Naturligtvis var det den nye delägaren Petter Stordalens särpräglade framträdande på Vings presskonferens och hans medverkan hos landsmannen Skavlan i SVT som satt ljuset på den blixtsnabba försäljningen.
Några hållpunkter:
23/9 Vings ägare Thomas Cook i Storbritannien sätts i konkurs och Ving ställer in flygen samma dag men är i luften nästa dag.
6/10 Vings anställda guider i Spanien klagar över uteblivna löner.
15/10 Riskkapitalbolaget Triton pekas ut som köpare av Ving.
29/10 TT meddelar att Ving har en annan ”hemlig” köpare.
30/10 är dagen då allt händer i rask takt:
Kl 09 De tre svenska Vingbolagen lämnar in en konkursbegäran till tingsrätten. De begär att få Ackordscentralens vd Mikael Kubu som konkursförvaltare.
Kl 10 Vings vd Magnus håller presskonferens med personalen på plats.
Kl 10.15 Hotellmagnaten Petter Stordalen äntrar scenen får ovationer när han meddelar att han ”köpt” Vinggruppen.
Kl 11.20 Men först nu finns en säljare då tingsrätten klubbar beslutet att försätta bolagen i konkurs. Mikael Kubu utses till konkursförvaltare.
Kl 18 Det danska moderbolaget som driver flygplanen försätts i konkurs.
Kl 21 Förhandlingar pågår med luftfartsmyndigheterna om flygtillstånd.
Kl 24 Alla tillstånd är på plats och köparna kan andas ut.
Morgonen därpå är allt över, Ving flyger, bokningarna ökar och medierna beskriver Petter Stordalen som en hjälte. I ”Skavlan” senare i veckan medger Stordalen att framträdandet var ett sätt att etablera faktum och hålla konkurrerande anbudsgivare borta.
Den komplicerade försäljningen förutsatte att Thomas Cooks enorma skuldberg, enligt brittiska uppgifter kring 18 miljarder kronor, inte rasade ner i det svenska konkursboet. När de koncerninterna transaktionerna lösts skyddar EU-reglerna om huvudinsolvens det svenska konkursboet.
Konkursen var minutiöst förberedd med den utpekade förvaltaren, vilket förvånar erfarna konkursförvaltare som Travel News talat med:
– Det är ovanligt att allt är så förankrat och klart i förväg, säger en av dem. Här går förvaltaren en känslig balansgång, för han få inte delta i förhandlingar om eller förbinda sig till något gentemot bolaget.
En av Sveriges främsta experter på insolvensrätt, professorn i civilrätt Marie Karlsson Tuula, är också förvånad:
– Nej, jag har inte sett något liknande här i landet. Det är vanligare i USA att allt är klart i förväg vid en rekonstruktion eller konkurs.
– Syftet med en konkurs är att avveckla bolaget så effektivt och snabbt som möjligt med bästa utfall för borgenärerna. Men här verkar det mest handla om att göra sig av med skulder genom ett inkråmsköp. Det är ett tveksamt förfaringssätt.
Att Mikael Kubu kunnat agera så snabbt genom att ha all information i förväg reser frågor, anser Marie Karlsson Tuula:
– Hur mycket information en konkursförvaltare kan ta emot i förväg är en svår gränsdragningsfråga. Förvaltare får inte vara partiska, utan ska enbart tillvarata borgenärernas intressen. Då uppstår frågan om Mikael Kubu varit jävig när han fått all information i förväg.
Mikael Kubu säger till Travel News att det var ett mycket ovanligt uppdrag:
– När jag fick kontakt med Ving? Jag fick vetskap om läget några veckor före konkursen. Det är sällan man får en stor konkurs genom ett telefonsamtal bara någon timma innan.
Är det förenligt med lagar och jävsregler att göra klart i förväg?
– Ja, du kan ta emot information innan, men inte jag kan inte förhandla eller vidta några åtgärder i det enskilda fallet. Jag kan informera om gällande rätt, men får inte ge råd som resulterar i handlingar från bolaget som jag sedan ska granska.
Har du avstått från sådana råd?
– Självklart har jag agerat i enlighet med gällande regler.
Varför måste det gå så fort?
– Likviditeten i bolaget var slut den sista oktober, dagen efter konkursen. En konkursförvaltare kan driva vidare till exempel en fabrik och ta in intäkter till borgenärer. Men resebranschen är speciell. Vid en konkurs skulle det bli stopp på bokningar och intäkter, men skuldsidan skulle växa snabbt. Gäster kunde bli utkastade från hotell och strandsatta ute i världen.
Var du säker på att du tog det bästa budet?
– Ja, Carnegie hade ju skött försäljningsprocessen innan konkursen och gjort hela arbetet med att värdera bolaget och testa marknaden.
Leif Holmkvist
13 kommentarer