Annons:

Premium

Analys: Regeringen struntar i reseindustrin

Sverige ska bli mera kaxigt tycker näringsminister Ibrahim Baylan och drar in 20 miljoner kronor till Visit Sweden. Det är uppenbart att regeringen struntar i reseindustrin skriver Travel News chefredaktör Viggo Cavling i en analys.

När detta skrivs pågår Adventure Travel Trade Associations världskongress för naturturism i Göteborg. Att detta är populärt råder ingen tvekan om. Visit Sweden presenterar siffror som visar att utländska turister drömmer om Sverige. Den vanligaste sökningen om Sverige som resmål handlar om naturupplevelser. Och intresset ökar starkt – förra året steg antalet naturupplevelsesökningar på nätet med 28 procent. Bra jobbat. Just att ta hugg på ordet upplevelser och inte flyg lyfte Fredrik Holmén från Keybroker på Travel News Digital Studio 2.0. Många köp av resor börjar inte med att man googlar på flyg utan att man googlar på upplevelser. Så analysen är helt korrekt. I samband med mässan gick näringsminister Ibrahim Baylan ut och berättade att Sverige borde bli lite mera kaxigt i sin marknadsföring. Exakt vad han menade förstod jag inte för jag tycker att Sverige redan i dag är ganska kaxigt i sin marknadsföring. Jag menar, Stockholm är inte The Capital of Scandinavia, The Swedish Number fick ju sjukt mycket uppmärksamhet och vi har fina ambassadörer i Zlatan Ibrahimovic och Greta Thunberg. Den svenska allemansrätten gör att naturturismen har extremt bra förutsättningar. Någon dag senare avslöjar Besöksliv att staten drar ner reklaminvesteringarna till Visit Sweden med 20 miljoner kronor. Självfallet rasar Visits vd Jonas Siljhammar mot beslutet, men det vore ännu bättre om han fick sina medlemmar att hälla in mer pengar i Visit Sweden. Verksamheten samägs av staten och näringslivet. Att de senare har gott om pengar är ingen hemlighet, men de lägger hellre sina reklaminvesteringar på att marknadsföra sig själva än varumärket Sverige. Neddragningen av reklampengarna är i alla fall symptomatiskt för den nuvarande regeringens ovilja att satsa på reseindustrin. I grunden behövs det rejäla investeringar i infrastruktur. En utbyggnad av Arlanda och finansiering av höghastighetståget är de två mest akuta frågorna att ta hand om. Men att se längre än den aktuella mandatperioden tycks inte aktuellt för vår nuvarande regering när det gäller reseindustrin. Följaktligen är beslutet att spara 20 miljoner i reklambudget en logisk följd i tangentens riktning.