Ofta får jag frågan: “Vad Travel News säger i debatten om flyg?” Den brukar komma från personer som kanske inte läser Nordens största affärstidning om reseindustrin varje dag. Jag förklarar då att Travel News uppgift är att vara tydlig med att utan flyget stannar reseindustrin. En förutsättning för att hotell och destinationer ska dra in pengar är att människor kan flyga dit. Detta innebär inte att vi inte ska åka tåg när det funkar bra och cykla när det är möjligt. Men när en turistdestination som Malmö vägrar att samarbeta med influencers som flyger är det liksom hål i huvudet. Så här säger landets tredje stad i ett pressmeddelande:
– När vi bestämde oss för att göra en helt flygfri influencerkampanj 2020 kändes FlixBus som en självklar samarbetspartner. För oss är det givande och kul att samarbeta med aktörer som delar vårt hållbarhetsfokus, och vi ser fram emot att erbjuda influencers ‘slow travel’–resor, sponsrade av FlixBus, berättar Anna Wittgren, sektionschef på Malmö Turism.
Alltså detta är trams.
Malmös viktigaste tillgång som turist- och mötesplats är Nordens i särklass bästa flygplats: Kastrup. I andra hand finns Sturup.
Detta vet förstås Malmös starka kvinna Katrin Stjernfeldt Jammeh (S). För några år sedan skrev hon så här i en debattartikel i Dagens Samhälle:
”Malmö är länken mellan Skandinavien och norra Europa och har en internationell tillgänglighet i världsklass med två internationella flygplatser inom cirka 20-30 minuter från Malmö C. Från Copenhagen Airport, med dryga 140 dagliga router, nås länder som står för cirka 70 procent av hela världens BNP”.
Hennes mål var att få internationella investeringar till regionen. Då måste man vara ärlig.
Men när det kommer till turism är det populism och hyckleri som gäller. Det är inte professionellt.
Självfallet innebär ovan inte att vi ska sluta att arbeta för en klimatsmart utveckling och minskade utsläpp. Men att tro på en värld utan flygplan är verkligen upp i det blå.
Denna tankegång har jag delvis stulit från Kvällsposten ledarskribent Csaba Bene Perlenberg.
Tro nu inte att jag har något emot FlixBus och FlixTrain, jag tycker det är ett fantastiskt bolag och åker med dem så ofta jag kan. Men om en destination menar allvar med att öka antalet besökare måste man gå i armkrok med fler och större aktörer än bussvärldens Uber. Och att prata illa om flyget när du är en destination är ungefär lika smart som att skjuta sig själv i foten.
***
I måndags var jag på Operakällaren och åt lunch och beundrade deras nya vin- och vattenglas. Det hela är ett samarbete med Orrefors och glasen är specialgjorda för att matcha Operakällarens pampiga matsal med 6,5 meter i takhöjd. Då måste glasen stå upp rejält för att matcha rummet. Jag gillade tre av fyra glas. Vatten, rött vin och vitt vin funkar utmärkt, men jag är en smula skeptisk till att champagneglasen inte ser ut som “vanliga” champagneglas. Den senaste trenden i vinvärlden är att champagneglas ska se ut som “vanliga” vinglas. Det gör att bubblorna smakar bättre, men ser inte lika festligt ut. Det är alltså den eviga kampen mellan form och funktion. Runda kupor innebär att smaken blir rundare, alltså godare, men sen kommer fåfängan. Jag vill att det ska synas att jag har råd att dricka champagne. Till Operakällarens försvar kan det sägas att har du råd att gå på Operakällaren så vet alla att det finns pengar i plånboken. Och det jag egentligen vill säga är att samarbeten som det mellan Operakällaren och Orrefors är enda vägen fram om du vill bli en äkta destination, värd en egen resa. Orrefors-glasen kommer inte att säljas och enda sättet att få dricka ur dem är att besöka Operakällaren. Men den främsta anledningen att besöka Operakällaren är varken glas eller maten utan rummet. Matsalen är Nordens vackraste. Att sedan varenda detalj är världsklass gör inte saken sämre.
***
Blir så trött på Coronaviruset. Jag menar, finns det något mera onödigt än döden?
***
Du har väl bokat din biljett till Grand Travel Award? Annars gör du det här.
***
Läs gärna min krönika om att Gröna Lund ska byggas ut nu.
***
Travel News är nu uppe på 65 000 läsare i månaden. Kul att så många vill läsa en oberoende affärstidning om reseindustrin. Och med dessa rader tar vi helg och ses igen på måndag.
8 kommentarer