Annons:

SAS och SJ toppar i 2020 års kundklubbsmätning

Det är enbart två lojalitetsprogram inom reseindustrin som lyckas bibehålla eller öka kundnöjdheten bland medlemmarna jämfört med för ett år sedan. Hos övriga kundklubbar ökar missnöjet bland medlemmarna i denna tvärindustriella undersökning, och man misslyckas helt med att utveckla och förbättra såväl medlemmarnas lojalitet som nöjdhet. Så kan man sammanfatta läget för 33 av de största kundklubbarna och lojalitetsprogrammen i Sverige, enligt ett pressmeddelande.

Överst på listan bland de 33 undersökta kundklubbarna och lojalitetsprogrammen ligger SAS Eurobonus, med ett NPS på minus 13, SJ Prio på minus 16, Scandic Friends på minus 20.

Kundundersökningen Kundklubbar NPS 2020 är en svensk tvärindustriell studie som genomfördes mellan december 2019 och februari 2020 med värden för 33 olika kundklubbar/lojalitetsprogram i Sverige. Drygt 2000 kvalificerade respondenter har gjort 8000 programbedömningar.

– Roligt att det är tre lojalitetsprogram i reseindustrin som är topp fem i vår tvärindustriella kundklubbsmätning 2020. Dessutom att två av dem tar sig hela vägen till toppen i hård konkurrens med 33 kundklubbar. SAS Eurobonus på plats ett och SJ Prio på plats två. SJ Prio är också det enda lojalitetsprogram i hela studien som dessutom lyckas göra sina medlemmar mer nöjda än för ett år sedan. Bra jobbat, säger Jan Borg, vvd på Nordic Bench som årligen genomför den här konkurrensanalysen bland Sveriges största kundklubbar.

 

Kommentarer är stängda.