Annons:

Kryssning tre gånger sämre för klimatet än en flygresa

En kryssning kan orsaka tre gånger mer koldioxidutsläpp per passagerare än en flygresa. Det visar beräkningar från ett danskt konsultbolag. – Många tror att det är miljövänligt att exempelvis åka Hurtigruten, men det är klimatmässigt värre än att flyga till Rom, säger skeppsbyggnadsingenjör Hans Otto Kristensen som sammanställt siffrorna till Expressen.

Det var under en kryssning från Genua till Köpenhamn med hustrun som den tidigare forskaren Hans Otto Kristensen blev medveten om hur otroligt många mil längre resan blev och vilket enormt klimatavtryck fartyget gav.

– Vi flög ju 150 mil ner till Rom, men när vi tog kryssningsfartyget tillbaka var resan 500 mil, alltså mer än tre gånger så lång. Vi fick visserligen se och uppleva massor av intressanta saker under färden, men jag räknade ut att koldioxidavtrycket blev tio gånger högre under kryssningen än om vi hade flugit tillbaka. Då sade jag till min fru att det var sista gången vi åkte på kryssning. Som engagerad i miljödebatten kan jag inte försvara att jag gör sådana resor, säger Hans Otto Kristensen till Expressen.

En springande punkt är hur fort färjorna går. Bränsleåtgången ökar kraftigt när man kör extra snabbt. Och är det gamla fartyg är motorerna många gånger mindre energieffektiva.

2 kommentarer

  1. Anders Rundberg: Man måste göra skillnad på om ett fartyg är i ruttrafik eller enbart nöjestrafik (tradiitionell kryssning). Hurtigruten som nämns i artikeln är också en viktig länk i att frakta gods och ersätter ett stort antal långtradare. Detsamma gäller färjtrafiken mellan Sverige och Danmark, alternativet är långa omvägar för de 1.000-tals långtradare som transporteras tillsammans med passagerarna. En enda långtradare behöver köra 1.750km för samma transport som de nu gör utan utsläpp mellan Stockholm och Helsingfors. Som alltid då man vill bevisa en point så väljer man en del av verkligheten och räknar på den. Om man räknar på helheten så är sjötransporter överlägest mer mijlövänligt än flyg.
  2. Jonatan Sjöberg: Kristensen är engagerad i miljödebatten. Trots det kostar man på sig att undvika tåget. Nåväl, man blir lite betänksam på syftet, då hans samvete knackade på dörren, såvida inte resan gjordes innan flyg och kryssning var på tapeten. Skulle vara intressant att se hur han räknat ut detta.