Annons:

Flygbolag är skyldiga svenska resebyråer två miljarder

Flygbolag från hela världen är skyldiga svenska resebyråer och researrangörer två miljarder kronor för resor som ställts in på grund av corona. Trots att återbetalningsplikten är lagstadgad betalar de flesta flygbolag inte. – I slutändan riskerar konsumenterna att bli av med sina pengar, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschföreningen SRF i ett pressmeddelande.

På grund av coronautbrottet vägrar just nu de flesta flygbolag att återbetala pengar för flygbiljetter till resebyråer och researrangörer. Flygbolagens internationella intresseorganisation IATA skriver i ett öppet brev att det är den bästa lösningen just nu, och att det i praktiken är omöjligt för flygbolag att upprätthålla värdekedjan i flygresenäringen.

Enligt IATA uppgår flygbolagens återbetalningsskulder till cirka 350 miljarder kronor. Resebranschföreningen SRF bedömer att skulden till svenska resebyråer och researrangörer till och med i dag uppgår till två miljarder kronor. En resebyrå eller en researrangör är enligt paketreselagen skyldig att återbetala hela kostnaden för en inställd resa inom 14 dagar.

– Konsumenterna har rätt att få igen sina pengar. Nu kläms resebyråer och researrangörer mellan två sköldar. De är skyldiga att betala tillbaka till konsumenterna, men får själva ingen återbetalning från flygbolagen. Då förlorar konsumenterna sina pengar och reseföretagen riskerar konkurs, säger Didrik von Seth i ett pressmeddelande.

För att lösa situationen har SRF föreslagit för regeringen att den omgående inrättar en fond på sex miljarder kronor. Det motsvarar det förväntade belopp flygbolagen kommer vara skyldiga om dagens situation består resten av året. Resenärer som har rätt till återbetalning ska kunna få pengar ur fonden. Fonden självfinansieras genom att resenärer de kommande 20 åren betalar en avgift på 5 kronor för en flygresa och 25 kronor för en paketresa. En liknande lösning finns redan i Danmark.

– Vi vet inte om det finns ett politiskt motstånd mot den här lösningen, eller varför regeringen dröjer med att ge besked. Får vi ingen lösning kommer vanligt folk att förlora stora summor och flera tusen anställda riskerar sina jobb, säger Didrik von Seth.

Fakta – SRF:s förslag till regeringen
– SRF föreslår att regeringen omgående inrättar en fond på sex miljarder kronor, som administreras av Kammarkollegiet.
– Fondens 6 miljarder kronor återbetalas på 20 år. Det sker genom en avgift på 5 kronor per flygresa och person, samt 25 kronor per paketresa och person.
– För att underlätta hanteringen och minimera Kammarkollegiets arbete föreslår SRF att man tillfälligt återinrättar myndigheten Resegarantinämnden, som bedömer resenärernas återbetalningskrav.
– Resegarantinämnden bör besättas av representanter från resebranschen, konsumenter och Kammarkollegiet.

10 kommentarer

  1. John Doe: Fungerar inte i en global värld. Finns resebyråer utanför EU som säljer resor i Sverige. Vet inte hur det fungerar nu, men tidigare behövde australiensiska resebyråer betala skatt på inrikesflygresor men utländska resebyråer behövde inte betala skatt på inrikesresor i Australien. Fick ju rätt snedvridna konsekvenser.
  2. Anonym: Agree with John , many Travel agencies which is in meta Search its not exist in Swedish Travel Agency, cliens will lose trust with many online travel agency which is not provide Services and Refund especially which in not Part in EU as well. This will be Game Changer in future .
  3. Anonym: Fonden är en förutsättnings för svenska resebranschens överlevnad. META/OTA sidor som inte har säte i Sverige bör rätteligen INTE omfattas av denna då de redan genom sin närvaro redan pressat ner marginalerna för de svenska aktörerna och delvis bidragit till denna svåra situation där kassan är lägre för många. Fonden bör tex reserveras till Ticket / Resia / Big Travel och andra svenska resebyråer som nu kämpar för sin överlevnad. Förhoppningen i eländet är väll att konsumenterna inser värdet av den traditionella resebyrån kontra den där billiga OTA med oklart säte som ej går att kontakta, som man tidigare valt endast för att den är billig. Köpmönstret kommer onekligen ändras för många när detta eländet är över.
  4. John Doe: @anonym Man kan ju enkelt byta namn på sin OTA på meta om man fått sitt varumärke besudlat under Coronakrisen. Ingen kund bryr sig om varumärket på meta. Men dessa andra OTAer med billigast pris på meta solar sig fint på metamotorernas starka varumärken. "Fonden bör tex reserveras till Ticket / Resia / Big Travel och andra svenska resebyråer som nu kämpar för sin överlevnad." Typisk protektionistisk synpunkt. Jag är tveksam till om köpmönstret kommer ändrats därför det blivit exakt samma soppa oavsett om det varit en kundtjänstmedarbetare i Sverige med en lönekostnad på 45.000 SEK eller en indisk kundtjänstmedarbetare med 10.000 SEK i lönekostnad. Dessa OTA varumärken på meta erbjuder lägsta pris, massa tilläggsprodukter och sen kostar det skjortan om du vill göra ändringar om man inte köpt dessa tilläggsprodukter. Det är liksom inga skräddarsydda paketresor till Nepal det handlar om. Det är resor som de flesta resor är - typ träffa sin kusin i Houston, åka på mässa i Stuttgart eller weekend Madrid. Det krävs ingen rocket-science i kundtjänst för att bygga en sådan resa. Sen ringa en kundtjänst i Indien som ändrar datum för hemresa kräver inte svart bälte i Amadeus. Kunden kan själv bygga många resor online, precis som de kan köpa en SJ tågbiljett online. Sen kan man genom Booking.com och Hotels.com betala sina hotellnätter på platsen. Så något paketresegaranti behövs ändå inte för den typen av resor.
  5. PN: Vi är inne i en totalt kaotisk tid där det för de allra flesta i branschen är frågan om att överleva på kort sikt. Så kanske inte helt rätt tidpunkt att prata framtid. Eller så är det exakt rätt tidpunkt nu när lagar och regler helt plötsligt prövas i verkligheten och inte håller och då det görs lagändringar i en snabbhetstakt som ingen tidigare kunnat drömma om. Resegarantier – dessa syftar bara till att på ett ihålligt sätt göda banker och försäkringsbolag med uppläggningsavgifter och provisioner och att hålla ett antal personer sysselsatta med administration. En fond med motsvarande avsättningar som nu nämns för att akut rädda oss undan coronaproblemet hade kunnat byggas upp under en motsvarande tidsperiod och spara massor med administrationstid och kostnader för arrangörer. Paketreselagens ” En resebyrå eller en researrangör är enligt paketreselagen skyldig att återbetala hela kostnaden för en inställd resa inom 14 dagar.” har som det visat sig ingen verklighetsförankring. Och detta är ingen nyhet utan har alltid varit en realitet för de arrangörer som ordnar utlandsprogram till konserter, idrottstävlingar och liknande aktiviteter där det inte finns plats för alla som vill komma dit. Lagen måste verklighetsanpassas med ett större ansvar lagt på resenären.
  6. John Doe: SRF tänker lika protektionistiskt som alla andra länders motsvarighet. "Bara vi hade skött om saken med våra nationella medlemmar så hade allt blivit mycket bättre". Samma kundkaos hade skett ändå oavsett om resebyråerna var lokala eller globala spelare. Sen har Flygstolen helt stängt sin kundtjänst - som marknadsförs som "svensk". Det var tacken dessa Flygstolen kunder fick för att köpa "svenskt". Etraveli har mycket av sin kundtjänst i Polen och Indien. Samma kaos hade inträffat oavsett om Etraveli haft sin kundtjänst i Sverige, Schweiz, Ecuador eller Indien. Skillnaden är att Etraveli hade inte kunnat vara lika billiga på meta om de inte haft sin kundtjänst i Polen och Indien och därigenom inte kunnat omsätta 40 miljarder SEK.
  7. Anonym: @John Doe, det är detta jag menar, oseriösa aktörer bör och ska INTE få ta del av en fond som denna, tillika inte utländska företag som inte bedriver någon fysisk verksamhet i Sverige, har du tex support i Sverige har detta berörda företag jobb att skydda, ska detta företag då ta del av en fond som denna bör dem rimligtvis garantera deras arbete. Syftet med fonden är ju att rädda resebranschen i Sverige och ännu viktigare jobben för de som arbetar i resebranschen I SVERIGE. För övrigt är inte flygstolen svensk, det har den inte varit på flera år sedan den köptes upp av ett bolag i Belgien om jag inte misstar mig. Det är företag som , Flygstolen och liknande med stöd av Momondo/Flygresor/Skyscanner som pressar ner priserna till ohållbara marginaler, vi kommer ge oss in en lång återhämtningsperiod efter detta planat ut och då behöver branschen börja ta ordentligt betalt igen. Att då den som inte har någon omkostnad och tydligen inget ansvar ifall det skiter sig ska finnas kvar och pressa marginaler är inte sunt. Min poäng med köpmönstret är att MÅNGA kommer upptäcka att den där billigare resan de köpt hos okänd OTA inte var så billig/prisvärd i slutändan då de inte kunde kontakta berört företag för hjälp, finns ingen fysisk person att prata med över huvud taget. Dessa kunder kommer nästa gång välja en byrå man kan lita på att det finns personal som svarar och ställer upp när en kris kommer, tex Ticket/Resia.
  8. John Doe: @anonym Behövs ingen fond. Vi hade ju en resegaranti och den fungerade inte. Och kunder som vill betala för en resegaranti kan redan idag göra så utan att tvingas på. Booking.com och Hotels.com ger kunden möjligheten att betala på destinationen. Kostar lite extra. Sen kan kunden köpa en flex flygbiljett. Kostar lite extra. Flygstolen är ägt av Otravo baserat i Nederländerna och gick med 100 miloner i vinst förra året. Etraveli gick väl typ 80 miljoner i vinst förra året och har väl 99% av alla bokningar från Momondo/Flygresor/Skyscanner. Det är inga ohållbara marginaler. Varför skall resesäljarna jobba i Sverige? Billigare utomlands och samma service om det bara är en flygbiljett STO-SYD eller GOT-IAD. Coronaviruset blivit samma resebyråcirkus oavsett om man har kundtjänst i Stockholm, Zurich, Gdansk eller Ahmedabad. SRF är som fackföreningar, fackföreningar behövs inte längre när arbetstagaren äger produktionsmedlena - hjärnan. Arbetsgivaren är mer beroende av de anställda än de anställda av arbetsgivaren. Resebranschen kommer finnas kvar i Sverige, men kanske inte de resebyråerna som bara spottar ut flygbiljetter likt en snökanon. Men seriösa resebyråer som är arrangörer eller arrangörsliknande med skräddarsydda resor kommer finnas kvar i Sverige. Ticket och Resia butiker behövs inte längre. Det är därför Ticket.se skiftat om till att driva massor av bokningar via meta och är seriösa. Så det finns inte automatiskt likhetstecken mellan att vara oseriös och bra på meta. Ticket.se går ju bra med vinst (ivartfall innan Coronakaoset). Dessutom kanske Etraveli och Otravo etc försvinner pga flygbolagen kan ju själva sälja sina flygbiljetter via Momondo/Flygresor/Skyscanner som amerikanska flygbolag gör i USA.
  9. Ulf Larsson: Världens flyg står för 2,5% av utsläppen och med höghöjdseffekten 4,5%. Inte så jättemycket med tanke på den enorma mängd flyg vi ser runt om på planeten. Nu vill ju inte politikerna att priserna skall vara högre för då faller världsekonomin ihop. Flyget skapar en enorm mängd arbetstillfällen överallt och många länder är helt beroende av besöksnäringen. Det finns så många flygbolag att det i stort sett är omöjligt att få en lönsamhet som täcker investeringar i ny teknik som minskar miljöpåverkan. I Sverige består större delen av biljettpriset av skatter som bl.a. finansierar välfärden. Ett bolag som SAS har även i stort sett alla sina anställda i de Skandinaviska länderna vilket genererar massor med pengar till staten. På senare år har man tvingats använda sig av metoder som sågs som helt främmande tidigare och framtvingats av nya flygbolag som utnyttjat alla möjligheter som funnits att genom systematisk skatteflykt, arbetsmiljödumpning och motarbeta facklig aktivitet getts möjlighet att ta marknadsandelar . All skönmålning av dessa är pga egoismen från gemene man att få möjlighet att resa ut i världen för samma pris som taxiresan till Arlanda kostar. Hyckleri på hög nivå. Nej färre flygbolag , högre priser, bättre arbetsvillkor, lägre miljöpåverkan. MP har inga helhetslösningar och har tunnelseende när det gäller flyget och dess miljöpåverkan och får det att framstå som flyget i Sverige är den stora boven med argumentet att Svenskarna reser 7 ggr så mycket som snittet i Europa. Ja det är kanske priset man får betala i ett avlångt land i Europas utkant men ett tips är att titta på Flightradar så förstår man att den statistiken är en sanning med modifikation. Skandinavien är väldigt öde jämfört med andra länder i tex Centraleuropa. MP för meningslös signalpolitik för att det skall se bra ut inför övriga världen med argument som att vi måste visa vägen . Bra säger stora delar av övriga världen, skrattar åt oss, gasar sen på själva.
  10. Eil: Var är EU när man väl behöver de?!. Om det är någonstans en fond ska skapas så är det väl från EU. En gemensam fond för alla medlemsländer, eftersom Sverige knappast är unikt i problemet. Det finns väl gott om pengar i EUs kassa för att skapa den här typen av fond där.