Är tillbaka på jobbet och i mina vanliga rutiner sedan några dagar. Så skönt. Och ibland en smula slitigt att gå upp och skicka ut nyhetsbrevet före klockan 8 varje morgon. Men jag tror på att göra samma sak varje dag och lära läsarna att Travel News är en nyhetsförmedlare att lita på. Mitt mål är att alla i reseindustrin ska börja sin arbetsdag med senaste nytt om branschen de verkar i.
När jag analyserar vårt nyhetsflöde ser jag att det blir många flygplan. Jag skulle vilja att det handlade mer om hotell, tåg och destinationer, men ni är inte lika duktiga på att sammanställa data. Varje månad kommer det bra flygstatistik från de stora bolagen och flygplatserna. Det ger eko, inte bara här på Travel News utan också på de stora drakarnas näringslivssidor.
Det är ingen nyhet för Travel News läsare att infrastruktur och speciellt flyg driver vår näring. Det är kroppspulsådern i reseindustrin. Men kunskapen om detta tycks begränsad.
På juldagen läste jag en ledare i DN som tog upp Scandinavian Mountains Airport. Sveriges senaste flygplats. Det var knappt tjugo år sedan vi såg en liknande satsning.
Den oberoende liberala tidningens främsta tänkare var upprörda. Blir flygplatsen en succé är det dåligt för miljön, blir den en flopp är det uselt för staten som har hällt in 250 miljoner. Budskapet var att det bästa är att inte göra någonting.
Kan inte påminna mig att jag läst samma tongångar när det handlar om Volvos senaste succé. Man har för första gången någonsin sålt över 700 000 bilar. I första hand SUV:ar som släpper ut stora mängder Co2.
Det kortsiktigt bästa för miljön vore förstås att Volvo slutade sälja dessa bensin-monster. Men se, när det kommer till industri och bilar så är förståelsen på DN och i Sverige betydligt större än när det handlar om turism och besöksnäringen. DN:s ledare skulle aldrig skriva att det bästa är att Volvo drar ner på produktionen i fabriken på Hisingen. I detta fall finns en insikt för att bolaget behöver en vinst för att ställa om till mer miljövänliga fordon.
En modern flygplats och flygbolag som tjänar pengar är en förutsättning för att flyget ska kunna utvecklas och blir mer miljövänligt. Jag säger inte att detta kommer att gå lika snabbt som vi säger Tesla, men vi hugger vi av det som lönsamt kommer patienten att förblöda. Och vilken näringsgren tror ni sysselsätter fler människor i Göteborg? Bilar eller turism? Svaret är förstås det senare.
Jag vet att jag predikar för redan frälsta, men reseindustrin är Sveriges framtidsbransch och behöver fler satsningar på infrastruktur. Följaktligen är jag för byggandet av höghastighetståget, men kostnaderna är svindlande. Att bygga en mil snabbtåg kostar minst en miljard. Statens satsning på Scandinavian Mountains Airport motsvarar alltså 2,5 kilometer tågräls.
***
Åkte tåg i veckan mellan Eslöv och Stockholm. Tåget kom exakt i tid och vi var framme på minuten. Drygt fem timmar senare. Jag måste säga att jag blir imponerad av detta. Sverige har ett gammalt tågnät och det utnyttjas maximalt, vi har 30 procent fler avgångar än Schweiz. Mycket kan bli bättre, men det är ingen slump att undersökningar visar att de som är mest kritiska till åka tåg är de som aldrig gör det.
***
Ja, ja, jag ska inte tjata mer om flygplan och tåg just nu.
Vad finns mer att glädja sig åt första vanliga arbetsveckan på kontoret? Jo, att jag har fått en ny kollega på jobbet. Jan Berkö har börjat hos oss som ny försäljningschef. Vi har tidigare arbetat ihop när jag var chefredaktör på reklam- och mediebranschens affärstidning Resumé. Utan att vara det minsta partisk kan jag lova att han är den absolut mest sympatiska säljaren jag träffat i hela mitt liv. Det är han som har lärt mig att det enda sättet att tjäna pengar är att vara långsiktig och sätta upp tydliga mål för att nå dit.
Nu är mitt mål att ha en skön helg med min älskade fru. Vi hörs igen på måndag.
3 kommentarer