– Statistiken visar att konsumenterna är väl medvetna om sina rättigheter, vilket vi ser som väldigt positivt. SRF arbetar för hög kvalitet och rättvisa villkor i resenäringen, det är viktigt för våra medlemmar, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschföreningen SRF i ett pressmeddelande.
Antalet klagomål till ARN ökade förra året med 18 procent. För resetjänster var ökningen 30 procent och för reguljärflyg, det vill säga när kunden enbart köpt en flygresa, var ökningen 40 procent.
Samtidigt minskade klagomålen gällande paketresor, där till exempel både resa och boende ingår, med 21 procent.
– Svenskarna är medvetna resenärer som förväntar sig hög kvalitet. Alla resebyråer och researrangörer som är medlemmar i SRF följer alltid ARN:s beslut. Det innebär en trygghet för resenären, säger Didrik von Seth.
Klagomålen gällande paketresor har minskat varje år de fyra senaste åren, och var förra året 33 procent färre än 2016. Under samma period har det sammanlagda antalet klagomål för alla resetjänster mer än dubblerats, och det totala antalet klagomål till ARN har ökat med 53 procent.
Fakta
Anmälningar till ARN |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Förändring 2018-2019 | Förändring 2016-2019 |
Paketreseärenden |
744 |
706 |
629 |
500 |
-21% |
-33% |
Reguljärflygärenden |
1 590 |
2 285 |
2 931 |
4 109 |
40% |
158% |
Övriga reseärenden |
305 |
398 |
549 |
736 |
34% |
141% |
Reseärenden totalt |
2 639 |
3 389 |
4 109 |
5 345 |
30% |
103% |
Totalt alla branscher |
13 537 |
14 363 |
17 575 |
20 713 |
18% |
53% |
Källa: Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
ARN är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag.