Annons:

Fler resenärer klagar hos ARN – men klagomål på paketresor minskar

Klagomålen till Allmänna reklamationsnämnden gällande resetjänster ökade med 30 procent förra året, jämfört med 2018, klart mer än snittet för alla branscher. Samtidigt minskade klagomålen på paketresor med 21 procent, enligt statistik från ARN som resebranschföreningen SRF sammanställt.

– Statistiken visar att konsumenterna är väl medvetna om sina rättigheter, vilket vi ser som väldigt positivt. SRF arbetar för hög kvalitet och rättvisa villkor i resenäringen, det är viktigt för våra medlemmar, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschföreningen SRF i ett pressmeddelande.
Antalet klagomål till ARN ökade förra året med 18 procent. För resetjänster var ökningen 30 procent och för reguljärflyg, det vill säga när kunden enbart köpt en flygresa, var ökningen 40 procent.
Samtidigt minskade klagomålen gällande paketresor, där till exempel både resa och boende ingår, med 21 procent.
– Svenskarna är medvetna resenärer som förväntar sig hög kvalitet. Alla resebyråer och researrangörer som är medlemmar i SRF följer alltid ARN:s beslut. Det innebär en trygghet för resenären, säger Didrik von Seth.

Klagomålen gällande paketresor har minskat varje år de fyra senaste åren, och var förra året 33 procent färre än 2016. Under samma period har det sammanlagda antalet klagomål för alla resetjänster mer än dubblerats, och det totala antalet klagomål till ARN har ökat med 53 procent.

Fakta

Anmälningar till ARN

2016

2017

2018

2019

Förändring 2018-2019 Förändring 2016-2019
Paketreseärenden

744

706

629

500

-21%

-33%

Reguljärflygärenden

1 590

2 285

2 931

4 109

40%

158%

Övriga reseärenden

305

398

549

736

34%

141%

             
Reseärenden totalt

2 639

3 389

4 109

5 345

30%

103%

             
Totalt alla branscher

13 537

14 363

17 575

20 713

18%

53%

Källa: Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
ARN är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag.

Kommentarer är stängda.