Det här initiativet skapades av hertigen av Sussex tillsammans med ledande tjänsteleverantörer inom resebranschen – Booking.com, Ctrip, Skyscanner, TripAdvisor och Visa – för att ta fram och marknadsföra lösningar som kommer att göra resor mer hållbara. Initiativet samlar globala företag – företag som kopplar samman kunder och operatörer på resemarknaden – så att de kan nyttja sin unika position för att utbilda, öka medvetenheten om och främja positiv förändring inom hållbart resande.
Tanken med ”Travalyst” är att nyttja styrkan och kompetensen inom den globala resemarknaden, främja ökat samarbete över hela branschen samt stimulera och stödja nya lösningar och initiativ inom hållbart resande. De grundande partnerna vill skapa en rörelse av likasinnade företag, organisationer och personer som kämpar för förändring och skapa en mer hållbar framtid för resor.
Hertigen av Essex säger: ”Resor har en fantastisk förmåga att öppna sinnet för andra kulturer och nya upplevelser, och även få människor att uppskatta vad vår värld har att erbjuda. På grund av den ofrånkomligen tillväxten inom turismen är det extremt viktigt att påskynda spridningen av hållbara lösningar över hela världen. Det är även viktigt att väga upp denna tillväxt med behoven hos den lokala befolkningen och miljöarbete. Att föra samman företag, konsumenter och lokala samhällen är det bästa alternativet för att bevara resmål och ekosystem för framtida generationer.”