Annons:

DN kritiserar reseindustrin: ”Klimatlöftena går inte att följa upp”

Sveriges största flyg- och resebolag säger att klimatkompensation är lösningen för att kunderna ska fortsätta flyga. Men bolagens löften går inte att kontrollera. Bara ett av av bolagen i DN:s granskning redovisar fullständiga intyg på att klimatkompensationen faktiskt genomförs.

DN har frågat fem av de största resebolagen och de tio största flygbolagen i Sverige om klimatkompensation. Sex uppger att de klimatkompenserar, varav tre berättar hur många ton koldioxidutsläpp de kompenserat för.

Det enda verifierbara beviset på att reduktionsenheter har köpts och makulerats från marknaden kallas makuleringsintyg. De ska garantera att samma utsläppsminskning inte säljs flera gånger.

Bara ett av bolagen i DN:s granskning kan redovisa fullständiga intyg som kvitton på vad de lovar – men det bolaget har ändrat sitt ursprungliga löfte.

SAS, Lufthansa, Finnair och TUI går inte att kolla alls. BRA och Ving går att kolla delvis.

Ej svar från Airtours, Wizz Air, Ryanair,

En kommentar

  1. Stefan Chatzopoulos: Hej, DN "glömde" visst att ta med vårt svar till dom. Följande information fick DN innan artikeln publicerades. Airtours har ett avtal på att kompensera för 100-120 tusen ton per år. Vi är som enda arrangör dessutom dom som kompenserar för 100% av resoror vad gäller både flyg och hotell. Eftersom vårt samarbete med Cliamte Neutral Group är så nytt så har vi inte fått vårt första makuleringsintyg än. Så snart vi har fått det (ges en gång per år vid årskiftet från Climate Neutral Group) så kommer vi ta med det i vår verksamhetsberättelse och den kommer verifieras av vår revisions byrå PWC att intyget är äkta. Väd gäller kostnaden för kompensationen så kommer vi inte att redovisa den öppet, lika lite som vi redovisar andra kostnader vi har för att producera våra resor. Vi har aldrig påstått att denna kostnad inte betalas av våra resenärer som andra aktörer har gjort. Det framkom inte tydligt i DN:s artikel. Precis som alla andra kostnader vi har så måste även denna täckas av våra resenärer. Vid andra frågor eller funderingar kring detta vänligen hör av er till mig på stefan@airtours.se Mvh Stefan Chatzopoulos. Pressansvarig Airtours