I en färsk rapport från IATA till Stockholms Handelskammare (”IATA messages for Stockholm Chamber of Commerce”), beskrivs flyget som en central drivkraft och tillväxtmotor för Sverige. För år 2017 kopplar IATA 191.000 arbetstillfällen till flygresandet, och bidraget till BNP beräknas uppgå till 19,2 miljarder dollar (186 miljarder kronor) eller 3,7 procent av BNP (se detaljer i faktaruta nedan).
Stockholms Handelskammare, som verkar för Stockholmsregionens konkurrenskraft och tillväxt, är sedan länge förespråkare för goda flygförbindelser till och från huvudstaden. Den färska rapporten tas till intäkt för att krafttag i frågan nu måste tas, efter att det 2017 av regeringen inrättade ”Arlandarådets” rapport tycks ha hamnat i malpåse.
Di har utan framgång sökt den regeringstjänsteman som enligt en odaterad pdf-presentation om Arlandarådet är kanslichef där. Karin Boman Röding, pressekreterare till rådets ordförande, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), lämnar följande skriftliga kommentar på söndagen:
”Arlandarådet har varit ett rådgivande organ till regeringen och har i sitt arbete löpande lämnat sina råd och rekommendationer till regeringen avseende utvecklingen av Arlanda flygplats. Arlandarådet har inte lämnat någon slutrapport. Frågan hanteras inom rk [regeringskansliet, red anm].”
Ombedd att utveckla hur frågan hanteras och om det finns någon tidplan för när något slags slutprodukt ska presenteras skriver Karin Boman Röding ”Att frågan hanteras betyder att den bereds inom rk. Det finns inget nytt att säga för närvarande.”
I juni i år ifrågasatte Andreas Hatzigeorgious vd-företrädare på Stockholms Handelskammare, Maria Rankka, i Svenska Dagbladet att rådet, där hon själv var ledamot, inte fick lägga fram sin rapport.
2 kommentarer