Det går fortsatt uppåt för Sveriges största hyrbilsbolag Hertz. Företaget, som under 2018 omsatte över 1,1 miljarder kronor, gjorde under första halvan av 2019 en ny toppnotering och ökade omsättningen med ytterligare 4 procent. Juni månad enskilt var den bästa junimånaden i Hertz historia, vilket förklaras mycket av ökat affärsresande kombinerat med ökat inflöde av utländska turister. Uthyrningen vid flygplatserna tappar lite i andel jämfört med tidigare år där vi istället ser en förflyttning till citymiljöer, sannolikt beroende på det ökade tågresandet i Sverige.
Tillväxten beror bland annat på en ökning av dels långtidshyror, både av privatkonsumenter såväl som företag, dels mer lojala kundklubbsmedlemmar där tillväxten i antalet medlemmar och hyror ökar. Liksom tidigare år växer även andelen utländska hyrbilskunder, som främst kommer från Tyskland, USA, Storbritannien, Nederländerna och Schweiz.
– Vi kommer under 2019 att fortsätta investera i att förbättra kundupplevelsen och i förbättrad laddinfrastruktur för att möjliggöra mer klimatsmarta resor, säger Mattias Wäne, vd på Hertz.