På den tredje dagen öppnade sig himlens portar och vattnet forsade ner över de små människorna som gick runt i Almedalen och ville mingla. Er utsände reporter var utrustad med ett par badskor och en tunn skjorta. Hen blev tvungen att återvända till sin boning och byta till varmare klädnad.
När det regnar i Almedalen går de som är professionella till Petter Stordalens Hotel Wisby och hänger. De har en skön bar med värme och anständigt prissatt vin. (Dyrast på denna resa var förstås Arlanda med två små glas vin för knappt 300 kronor.)
Under eftermiddagen bjöd amerikanska ambassaden på ett mingel i närliggande trädgård. Nu regnade det rejält vilket gjorde att minglet var uppdelat i två tält och mellan dessa fanns en stor regntung gräsmatta. Lusten att gå mellan de två noderna var som ni förstår begränsad.
Jag fick en pratstund med chefen Pamela Tremont, USA:s charge d’affaires. Jag tog inte upp Petter Stordalens enligt Expressen modiga attack på hennes chef Donald Trump. (Läs mer i gårdagens rapport.)
Och jag kunde konstatera att det är en bit mellan ord och handling, för vem tror ni fixade maten till Donald Trumps kalas i Almedalen? Svar Petter Stordalens hotellkedja Choice. Expressens nyhetschef Magnus Alselind kom förbi och då frågade jag om Petter Stordalen tagit upp Nordkoreas ledare Kim Jong-Un i sitt tal på gårdagens mingel, men icke.
Ja, ja.
Vi går vidare.
***
Dagen efter, alltså på onsdag morgon var jag på plats i Frälsningsarméns lokaler på Mellangatan. Det är alltid speciellt att befinna sig i abortmotståndarnas lokaler, men jag bestämde mig för att strunta i detta. Ämnet för dagen var “Järnvägen 2.0 – så framtidssäkrar vi Sverige”. Förste talare var även denna morgon infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Om man jämför med när han dagen före pratade om flyget så nämnde han denna gång Parisavtalet och att tåget kan hjälpa Sverige att nå detta. Det poängterades flera gånger att tåg numera har blivit “trendigt” och en del av framtiden. Det tyckte många i den fullsatta lokalen var riktigt roligt och skrattade högt.
Även denna morgon fick vi höra att Sverige är en pågående världsutställning och att vi snart kommer att bli världens första fossilfria land. Det är målet. För att komma dit ska vi bygga en ny stambana med höghastighetståg. Hur snabbt dessa tåg kommer att gå ville ministern inte precisera, men lovade att de kommer att gå snabbt. Frågan är 250 eller 320 kilometer i timmen. Tomas Eneroth verkar också vara småsur på Moderaterna som för några veckor sedan meddelade världen att de inte vill vara med i samtal om höghastighetståg.
Huruvida det blir samtal utan dem fick jag inget bra svar på. Att finansiering av den nya stambanan får ett brett stöd i riksdagen verkar dock avgörande för infratstrukturministern. Det finns två vägar att gå. Att ta de 230 miljarderna över statsbudget när det finns utrymme eller lånefinansiering. Det senare är vägen fram vid byggande av Förbifart Stockholm och enligt Trafikverkets GD Lena Erixon så skyndar lånefinansiering på byggtiden rejält. Väljer vi den andra vägen kommer det att gå svindlande 70 år innan den nya stambanan är fullt utbyggd.
I den senaste nationella planen, alltså Trafikverkets plan för de närmaste tolv åren, är målet att bygga ostlänken: Järna Linköping, sydostlänken: Malmö Hässleholm och sträckan Göteborg Borås. Hastigheten på dessa linjer kommer att bli 245 kilometer i timmen enligt Lena Erixon. Följaktligen kommer det inte att gå att köra fortare. Då rasar broar, banvallar och annat nybyggt ihop.
SJ:s Crister Fritzon tyckte denna begränsning i hastigheten var dum eftersom det inte är “systemeffektivt”.
Vem ska köpa in och köra ett tåg som går i 320 kilometer om detta bara kan ske på vissa kortare sträckor, undrade SJ:s vd och lät antyda att han inte skulle göra det.
Ett tåg som inte får köra med sin maxhastighet hela vägen mellan landets tre stora städer kommer att bli ett dyrt och ineffektivt tåg.
Vad är då lösningen? Ja, ska man tolka panelen som Tomas Eneroth inte var med i så är lånefinansiering av den nya stambanan enda vägen fram. Då kan vi få ett jättesnabbt tåg som snabbt har en stambana att köra på inom ja, kanske 25 år. Om vi skyndar oss. Men om vi ska dra allt i långbänk med Moderaterna som suraste parti kommer vi aldrig att komma iväg.
Kommer det ett beslut i denna fråga innan valet? Svar jag tror inte det.
Crister Fritzon efterlyste även “systemeffektivt” på fler linjer i vårt land, bland annat mellan Göteborg och Malmö och ännu hellre mellan Stockholm Oslo. Idag är det inte dubbelspår hela vägen och då måste tågen vänta på varandra och hastigheten sjunker och restiden ökar. Men om vi jämför med det ständiga tjatet om flygskam så mår tågbranschen riktigt bra. Man har gått från att vara mossiga och sega till att bli framtiden och ja, det kan vi tacka Greta Thunberg för.
***
När du läser detta sitter jag på planet tillbaka till fastlandet och med denna krönika avslutas Travel News bevakning av Almedalen.
Men vi kommer tillbaka nästa år och hoppas att de flesta i reseindustrin gör det samma. Almedalen är en fantastisk utomhusmässa och här kan du träffade alla som bestämmer och det är ganska lätt att få möten och intervjuer. Det häftigaste är de korta samtal som uppstår i mellanrummen. Här överförs det nyhetstips och kunskap. Det skvallras, rekryteras och flörtas, alltså människans innersta drivkrafter. Att få vara en liten pusselbit i det stora spelet är riktigt kul.