Genom sitt undertecknande av Helsingfors-deklarationen 2.0 bekräftar TUI sina högt ställda mål för hållbarhet. Helsinki Declaration 2.0 är ett gemensamt ställningstagande för reseindustrin om att minska miljöpåverkan och stärka turismens positiva effekter.
Det var på den nordiska resemässan Matka i Helsingfors i januari som deklarationen lanserades och det är den finska reseindustriföreningen, SMAL, som står bakom initiativet. Deklarationen innebär ett åtagande att utveckla sin verksamhet i en hållbar riktning.
”Vi vill med Helsingfors-deklarationen samla reseindustrin kring hållbarhetsfrågan i en tid som alltmer präglas av frågor kring miljö och klimat. Turismen bidrar till mycket positivt ur hållbarhetssynpunkt, såsom arbetstillfällen, kunskapsöverföring och kulturutbyte. Vi vill bidra till att stärka detta, liksom branschens på många håll redan väl utvecklade arbete med att minska miljöpåverkan från resande”, säger Heli Mäki-Fränti, chef för SMAL i ett pressmeddelande.
SMAL är en medlemsorganisation bestående av ca 180 resebyråer och researrangörer. De lanserade den första versionen av Helsingfors-deklarationen 2009 och den undertecknades av över hundra resebolag, däribland TUI.