Annons:

Premium

Analys: Det finns ingen naturlag som säger att Arlanda ska växa

Om flygtrafiken till väst går via Kastrup och resan österut börjar i Helsingfors blir det svårt att genomföra Tomas Eneroths vision om Arlanda som Nordens viktigaste flygplats, skriver Travel News chefredaktör i en analys. I värsta fall blir Stockholm The Suburb of Scandinavia. 

I veckan kom beskedet att SAS flyttar trafiken till Los Angeles från Arlanda till Kastrup. Det framkallade direkt en reaktion från Stockholms handelskammare som tror att detta kommer att drabba sysselsättningen i besöksnäringen. Expressen gör vinkeln att nu blir det tufft för de svenska mediekändisar som delar sin tid mellan världens underhållningsmekka och The Capital of Scandinavia. Även på statliga Swedavia ser man med oro på SAS beslut. Det pratas om flygskam, konjunkturoro och en svag valutakurs samt flygskatt. Vän av årscykler tror att SAS kanske börjar flyga till änglarnas stad i mars igen när sommartabellen börjar gälla. Mot detta talar att SAS växlar upp trafiken och kör sju avgångar i veckan till Los Angeles. 

Att linjer till USA och andra sidan Atlanten är avgörande för en flygplats välmående är ingen nyhet för Kastrup. Exakt vilken deal SAS fått på andra sidan Öresund med Nordens största flygplats vet vi inte, men att Swedavia är kompromisslösa när gäller att ge rabatter till stora kunder är ingen nyhet. Swedavia skryter gärna när något asiatiskt flygbolag öppnar en linje in till Arlanda i veckan. Då är det noll avgift i början, vittnar flera källor till Travel News. Men det är betydligt tuffare tag i förhandlingarna när SAS, Norwegian och BRA ska förhandla landningsavgifter med det statliga flygplatsbolaget. De som kämpar med den svenska marknaden som bas möts av ett statligt monopol. De runt tjugo kommunala flygplatserna har alla det gemensamt att de är långt från stora befolkningskluster. 

Hur infrastrukturminister Tomas Eneroths vision om att Arlanda ska bli Nordens viktigaste flygplats ska genomföras när trafiken till väst går via Kastrup och trafiken till öst går via Helsingfors är högst oklart. Visst finns det många identiska rapporter om att flygtrafiken kommer att öka med 3-5 procent globalt. Störst är ökningen i Sydostasien Men det är inte en naturlag att flygtrafiken kommer att öka lika mycket på Arlanda. Tvärtom så tycks det nu vara en annan kraft som gäller i Sverige och det är flygskam. Många företag håller igen när det gäller sina tjänsteresor, speciellt inom landet.   

Nu hoppas många att Norwegian ska komma in och ta över SAS roll på Arlanda. För några år sedan var man störst på resor till USA. Men nu ska bolaget spara pengar och visa upp lönsamhet. Det finns betydligt lägre hängande frukt på andra ställen världen. Nyligen började man flyga till Ushuaia, världens sydligaste stad i Argentina. Norwegian flyger även till världens nordligaste flygplats i Svalbard.  

Många gånger tidigare har jag här i Travel News efterlyst en flygpolitik värd namnet. Men den svenska regeringen med Tomas Eneroth som infrastrukturminister och Ibrahim Baylan gör inget konkret när det kommer besked om utbyggnaden av Arlanda, och när vi ändå pratar om miljardsatsningar, inte heller sparkar igång utbyggnaden av höghastighetståget. I en tid när det är gratis att låna pengar vore detta en bra väg fram. Fortsätter utvecklingen med fler internationella linjer via Kastrup och Helsingfors kan Stockholm skaffa en ny pay off: Stockholm the Suburb of Scandinavia.