Podcast-intervju med Vänsterpartiets Jens Holm om Arlanda Express:
En av Arlanda Express kritiker är Jens Holm, riksdagsledamot för Vänsterpartiet. Han har ställt en interpellation till infrastrukturminister Tomas Eneroth i Sveriges riksdag angående varför statens avtal med A-train förlängdes till 2050.
- Regeringen hade kunnat fatta ett annat beslut, men man valde att bara göra en förlängning av koncessionen. Jag tycker att regeringens agerande är förbryllande. Den stora kostnaden betalas i dag av resenärerna som betalar världens i dag kanske dyraste biljettpris för att resa till Arlanda. Men kostnaden betalas också av miljön eftersom så många åker med egen bil, taxi och buss till flygplatsen. Vi har en fantastisk bana där man skulle kunna resa utan utsläpp.
Vad kommer att hända i denna fråga?
- Jag hoppas på en stor opinion i denna fråga. Det är få som känner till att regeringen lät detta ske. Jag hoppas på ett uppror mot de höga biljettpriserna. Då kan vi få nya biljettpriser. Jag vill inte att kommunistpartiet i Kina ska hösta/håva in vinster ända fram till 2050. Det är helt orimligt.
Tomas Eneroth skyller allt på det statliga bolaget som har avtalet med A-train. Avtalet är inte på regeringens bord.
- Det är helt fel. Jag lät riksdagens utredningstjänst titta på detta och det visar sig att det helstatliga bolaget Arlandabanan Infrastructure AB (som har sålt koncessionen att köra Arlanda Express till A-train) har samrått med regeringen i den här specifika frågan ungefär tio gånger. Regeringen har alla möjligheter att styra bolaget. Varför har man statliga bolag om tanken inte är att staten ska ha inflytande? Det är ytterst förvånande att vi har en regering som inte vill använda den makt man har.
Travel News försökte i samband med interpellationen i Sverige riksdag intervjua infrastrukturminister Tomas Eneroth, men han vägrade att svara på våra frågor om Arlanda Express.