– Vi vill minska flygets klimatpåverkan. Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland och då vill vi pröva möjligheten att ha ytterligare differentiering av start- och landningsavgifterna, utifrån miljöprestanda och inte minst användning av biobränsle, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
I dag används redan differentierade miljöstyrande start- och landningsavgifter på flygplatserna Arlanda och Landvetter med över fem miljoner passagerare per år.
Transportstyrelsen får nu i uppdrag att utreda om fler flygplatser kan omfattas av de miljöstyrande avgifterna. Myndigheten ska också se över om större skillnader i avgifterna kan införas mellan olika flygplanstyper och flygningar, beroende på bland annat planens miljöprestanda och användning av biojetbränsle.
Transportstyrelsen ska även analysera hur man med hjälp av avgifterna kan stimulera alternativa sätt för in- och utflygningar som kan minska bränsleförbrukningen. Eneroth hoppas att uppdraget ska leda till en tydligare miljöstyrning.