikare liv och mer tid till familjen. Man ska aldrig underskatta folks överlevnadsinstinkt. Ej heller företagens innovationsförmåga att lösa problem och skapa nya sätt att tex arbeta på. Tänk om den inhemska turismen i Sverige får en riktig boom, och behöver rekrytera från städerna! Jag tror att lika fort som vinden vände för 2 månader sedan kan, saker förändras snabbt i framtiden, framförallt i resebranschen där jag tror att den inhemska turismen kommer att stadigt öka i framtiden, när flygbiljetter kommer att kosta vad de egentligen Ska kosta, väljer vi andra vägar att resa på och nya destinationer! Känns spännande tycker jag