Annons:

Krönika: Reseindustrin måste bestämma sig: Är du Uber eller killen som kör Uber-bilen?

Det har varit en trist vecka för reseindustrin i Norden. I onsdags kom nyheten att Norwegian slutar med longhaul från Kastrup och Arlanda. Det är förstås ett hårt slag för i första hand Arlanda som har stora rejäla utbyggnadsplaner. Allt bygger på en kalkyl om ökat resande och hur ska detta bli möjligt om färre flygbolag vill lyfta och landa på Arlanda. 

Jag skrev snabbt en analys som du hittar här och sen var jag med i Expressen tv och pratade om samma ämne. Norwegians beslut är en liten gnista, men den kan tända en eld. En ännu bättre liknelse är att beslutet är en liten skvätt vatten, men den kan släcka vår tillväxt. 

För vill man att reseindustrin ska växa finns det inte en bättre motor än en flygplats. Det har man förstått i Sälen och Trysil. Nu är det bara några veckor kvar till man inviger Scandinavian Mountains Airport, de första nya flygplatsen i Sverige på knappt tjugo år. I onsdags var jag på Skålfrukost med Bo Halvardsson, han är Skistars tekniska direktör och han berättade allt om den nya flygplatsen. Det kommer att bli tufft i början. Bara två flygbolag vill flyga till den nya flygplatsen: SAS och BRA initialt. Det har kostat 800 miljoner att bygga flygplatsen, 50 miljoner mer än budgeterat. Att driva flygplatsen kommer att kosta 40 miljoner per år. Bara scannern som röntgar bagage kostar 12 miljoner. Flygledningen kommer att sitta i Sundsvall och ha koll på planen som landar och lyfter. Bo berättade en kul historia om när man skulle bygga en ny väg till flygplatsen. En ovanlig hackspett hade bo i området och det påverkade vägens dragning med högre kostnader. Men på ett planeringsmöte deltog en ornitolog och hen förklarade att så fort planen börjar landa kommer fåglarna att flytta, vägens dragning är en viskning i förhållande till flygplanens dånande. 

30 000 resenärer räknar man med första året och det tycker jag verkar rimligt. Jag var och tittade på flygplatsen för ett år sedan och blev mycket imponerad. Den 21 december är det invigning och redan nu vet vi att varken infrastrukturminister Tomas Eneroth eller näringsminister Ibrahim Baylan kommer. Däremot dyker försvarsminister Peter Hultqvist upp, han är från Dalarna och han lär dra folk. Bygdens son. Vilket bolag som först landar på Sveriges mest moderna flygplats är inte heller bestämt, både BRA och SAS vill förstås vara först. 

Jag tycker det är självklart att Skistar tar ut en liten avgift på alla bäddar som hyrs ut och skickar pengarna till flygplatsen. Den kommer att bli regionens viktigaste tillväxtmotor och den kommer att behöva mycket olja de första åren. Ska svensk reseindustri bli en faktor att räkna med krävs rejäla satsningar i infrastruktur. Att man vågar göra detta i Dalarna på gränsen till Norge är mycket imponerade. 

***

Det är kul att många läsare på vår sajt även har hittat till Travel News podcast. Just nu är min intervju med resebyrå-legenden Stephan Ekbergh etta på listan över våra mest klickade platser här på sajten. Det gör mig glad eftersom det är den i särklass bästa intervjun jag gjort det senaste året. Stephans resa från Österlen till Afrikas sydspets är overklig och följer man hans karriär så förstår man vilken enorm utveckling det varit i reseindustrin de senaste 30 åren. 

***

Snart kommer vi att presentera vinnarna i Nordic Bench stora undersökning av de bästa sajterna i reseindustrin. Jag har tittat på rapporten och det är stora förändringar i toppen. Den stora förändringen är förstås att Google har bytt strategi och man nu vill sälja resor och upplevelser direkt istället för att hjälpa sina största annonsörer att göra det. Meta-sajter som Booking och Airbnb måste vässa sina vapen för att överleva. Några gör det, men inte alla. De kommer snart att gå under. Den digitala revolutionen som började på nittiotalet som Stephan Ekbergh pratar om i min intervju är på inget sätt slut. På IATA-konferensen Wings of Change hörde jag en person på scen. Han sa att vi i reseindustrin måste bestämma oss om vi är Uber eller om vi är chauffören i Uber-bilen som kör. Det gäller flygbolag och det gäller enskilda hotell. Helt klart är i alla fall att Google gärna vill vara Uber. De vill kontrollera och tjäna så mycket pengar det går på reseindustrin. Och det är ju inte så konstigt. Reseindustrin har haft en stadig tillväxt sedan andra världskriget slut. 

För oss i Sverige handlar det bara om att bestämma oss att vi vill vara en del av den stora kakan och satsa därefter. 

Och med dessa rader önskar jag alla läsare en härlig helg.     

4 kommentarer

  1. Tomas: När man läser att Göteborgs universitet flugit 2700 ggr mellan Göteborg och Stockholm under förra året förstår man att svenska flygplatser kommer få färre resenärer. Alltfler kommer inse att det är helt ohållbart! Svara
  2. Anonym: Men Tomas, tror du inte att en och annan av de flygresorna har lett till en innovation eller upptäckt eller utveckling som lett till stora klimatmässiga vinster på ett annat område som faktiskt överträffar utsläppen flygningarna genererade? Det är ju liksom så vårt moderna samhälle fungerar. Det är möten människor emellan som leder till framsteg, utveckling och lösningar. Säkert var en del av flygresorna onödiga men många riskerar att ersättas av ännu sämre bilresor istället, för tågen och spåren är redan fulla till 90-95%. Svara
  3. Jesus: Anonym: Tomas är en miljöpartist med sitt partis agenda enbart framför sig. Gissar att hans kommentarer handlar om propaganda mer än något annat. Har pratat med honom tidigare och gissar att han faktiskt är politiskt aktiv på något sätt. Svara
  4. Jesus: Eller så är "Tomas" faktiskt Tomas Eneroth eftersom han mest kommenterar när Tomas Eneroths namn nämns. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

4 kommentarer Öppna