Enligt Global Business Travel Association förespås affärsresandet öka de närmaste åren. För affärsresebyråer räcker det dock inte med goda kundrelationer för att säkra sin plats i ekosystemet. Komplexiteten ökar, kunderna ställer högre krav både på avancerade digitala lösningar, ett omfattande utbud av rese- och boendealternativ samt att resor kan bokas dygnet runt, men även i enlighet med verksamheternas resepolicys och riktlinjer.
Det är mot denna bakgrund som Amadeus och Arrive Agencies har tecknat ett djupgående femårsavtal, inklusive implementering av flera av Amadeus produkter. Arrive Agencies kommer att dra nytta av Amadeus lösningar som t.ex. Selling Platform Connect, Travel API, som ger tillgång till NDC, samt Value Hotels och mycket mer inom Live Travel Space.
Arrive Agencies har som affärsidé att möta utmaningarna för resebyråkedjor och fristående resebyråer i Skandinavien. Företaget samordnar och affärsutvecklar leverantörsavtal och supporttjänster så att partnerbyråerna kan erbjuda sina kunder moderna och användarvänliga tekniska lösningar, och konkurrenskraftiga avtal. Företaget har vuxit snabbt och på kort tid knutit till sig en rad olika partnerbyråer i regionen. Det strategiska avtalet med Amadeus är en viktig del för Arrive Agencies framgång och fortsatta utveckling.
– Amadeus är en jätteviktig partner, säger Annika Hultgren, CEO på Arrive Agencies. Våra kunder är resebyråer med lokal förankring och starka lokala varumärken. För att de ska kunna erbjuda sina kunder de bästa priserna och ett brett utbud av resetjänster, är det viktigt att vi har starka och långsiktiga partnerskap, vilket vi nu har med Amadeus.
Det fördjupade samarbetet kommer ha fokus både på system och teknisk funktionalitet samt mer långsiktiga affärsmål och förbättrade tjänster. Med pressade marginaler i affärsresesegmentet är bra processer och automatisering en förutsättning och ett komplement till goda kundrelationer för affärsresebyråer.
Detta långsiktiga partnerskap innebär att Arrive Agencies kan få tillgång till ett omfattande utbud av flyg, hotell, tåg, buss och marktransporttjänster, allt via Amadeus Travel Platform. Resekonsulterna får då åtkomst till detta reseinnehåll via resebyråns desktoplösning Selling Platform Connect och självbokningsverktyget Amadeus cytric Travel & Expense.
– I och med att komplexiteten i reseindustrin ökar har Arrive Agencies identifierat ett viktigt behov hos resebyråer i Skandinavien, säger Ulla Persson, Scandinavia Country Manager hos Amadeus. Vårt partnerskap med Arrive Agencies möjliggör att de kan erbjuda sina kunder innovativa lösningar och konkurrenskraftiga erbjudanden vilket ger kunderna stort mervärde.
Dessutom är det viktigt att affärsresebyråernas konkurrenskraft fortsätter stärkas genom en anpassning till resenärernas behov. Tillgången till det breda utbud av alternativ som finns i Amadeus Live Travel Space gör att Arrive Agencies partners kan erbjuda resenärer exakt de resor de vill ha, när de vill ha dem, vilket stärker affärsresebyråernas erbjudanden och tillfredsställer de allt mer differentierade behov som finns hos såväl dagens som morgondagens globala resenärer.