Alingsås är ingen världsmetropol, men startpunkten för en framgångsrik resa i branschen. Sedan lilla AUS Resebyråer AB (med butiker i Alingsås, Ulricehamn och Stenungssund) för 30 år sedan köpte Resia Resor har företaget genom förvärv vuxit till ett av Nordens största, som i fjol förmedlade resor för 3,2 miljarder kronor.
I Resia Travel Group ingår bland annat fjällspecialisten Bengt-Martins, med kryssningssajten Cruise Market, resefeber.se och boxoffice.se. Resia är marknadsledande på affärs- och konferensresor. Resia har 41 butiker över hela landet, men säljer i hela Skandinavien via sina sajter.
I fjol minskade omsättning och resultat till följd av den heta sommaren och den svaga kronan, men Resia pressades också av den allt hårdare prispressen inom onlineförsäljningen. Medan fjällresor och kryssningar växer ställer Resia om till mer avancerade reseprodukter och event än enbart bokning av charterveckor. Med starka varumärken inom konferensresor och naturturism försöker Resia möta flygskam och miljökrav med en bred satsning på hållbarhet.
Omsättning 729 mkr
Resultat före skatt 7 mkr
Balansomslutning 448 mkr
Antal kunder 1 milj
Antal anställda 347
Krävs för ökad tillväxt:
# stärkt krona
# mindre flygskam
# eventsatsning.