Annons:

Scandic Hotels varslar 2 000 anställda i Sverige

Scandic Hotels går ut med sin andra vinstvarning för veckan under torsdagen och meddelar att 2 000 anställda i Sverige kommer att varslas om uppsägning. Det motsvarar hälften av bolagets fast anställda personalstyrka i landet.

Bokningsläget har fortsatt att försämras under de senaste dagarna. På samtliga marknader har myndighetsbeslut och reserestriktioner bidragit till ett minskat resande och en kraftig ökning av antalet inställda evenemang. Scandic gör nu bedömningen att nettoomsättningen i mars kommer att bli väsentligt sämre än den tidigare lämnade prognosen på omkring -15% för jämförbara enheter. Det är också tydligt att försäljningsutvecklingen kommer att vara kraftigt negativ under nästkommande månader.

Som tidigare meddelats vidtar Scandic kraftfulla insatser för att anpassa kostnaderna till den nya affärssituationen. Det sker en omfattande nedbemanning både i hotelldriften och i stödfunktioner och man har gjort kraftiga nerdragningar inom såväl inköp som i investeringsverksamheten.

– Scandic för, direkt och via arbetsmarknadens parter, diskussioner med regeringar och myndigheter för att få stöd att omgående underlätta en temporär anpassning av verksamheten och därigenom begränsa den negativa effekten för våra medarbetare, säger Jens Mathiesen, vd och koncernchef för Scandic Hotels Group AB.

Scandic har beslutat att sänka lönerna för samtliga medlemmar i koncernledningen med 20 procent.

Personalbehoven ses över i hela koncernen. Idag kommer Scandic att varsla omkring 2 000 fast anställda i Sverige om uppsägning, vilket motsvarar ungefär hälften av de fast anställda i den svenska verksamheten. Samtidigt minskas också antalet tillfälligt anställda i Sverige. Det är i dagsläget inte möjligt att ange hur många som kommer att varslas eller permitteras i hela koncernen, men baserat på nuvarande exceptionella affärsläge bedömer Scandic att det kommer att krävas omfattande nerdragningar på samtliga marknader.

5 kommentarer

  1. Tor: Scandics förkärlek till nya hotellköp och investeringar, re-branding, renoveringar, överflödiga mellanchefer och egen konkurrens har delvis försatt de i den här situationen eller iaf gjort den värre. De verkar inte haft någon krisplan alls, inga likvider för den här typen av kris utan tog ganska snabbt beslut om att 2000 ska sägas upp. Det kallas i folkmun för inkompetens och felprioriteringar. För man kan inte bara köra på och expandera utan att vara förberedd för kriser. Däremot är det ju inte becksvart för de som får gå. När behovet ökar igen om några månader så kommer man behöva ha tillbaka sin personal och då har alla varslade förtur
  2. Anton Svensson: Scandic har senaste åren gått mer och mer i fel riktning. Under ledning av Even Frydenberg köptes det upp massa hotell och man satte nya planer i verket. Sedan avgick Even och Jens tog över. Vad händer då? Jo Jens försöker vända skutan, meddelar först pressen att man skall stänga ett antal hotell i som inte är lönsamma, allt för att lugna aktieägarna. Så som Scandic jobbat senaste åren är inte hållbart. En annan besparing på ekonomin vart deras Eco stay, ett sätt att inte städa rummen varje dag. Det kommuniceras utåt som att man gör det för miljön, men allt handlar om att man mäter antal städade rum, personaltimmar och förbrukningsmaterial. Vad skall man fokusera på egentligen? Nej sätt in rätt ledare på rätt plats och ta nya tag. Just nu är det alldeles för många inkompetenta ledare på distriktsnivå och sverige ledningen som borde se sig omkring efter nya utmaningar på arbetsmarknaden för snart kursar de detta bolag!
  3. Susanne: Vad är detta för kommentarer? Vi är i en extremt svår tid som ingen i vår bransch eller annan hade kunnat förutspå för några veckor sedan. Är det någon som vet hur man arbetar med krigsplaner och säkerhet så är det väl ändå Scandic, läs gärna på innan ni uttalar er. Jag har själv arbetat inom Scandic i många år, befinner mig nu sedan några år tillbaka inom en annan hotellkedja. Känner inte alls igen det ni skriver. Scandic har förändrats och förnyats oändligt de senaste 5-10 åren, de har ett ledarskap som slår det mesta i branschen, långt bättre än där jag befinner mig idag. Att expandera, bygga nytt, förändra, digitalisera m.m är något vi alla aktörer gör (läs måste göra). Mao. det Scandic och många andra aktörer gör inom flera områden är fantastiskt, driva utveckling som i många lägen går tvärs mot den traditionella hotellvärlden. Nej, er analys är fel. Tror ni bara det är Scandic som varslar? Samma hos övriga aktörer, men börsbolag och marknadsledaren i en bransch tenderar ju till att bli lite extra synad. Givetvis är det väldigt tragiskt med detta jättevarsel, alla tankar anställda i vår bransch oavsett bolag
  4. Tor: @Susanne. Scandic har haft många byten av koncernchef senaste åren och alla har haft olika idèer och syn på saker. Den som dock förstörde mest var Anders Ehrling. Visst måste man expandera men inte på bekostnad av personalens välmående och där har Scandic misslyckats. Dessa varsel är ytterligare bevis på det. Man har fokuserat så mkt på allt annat utom personalen. Ledarskapet på Scandic är inte bra, jag vet inte vilken position du hade men alla dessa överflödiga mellanchefer och "högre mellanchefer" som kostar företaget onödiga pengar samtidigt som man kör slut på de ute på hotellen. Nu i Coronakrisen så var man snabb med antalet som ska varslas och det tyder väl mkt på att man inte riktigt har koll. Visst varslar andra kedjor också men långt ifrån halva sin personalstyrka. Det verkar som man är handlingsförlamad och tar till högt antal varsel istället för att ta till andra åtgärder.
  5. Hans Frank: Inget företag i världen har nödfallsplaner eller reserver för en pandemi av det slags vi ser nu och den kommer att ha efterdyningar i lång tid även när pandemin ligger bakom oss. Scandic anses vara bland dom mest ansedda arbetgivare i branschen och har varit och är ett innovativ företag. Det är många företag i alla branscher som nu måste se över sitt agerande, men det är hospitality företagen, den samlade flyg och resebranschen som blir hårdast träffat. Dina kommentarer tyder på att du har agg mot just Scandic men har ingen större aning annars. Vilka andra åtgärder skulle du då vidta ?