Annons:

KRÖNIKA: Vings ledning kan bli mångmiljonärer och andra aktuell ämnen 

Det händer saker i reseindustrin. 

Kul.

Idag skickar infrastrukturminister Tomas Eneroth upp röksignaler i Dagens Industri angående höghastighetståget. I artikeln skriver man även “snabbtåget”. Det ges alltså inget besked om tåget ska gå 250 kilometer i timmen eller 320 kilometer i timmen. Väljer man den högsta hastigheten kan man färdas från Malmö till Stockholm på två och en halv timme. Då kan inrikesflyget mellan landet tre största städer släcka ner. 

I höst ska det bli förhandlingar. 

Tomas Eneroths stora besked idag är att han vill trycka på den gröna knappen och starta bygget även om Moderaterna inte är med på tåget. Även KD har uttryckt kritik mot satsningen. Det har också Liberalernas ledare Nyamko Sabuni gjort. Som sig bör i landets enda nationella tidning Dagens Industri.

Men Sabunis åsikter är mest tomma ord eftersom hennes parti har skrivit på 73-punktsprogrammet. Det senare är ett avtal som man ska följa menar Tomas Eneroth. Vän av ordning är böjd att hålla med.

Knäckfrågan är förstås finansieringen på 230 miljarder. En normal statsbudget omsätter runt 1 000 miljarder så en extra kostnad på 230 miljarder är ju inte okomplicerad. 

Tomas Eneroth säger sig ha en plan även för detta, men vill inte berätta vilken.

Redan nu pågår projekteringen av höghastighetståg på vissa sträckor. Pengarna hämtas ur den “vanliga” statsbudgeten när det finns pengar över. 2090 kommer allt vara klart med nuvarande utbyggnadstakt.

Men om förhandlingarna i höst funkar perfekt och bygget går på räls kan vi åka raket-tåg redan 2040 enligt Tomas Eneroth. 

Härligt.

Fronten pa ett Arlanda Express-tag

Foto: Niklas Alm

Men inte mellan Stockholm och Arlanda eftersom där har regeringen redan bestämt att Arlanda Express ska ha monopol fram till 2050. Det grundar sig på ett avtal som regeringen skrev redan 1995. 

Det var i mitten på juli som detta avtal förlängdes. Regeringen är ofta snabb att skicka ut pressmeddelande om högt och lågt, men just detta beslut har man gjort allt för att tysta ner. Det är svårt att inte bli upprörd när en regering som säger sig värna miljön och gärna står bredvid Greta Thunberg och applåderar i praktiskt handling motarbetar kollektivtrafiken. 

Jag menar, vem har råd att åka tåg i 18 minuter för 299 kronor? Ja inte är det arbetarna ute på Arlanda. De som städar terminalerna och de som trycker in våra väskor i flygplanen har inte råd att betala en stationsavgift på 120 kronor varje gång de ska till jobbet. Och lika mycket när de ska hem. 

Detta kollektiv tar bilen (jag gissar att de inte har råd med en elbil) till jobbet. De parkerar på den billigaste parkeringsplatsen på Arlanda och går till jobbet sista sträckan. Det enda sättet att resa med en vanlig SL-biljett till Arlanda är att ta tåget till Märsta och sedan byta till buss och åka till Arlanda. Och så undrar sossarna varför LO-kollektivet röstar på SD. 

Alltså om man både sviker miljön och de som tjänar minst när man ska skapa Nordens ledande flygplats (Arlandas mål enligt Tomas Eneroth) undrar jag vad är poängen. Det är ingen slump att Gardemoen och Kastrup är dubbelt så bra som Arlanda på att få folk att åka tåg till flygplatsen. 

För mig är det uppenbart att man måste koppla ihop flyget och tåget. Att bygga ut Arlanda och lägga ner Bromma utan att radikalt förbättra transporterna till Arlanda är hål i huvudet. Vad vill man åstadkomma mer än en konstant infarkt på E4:an? 

Vidare är det uppenbart att de höga potentaterna i Arlandarådet inte haft en tanke på hur de 50 000 arbetarna ska komma till Nordens viktigaste flygplats. Deras plan, som finns i byrålådanTomas Eneroths departementet, innehåller nya terminaler och en ny landningsbana. Men det behövs också en rejäl plan för de regionala flygplatserna och deras koppling till stambanan. 

Ska det uppstå en bred enighet i dessa frågor i riksdagen kan man inte glömma bort ett trafikslag. Det är bara i vissa stadsdelar i landets större städer (läs Södermalm) som det finns en motsättning mellan tåg och flyg. En majoritet av Sveriges befolkning förstår att vi behöver båda för att landet ska fortsätta att utvecklas.

Oj, det var stora ord. 

Kanske är jag bara bitter för att Dagens Industri fick den nyhet jag har jagat i flera månader.

Vi går vidare.

***

I förra veckans krönika skrev jag om Nordens viktigaste bolag i reseindustrin: SAS. Jag antydde att personalen i kabinen ibland borde bita ihop och inte gnälla. Speciellt sparkade ”Johan” med en hemlig bandinspelning i SVT. (Ett lövtunt “avslöjande” enligt mig.)

Sedan dess har kommentarerna regnat in här på Travel News. 

Jag är inte vatten värd. Jag kan ingenting. Min okunnighet är ett hot mot mänskligheten. Eller åtminstone ett hot mot mot reseindustrin och speciellt mot Travel News som sakta gräver sin egen grav med mig som krönikör. 

Detta är ju förstås allvarligt och jag har bestämt mig för att… söka ett praojobb i kabinen på SAS. Jag vill gärna lära mig mer om detta yrke och har frågat SAS om jag får följa med och skriva ett reportage. 

Förra hösten gjorde jag en artikel om vad som händer i cockpit under en flygning med Norwegian. Jag lärde mig mycket om både flygplan och piloter på denna resa. 

Det är alltså möjligt att jag är dum i huvudet, men jag vill gärna lära mig mer. 

I grunden är jag nyfiken på nästan allt. 

Har ännu inte fått svar från SAS, men hoppet är det sista som överger människan. 

Jag har även praoat i ett restaurangkök på Riche, även här lärde jag mig mycket. Det blev en Youtube-serie som du kan titta på här. 

***

Magnus Wikner vd på Thomas Cook i Norden kan bli riktigt rik.

Måste skriva några ord om Vings framtid. 

Det är ett äkta chickenrace. 

För alla inblandade. 

För varje dag som går blir bolaget billigare att köpa. Jag menar, förra året sålde Ving i Norden för 15 miljarder och tjänade 10 procent. Det är lysande, bäst i klassen när det kommer till charterbolag. Men vad säger att Vinggruppen i Norden kommer att sälja lika mycket även detta år? Och att lönsamheten ska förbli intakt är också osäkert. 

En köpare av Ving vill förstås betala så lite som möjligt. Och för varje dag som går blir bolaget mindre värt. Kundernas förtroende eroderas när det råder osäkerhet. 

Under tiden vässar Vings konkurrenter sina vapen, sänker sina priser och gasar sin marknadsföring. 

Ju närmare vi kommer juletider desto farligare blir situationen för Ving. 

Å andra sidan kan ett köp av Ving blir jackpott för högsta ledningen. Helt klart är att ingen köper Thomas Cook i Norden utan att surra fast högsta ledningen vid masten med frikostiga bonusavtal. Kan Magnus Wikner och gänget rädda bolaget och få det att flyga igen kommer de att bli mångmiljonärer allihop. 

När riskkapitalister köper bolag regnar det guld över vinnarna. Men händer det inget på några månader finns det anledning att bli riktigt orolig. Det är ingen slump att gruppen ”trygghet” är den största i vår och Yougovs undersökning Destination 2020. När de bästa dagarna om året ska realiseras vill många gå till den känner bäst. Ving hade det starkaste varumärket fram till Thomas Cooks konkurs i slutet på september. 

Vad är mitt stalltips? Att Ving överlever. När detta skrivs berättar TT att det finns ett konkret bud.

Kommer jag att köpa min nästa charterresa med Ving? Svar nej.

***

Och har du kommit så här långt i krönikan vet du att det är tid för självskryt. Travel News fortsätter att växa på nätet. I veckan har det varit all time high med 100 000 läsare i månaden. Jag tackar ödmjukt för att ni väljer att ge Travel News er tid. 

Vårt mål är att ni ska känna er uppdaterade med senaste nytt och kunna fatta bra beslut med stöd av de senaste nyheterna från reseindustrin. 

Ha en skön helg så hörs vi i gryningen på måndag morgon.     

 

6 kommentarer

  1. Ingen flygskam här inte: Bra Viggo! Dina krönikor är lysande. De som påstår at du inte har koll är rädda för sanningen. Kör hårt :) Svara
  2. Peter Hellman: Viggo - har köpt en resa med Ving till USA -- och har analyserat branschen sedan 70 talet! Du spekulerar för mycket ... analysera mera. Ps köpte en Ving flex , via betalkort för att garantier o försäkringar skulle gälla om något skulle hända med flygbolaget eller arrangören... Peter Hellman Svara
  3. Fredrik: Det går att åka pendeltåg hela vägen till Arlanda, 1190kr för ett 30 dagarskort. Tar lite längre tid än Arlanda Express men väldigt mycket billigare. Svara
  4. Kunnig: Undrar när du ska visa att du "lärt" dig något? Svara
    • Redaktionen: Jag lär mig hela tiden. Speciellt av att läsa alla kommentarer. Viggo Cavling Svara
  5. Marvinrak: Kvqwjl ceepav pricing 5mg http://viaskar.com/ Profile total from your stoical to left the introductory amount. Svara

Comments

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Våra regler är enkla:Håll en god ton. Visa respekt för dem vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras av redaktionen.

6 kommentarer Öppna