Lagom till att utträdet ur EU nu är genomförd är Stena Line i full färd med ett investeringsprogram för flera miljarder kronor. Bland annat sätts tre 215 meter långa så kallade RoPax-fartyg, som har kapacitet att hantera passagerare och bilar, lastbilar och annan rullande last, in i på trafiken över Irländska sjön.
Bokslutet är ännu inte klart men redan nu står det klart att Stena Line under förra året slog nytt rekord. För första gången seglade rederiet in över 14 miljarder kronor i intäkter. Resultatet före skatt beskrivs som starkt men väntas ha stannat strax under noteringen på 688 Mkr från 2018.
Och målet är att öka både intäkter och vinster under 2020. Senaste tillväxtgreppet tas på hemmaplan, där Stena Line i helgen invigde en ny linje mellan Halmstad och Grenå i Danmark. Linjen invigdes i närvaro av ministrar från båda länderna. Ambitionen är att dubbla volymerna av passagerare och frakt jämfört med den tidigare förbindelsen Varberg-Grenå. Därutöver uppges regionerna på båda sidor ingått en ”Kattegattallians” kring ökat samarbete för bland annat näringslivet.