Annons:

TUI:s nya försäljningschef Pär Kjellin: ”Sommaren är inte körd”

Pär Kjellin har varit i resebranschen i hela sitt liv och rollerna på TUI har varit många. Nu axlar han uppgiften som nordisk försäljningschef – men en gång i tiden var det nära att han blev skådis…

Grattis Pär Kjellin till nya jobbet som Nordisk Försäljningschef på TUI. Varför valde de dig?

– Det är svårt för mig själv att svara på, men förhoppningsvis för att jag är rätt person för rollen.

Du har arbetat på TUI förut – vilka kunskaper har du samlat på dig sedan sist som nu kommer TUI till gagns.

– Jag har ju jobbat i resebranschen i hela livet och samlat på mig stor erfarenhet om branschen i allmänhet och försäljning i synnerhet. Samtidigt är jag fortfarande oerhört nyfiken och inspireras av att leda grupper mot nya framgångar.

Vad gör en försäljningschef hela dagarna?

– ​Det är väldigt mycket ett teamarbete där vi jobbar mycket med att förstå efterfrågan och ständigt utveckla kunderbjudandet och budskapen. Allt förstås i syfte att sälja resor och matcha kundernas önskemål med rätt resa.

Hur börjar du din arbetsdag? 

– Genom att gå igenom gårdagens försäljning i våra fyra länder.

Vad skulle få dig att byta arbetsgivare?

– ​Varför skulle jag byta? TUI är ett bra, stabilt företag med alla möjligheter för den som gillar att arbeta med resor.

Berätta om läget just nu för TUI i Sverige.

– ​Det är förstås en mycket speciell situation med tanke på Corona. De senaste veckorna har allt fokus varit på att ta hand om våra kunder som inte kunde resa iväg och planera för att de som var ute på resmålen kom hem på ett tryggt och säkert sätt. Sedan i söndags är nu alla kunder hemma. Nu kommer vi in i en ny fas, där vårt fokus är att vara redo för en snabb återstart.

Är sommaren redan körd för er del?

– Inte alls. När vi väl är igång igenom kommer det finnas en uppdämd efterfrågan, det är ju många kunder som fått sina planer grusade de senaste veckorna.

Har ni en kickstart-plan när corona-restriktionerna släpper?

– Det har vi absolut. Vi jobbar med ett antal olika alternativa planer för att snabbt kunna komma igång när restriktionerna släpps och efterfrågan återvänder.

Vilken är reseindustrins största utmaning framöver?

– Kortsiktigt är det förstås att snabbt komma igång efter Corona-krisen. Långsiktigt att alltid utveckla kunderbjudandet och förstå vad de framtida kunderna efterfrågar.

Det finns inget ont som inte har något gott med sig heter det ju – vad tror du att reseindustrin kommer att ”göra om och göra rätt” när coronakrisen lagt sig?

– Jag tror fokus på hållbarhet och det den goda turismen för med sig kommer att bli ännu viktigare. Vi ser ju tydligt nu de negativa effekterna när människor slutar mötas och turismen försvinner.

 

Namn: Pär Kjellin

Titel: Head of Sales

Familj: Gift och tre barn

Ålder: 59

Bor: På Kungsholmen i Stockholm

Senaste resa: Mauritius

Favorithotell: Mai’s Quite Zone i Khao Lak (som tyvärr försvann under Tsunamin)

Favoritfärjebolag: Inget speciellt

Favoritreseapp: Google Maps

Flygbolag som jag åker helst med: TUI förstås

Favoritdestination: Thailand

Min drömresa: ​Safari i Östafrika kombinerat med t.ex Zanzibar – det gör jag gärna om.

Detta vet vi inte om dig: Jag hade en kort, men inte speciellt framgångsrik karriär, som barnskådespelare.

 

 

 

 

2 kommentarer

  1. Kenneth Karlsson: Lycka till Pär och inte bara till dig utan hela resebranschen.
  2. Eva Näsholm: Stort grattis Pär!