Det har varit en intensiv vecka på Travel News.
Jag har varit på resande fot i Danmark och Skåne. I måndags var jag och tittade på några av de otaliga hotell som byggs i Köpenhamnsområdet. Vi var på Kastrup och såg Comforts nya skrapa som ligger precis bredvid Hiltons gamla. Som idag är ett Clarion-hotell. Det är promenadavstånd från terminalen.
I källaren på det nya ska det bli en gigantisk kongresshall där man får plats med 2 150 besökare. En konkurrent till Bellas center alltså.
När de enorma takbjälkarna skulle transporteras från Jylland till den danska huvudstaden fick man stänga av motorvägen och ta bort betalstationerna på bron över Stora Bält för att lastbilen skulle komma fram. Men när väl den första balken var framme konstaterade byggherren att den inte höll måttet så den fick skickas tillbaka.
Men nu har alla kommit fram och är godkända så det blir invigning om knappt ett år om alla kalkyler håller. Bygget rullar på med färdiga badrum som kommer på lastbil från Luleå. Nu är snart taket på plats på våning 14 så det kan inte längre regna in.
Efter detta besök på Kastrup åkte vi vidare till det gamla Posthuset som också på håller på att förvandlas till ett hotell. Huset ligger rakt bakom stationen och sett från ovan är den röda tegelbyggnaden ett P och T. Post och telegraf. De öppna gårdar där man förr transporterade brev och paket från häst och vagn till sorteringsterminalen får nu tak. Kontoren förvandlas till lyxiga hotellrum med högt i tak och många vackra detaljer. Det är så långt ifrån prefabricering det går att komma.
Det snålas inte. Posthuset kommer att bli ett hotell som pratar med Amerikalinjen i Oslo. Bakom bägge dessa enorma satsningar på runt tre miljarder finns förstås Petter Stordalen. Jag återkommer till detta i nästa nummer av vårt magasin när jag skriver om när Köpenhamn växer med svindlande 9 500 rum.
På kvällen åkte jag vidare till Marienlyst som är ett av Danmarks mest kända hotell. Det ligger precis norr om slottet Kronborg i Helsingör. Den gamla fästningen är förstås mest känt för att Hamlet utspelar sig här. Marienlyst har 250 år på nacken, en av de tidigare stamgästerna var min farfar Viggo och farbror Ib Henrik. Min pappas begravningsmiddag åt vi här när jag var 14 år gammal. Sånt glömmer en aldrig.
Marienlyst 2019 är mer en gammal dam än ett ställe där du lagar din relation. Det senare är min beskrivning av ESS Groups verksamhet, följaktligen tror jag att det kommer att hända grejer på Marienlyst nu när ESS Group har tagit över verksamheten. Fastigheten är kvar hos den danska ägaren som tidigare också drev hotellet.
Men allt kommer inte att ändras är jag säker på. Utsikten över Öresund, Helsingborg och Kullen är fantastisk, liksom maten i restaurangen 1861 och den nyöppnade spa-avdelningen.
Vi fick en tur i badet och den ansvariga förklarade att hon ville höra skratt. “Detta är inte en kyrka,” följaktligen kan du dricka vin och bada samtidigt i Marienlysts prisade SPA.
Nästa förmiddag tog vi elfärjan över till den svenska sidan och hoppade på tåget upp till Båstad. I knappt tre timmar pratade jag om Travel News och hur jag tycker att reseindustrin ska utvecklas för att alla ska förstå att detta är den viktigaste näringsgrenen i Sverige. Mitt mål är att reseindustrins del av BNP ska gå från dagens 2,8 till 4 procent. Ungefär som på Island alltså för att ta ett närliggande exempel.
Vill du att jag ska komma till ditt företag och föreläsa, mejla mig.
Det var i alla fall kul att prata med eleverna på Båstad Akademi. De hade skickat in en massa frågor och jag hoppas att några frågetecken blev utropstecken under mitt malande.
Båstad är en sömnig semesterort på norra sidan av Hallandsåsen, men på hotellet Skansen är det full snurr på verksamheten. Imponerande.
Min familj har hängt här på sommaren av och till sedan 1940-talet så jag känner väl till resan. Båstad är det närmaste vi kommer Long Island på den här sidan Atlanten.
Nästa dag flög jag upp med BRA till Bromma. Ängelholms flygplats, som precis som allt annat på Bjärehalvön ägs av bröderna PEAB: Erik och Mats Paulsson, är en gullig liten historia. Det måste vara svårt att få lönsamhet när inrikesflyget minskar med tvåsiffriga tal, men utifrån ett infrastrukturellt håll är det fantastiskt. Förlusterna drabbar som tur är ingen fattig. Jag såg inte Hugh Grant den här gången heller på Bjärehalvön, men i övrigt var det ett lyckat besök.
I torsdags körde vi Travel News Studio Digital och jag tänkte att jag skulle spara min analys av detta till nästa vecka. Dock vill jag tacka alla föredragshållare för ett fantastiskt jobb och våra sponsorer för att ni är med oss. Det var över hundra personer i publiken och till alla andra kan jag bara säga att vi kommer att köra fler Travel News Studios i framtiden.
Har du tips på tema och vad vi kan göra bättre nästa gång, mejla mig. Att samla en skara om hundra själar och nörda ner sig djupt i ett ämne tycker i alla fall jag är suveränt. Det är genom att dela kunskap generöst som vi skapar en bättre värld.
***
Och med denna rapport om vecka 37 2019 är det dags att ta helg. Ha det superhärligt på lördag och söndag så hörs vi på måndag morgon. Mitt mål är alltid att skicka ut nyhetsbrev före klockan 8. I onsdags kom det inget mejl på grund av ett datahaveri. Jag lovar att det inte ska upprepas fler gånger.
3 kommentarer