Annons:

KRÖNIKA: Reseindustrin är inget för fegisar!

I veckan kom min kollega Jan Berkö in med ett lägg från mötesrummet. Ett lägg är för yngre läsare en bok med gamla nummer av Travel News pappersupplaga. Jan la boken på mitt bord och pekade på en notis. Rubriken var “Flygtrafiken globalt ner 20 procent”. Det var ett magasin från 2002. 

Ett år efter 9/11. 

Alltså den katastrof som fullständigt omdefinierade den globala reseindustrin. Försvann gjorde en rad flygbolag och varumärken som många uppfattade som eviga och ikoniska. Men det var de inte, vem minns idag PanAm; Swissair och Sabena? Svar ingen född på åttiotalet och senare. 

Jag minns 9/11 som om det var igår. Andra planet såg jag i direktsändning på Dagens Nyheters redaktion. Jag fick ångest och åkte högst upp i DN-skrapan och såg ett plan på väg mot Bromma flygplats köra rakt mot mig. Jag trodde då att allt som jag ansåg vara självklart kunde raseras.

Det är både en sanning och en lögn.

Världen förändrades radikalt av 9/11 och den är också sig mycket lik. DN-skrapan finns kvar och ligger fortfarande rakt in i landningsbanan till Bromma flygplats. De flygplan som 2001 var på väg ner mot city-flygplatsen håller just nu på att bytas ut, men några finns kvar än i några veckor. 

Den mest definierande händelsen i reseindustrin de senaste tio åren är den isländska vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott. Den lamslog flygtrafiken i stora delar av världen i några veckor, men förändrade många aktörers sätt att kommunicera med sina kunder. När något händer eller väntas hända förväntar sig dagens resenärer information omedelbart. De vill se ledningen i direktsändning på tv och i sociala medier. Ett bra exempel på detta är hur SAS hanterade pilotstrejken förra året och ja, man var även hyggligt snabba när deras senaste reklamfilm mötte allmänhetens kritik. 

Den stora frågan just nu är förstås om coronaviruset bara är en tillfällig händelse på några veckor eller om den kommer att lamslå reseindustrin resten av året. Blir resultatet det senare kommer det att sätta igång en lavin av händelser. Bolag som vi idag tycker är ikoniska och eviga kommer att gå i konkurs och den konsolidering av den europeiska flygmarknaden som många efterfrågat kommer att ske. Jag tror aldrig att det kommer att bli som i USA, med några få som dominerar fullständigt, men ett gäng av de medelstora bolagen kommer att antingen slås ut eller fusioneras upp. De senaste dagarna har Norwegian rasat på börsen och det ryktas om ännu en nyemission. Bolaget lever mycket farligt och har drabbats hårt av 737 Max-krisen. Några tecken på att den ska lösas ser vi inte heller. 

Om coronaviruset värsta utbrott redan är bakom oss tror jag också att det blir effekter. En snabb hälsocheck innan man stiger ombord på ett flygplan eller ett tåg är logiskt. 

Min kollega Jan Berkö vek ihop lägget och konstaterade att reseindustrin inte är en gren för knäsvaga personer. 

Jag kan bara hålla med. 

Vill du ha en näring med få överraskningar, stabil utveckling och rejäla marginaler ska du inte välja reseindustrin. Travel News bevakningsområde präglas av tvära kast, lövtunna marginaler och folkstorm varenda gång ett plan är försenat mer än två timmar. Dagens resenär förväntar sig perfekt service och ännu bättre logistik varthän han landar i världen. Att leverera detta är förstås tufft, men otroligt roligt. 

Och vad är meningen med livet? Jo att ha kul. 

Det är ingen slump att alla människor som vinner på lotteri säger att de ska resa upp pengarna.     

***

Är det inte lite humor att DN:s pensionärståg genom Europa åkte rakt in ett corona-område? Jag hoppas självklart inte att någon blir smittad, men kanske kommer självgodheten på Sveriges finaste kultursida att bli något mindre. 

***

Den ena avstod från skolan för att hon ville rädda miljön. Den andra blev skjuten i ansiktet för att hon ville att tjejer skulle få gå i skolan. Jag undrar lite hur snacket gick på bänken i Oxford. 

***

Skriver dessa rader på Snälltåget ner till Skåne. Snön ligger som ett tunt täcker över landskapet. Solen glittrar i det kalla. Jag är ingen stor vän av snö, men jag hoppas att de som åker skidor passar på att njuta. 

Själv ska jag tillbringa kvällen på Malmö saluhall med att äta ostron, min absoluta favoriträtt. Ha en skön helg alla 80 000 läsare av Travel News. Kul att ni är så många och att ni fortsätter att göra en fantastiskt jobb i reseindustrin.

17 kommentarer

  1. Anonym: Insiktsfullt! Efter att ha jobbat massor av år i branschen kan jag konstatera , det är aldrig lugnt. Gulfkrig 1, Gulfkrig 2, 9/11, Askmoln, SAS-nästan konkurs, Andra flygbolag i konkurs, flygskam, flygstrejker, tsunami........ Det händer saker hela tiden! Svara
  2. Björn Sandberg: Ursäkta mig!!! IBERIA bland de bolag som ”försvann”? Skärpning :-( Svara
  3. Fake news: Hur dåligt insatt kan man vara i flygbranschen efter 1 och ett halvt år som chefsredaktör på Travel News? Eller är det t.o.m. två år? Skrämmande... Iberia finns i allra högsta grad och är ett välmående företag som tillhör en av världens främsta och mest lönsamma flygbolagsgrupperingar - IAG. Som journalist bör man kolla fakta man tänker peta ned den i en artikel eller skriva krönika. Det är faktiskt väldigt enkelt att göra idag och går blixtsnabbt - www.google.se och wikipedia.org har du kanske hört talas om? Svara
    • Travel News: Blandade ihop lite flygbolag, men har nu rättat till detta. Ingen är perfekt, speciellt inte undertecknad. Svara
  4. Tomas E: Iberia finns än idag... Pan Am gick i konken långt innan 9/11. Svara
  5. Ollionkovakolli: Iberia har tydligen inte bjudit chefredaktören på pressresa under de senaste tiderna 😂 Svara
  6. Caroline: Typiskt att dra fram felet, i stället för att bara tacka för bra och roliga analyser. Viggo! Du är så jäkla rolig och kan möjligen blanda ihop grejer ibland, men who cares. Poängen med dina inlägg går inte att missförstå. Njut Malmö och fortsätt förgylla fredagarna med din krönika. Svara
  7. Göran Grell: Håller med Caroline. Lägg fokus på att sprida kärlek och energi istället för att bara hacka. Just nu behöver vi vara enade - inte småaktiga och "finn-fem-fel-iga". Keep up, Viggs! Svara
  8. Stefan Christensen: Nu kommer nyheten att ITB Berlin ställer in, knappt 4 dagar innan eventet skulle inledas. När till och med de sakliga och organiserade tyskarna drabbas av panik är det kanske dags att fundera på om inte Corona viruset riskerar att bli ett nytt 9/11 för resebranschen? Det skulle jag vilja se TN gräva lite mer i. Svara
  9. Lennart Holmgren: Krönika??? Pratbubbla!!! Svara
  10. Dan Blomberg: Igår hade vi fler avbokningar än påbokningar av tjänsteresor. Vi får ta del av företagens utomordentligt tillskruvade reserekommendationer. Veckan som kommer lär ge en snabb indikation men 50% nedgång på kort sikt känns närmast som en försiktig gissning. Tyvärr har de flesta av oss inte råd att avvakta och se. Svara
  11. Pär Kjellin: Bra och insiktsfullt skrivet Viggo. Visst kommer detta tyvärr få dramatiska konsekvenser för en del bolag. Men reseindustrin kommer alltid tillbaka för vem vill återgå till en sluten värld där vi aldrig möts? Svara
  12. stephan ekbergh: Så bra krönika Viggo. Du vågar leda Skriver från hjärtat med hjältemod Bra! Svara
    • Travel News: Stort tack för varma ord. Ses snart hoppas jag. Hils Vigs Svara
  13. Janne: Fortsätt ös på . Oavsett om det är några små faktafel här eller där, om du har/får rätt eller fel, om jag håller med eller inte ... det är alltid intressant läsning . Tack . Svara
    • Travel News: Mitt mål är att allt vi gör ska vara felfritt förstås. Men blir det något fel är det ju bara att be om ursäkt och göra om och rätt. Svara
  14. Marvinrak: and they are horribleР Р†both on my go http://viaskar.com/ not as lackluster a hyoid as pro many Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

17 kommentarer Öppna