Grattis Jaana Alenius till nya jobbet som Managing Director på Vector Nordic AB. Varför valde de dig?
– Kombination av många olika faktorer – tror jag. En ekonomutbildning i botten, lång och varierande branscherfarenhet, mina språkkunskaper – i det här fallet var finskan en tillgång – och förhoppningsvis också för min personlighet, mina vänner säger att jag är hjälpsam och positiv.
Du har arbetat på BIG Travel innan – vilka kunskaper och erfarenheter tar du med dig därifrån som du kommer att ha nytta av på din nya arbetsplats?
– BIG Travel har varit en av pusselbitarna i mitt yrkesliv med ISO-arbete, IATA-kunskaper, frågor om resegarantier, paketreselagen och ett påbörjat hållbarhetsarbete. Men, det är inte bara är en arbetsplats som gett mig erfarenheterna utan snarare att jag arbetat med allt från bussbranschen, charter, grupp och konferens, drivit ett litet nischat företag till att marknadsföra världens mest besökta land Frankrike.
Vad gör en Managing Director hela dagarna?
– Ja, det kan man ju undra, det är en fin titel som rent juridiskt innebär ett ansvar, men som det alltid är i mindre företag får man vara beredd på att göra allt och att vara anpassningsbar. Det gillar jag.
Hur börjar du din arbetsdag?
– Jag börjar med en kopp kaffe i sängen, läser tidningen och kollar på nyheterna, men jag förmodar att du inte menade det. Just nu handlar det mest om att sätta sig in i arbetet och få en överblick av en just nu för alla ovanlig situation.
Vector Nordic är resebranschens egen försäkringslösning för resegarantier och andra garantikrav – har ni extra högt tryck nu i coronatider?
– Jag tror inte att det finns någon som inte påverkas av den svåra situationen vi befinner oss i. Just nu har vi extra mycket att göra och det handlar mest om att hjälpa våra befintliga kunder.
Vilken är reseindustrins största utmaning?
– Att ekonomiskt överleva den här krisen som vi alla hoppas ska bli så kort som möjlig. Redan nu är tidsperspektivet för långt för många, så det där med ”så kort som möjlig” har vi redan passerat.
Det finns inget ont som inte har något gott med sig heter det ju – vad tror du att reseindustrin kommer att ”göra om och göra rätt” när coronakrisen lagt sig?
– Det viktigaste ligger utanför vår kontroll (även om påtryckningar sker), det ligger på EU-nivå och lagstiftningen som behöver ändras förband annat Paketreselagen som just nu drabbar vår näring. Dessutom vägrar allt fler flygbolag att hantera återbetalningar på det sätt som finns reglerat i IATA-resolution 824r. Det innebär att hela bördan hamnar hos alla de som omfattas av Paketreselagen.
Sen hoppas jag att branschen vågar ta betalt för sina tjänster i framtiden. Vi har levt alltför länge med en konkurrens där lägsta pris fått fokus. På ganska kort tid har vi blivit bortskämda med att kunna resa närhelst vi fått lust till det. Jag hoppas att vi som resenärer blir medvetna och tar vårt ansvar. Vi kan inte fortsätta att resa på ett sätt som inte är ekonomiskt hållbart, vi måste börja betala det verkliga priset för till exempel en flygbiljett. Hållbarhet handlar inte enbart om miljön, vi ska absolut inte sluta resa, men vi ska tänka på att göra bra val när vi väl gör det. Hållbarhet som begrepp har kommit för att stanna och hela branschen kommer att behöva ställa om.
Namn: Jaana Alenius
Titel: VD.
Familj: Gift med Bosse och har tack vare det några bonusar som inkluderar barnbarn.
Ålder: Har fyllt 50 i alla fall…
Bor: Solna.
Senaste resa: Krakow.
Favorithotell: Scarista House på Yttre Hebriderna, ett underbart B&B där man kan sitta vid en värmande brasa när Atlantstormarna drar in.
Favoritfärjebolag: Viking Line, kanske färgad av barndomens resor till släkten i Jyväskylä, Finland.
Favoritreseapp: Resklar.
Flygbolag som jag åker helst med: Inga preferenser.
Favoritdestination: Costa Rica åker jag gärna tillbaks till.
Min drömresa: Japan.
Detta vet vi inte om dig: Jag hade flygcert för segelflygplan innan jag tog mitt körkort.
13 kommentarer