Annons:

Google äter upp digitala resebolag

Google har de senaste åren långsamt dragit undan mattan för de digitala resebyråerna – och i veckan blev effekten plötsligt väldigt påtaglig. Det skriver Bloomberg. Under torsdagen rasade Expedia och Tripadvisor på Wall Street efter sina delår – och skyllde de svaga resultaten på Google. Även Booking föll tungt på börsen.

Bakgrunden är ändringar i hur Googles sökmotor fungerar som gjordes för omkring fem år sedan, vilka har tvingat resebolagen att spendera mer.

Tills dess hade sökmotoroptimering räckt för att deras sidor skulle hamna högt upp vid reserelaterade sökningar. Men först ökade Google antalet annonser högst upp. Sedan lanserade man ett eget verktyg för resesök. Det innebär att resebolagen nu måste ösa flera miljarder dollar varje år för att få samma antal klick de tidigare fick gratis.

2 kommentarer

  1. John Doe: Den förklaringen har en liten måtta av sanning. Google experimenterar hela tiden. Startar projekt och lägger ned projekt. Sen finns det en drös andra förklaringar än Google som tillsammans är betydligt viktigare än just Google. Sen hänger allting tillsammans på ett väldigt komplext vis.
  2. Jane Doe: Tack o Lov, Hoppas på en framtid där OTAer är helt borta ur leken.