Innan lanseringen av de kontroversiella reklamfilmen hade &Co i Köpenhamn gjort förtester på konceptnivå. Reklamfilmen togs emot väl av målgruppen. I Resumés långa intervju medger Karin Nyman att förtesterna är en isolerad kontext och att det är svårt att återskapa en situation där mottagaren ställs inför en så pass lång reklamfilm på sociala medier.
– Här är vi väldigt självkritiska och hade också många diskussioner om hur lämpligt det var att göra en reklamfilm på 2,30 för att säga det vi ville ha sagt. Många tyckte också att första delen av filmen var för negativ. Samtidigt var det andra aspekter att ta hänsyn till, vi ville till exempel ge regissören (Gustav Johansson) konstnärlig frihet. Vi bedömde också att publiken kommer att ta del av 20- och 30 sekunders-filmen i en större utsträckning än den långa versionen. Det visade sig vara helt fel, det är den här versionen som har fått all uppmärksamhet.
Fick vd:n Rickard Gustafsson se filmen innan?
– Ja, han såg den innan.
Vad tyckte han om filmen?
– Jag vet inte om han någonsin recenserat våra filmer innan, däremot ser vi också över en den typen av förankringsprocess.
Gjorde den här kampanjen jobbet?
– Det är för tidigt att säga handlar framför allt om hur vi förvalta det. I en situation som har varit besvärlig, har vi en möjlighet. Det sämsta vi kan göra nu är att glömma bort filmen, säger Karin Nyman till Resumé.
https://youtu.be/ShfsBPrNcTI
4 kommentarer