Annons:

KLM:s vd: Åk tåg kortare sträckor i Europa

Travel News var som enda svenska nyhetsmedia på plats när KLM inledde nedräkningen inför bolagets hundraårsjubileum på Schiphol i Amsterdam i somras. KLM är världens äldsta idag aktiva flygbolag.  - Eftersom vi var först kunde vi välja samma blå färg som himlen, sa vd Pieter Elbers på en pressträff med media från hela världen för några månader sedan. 

Han presenterade också sitt svar på de senaste årens debatt om flygskam. “Fly Responsibly” är budskapet och precis som när det gäller flygets säkerhetsarbete vill KLM att detta ska ske utan konkurrens mellan bolagen. När han ombads att precisera vad han menade med “Fly Responsibly” förklarade han att kortare resor inom Europa bör ske med tåg. 

– Resor under 300 kilometer i Europa bör ske med tåg. Inte bara för miljöns skull utan också för att luftrummet över Europa är så trångt.

Han berättade att KLM var ett av de första flygbolagen att erbjuda sina kunder möjligheten att klimatkompensera sin resa. Detta system öppnar man upp för sin konkurrenter. 

– Vi kör en open source-lösning. Istället för att lägga kraft på att utveckla ett eget system kan andra flygbolag ta vårt system.

Precis som alla andra stora flygbolag håller KLM på att förnya sin flotta. En klo på pressträffen var att visa upp bolagets senaste inköp en helt ny Dreamliner direkt från fabriken i USA. Men planet blev försenat och istället fick press och de inbjudna gästerna beundra två betydligt äldre maskiner. 

Pieter Elbers förklarade för pressen att han inte var en talesperson för Boeing. Följaktligen hade han inget att säga om när 737 Max 800 åter är i trafik och den aktuella förseningen av KLM:s första Dreamliner hade inget att göra med missförhållande i Boeings fabrik. 

– Planet kommer imorgon, det är tråkigt att det inte här när ni är här.

När det gäller den väntande konsolideringen av europeiska flygmarknaden så tror Pieter Elbers den kommer snart. Det faktum att hans bolag KLM och Air France har samma ägare sedan 2004 är förstås ett tecken på detta. Men det faktum att holländska staten köpt fler aktier i bolaget för värna sina intressen talar emot. Pieter Elbers har arbetat i bolaget sedan 1992 och varit vd sedan 2014.

När det fanns rykten om hans avgång samlades holländska medarbetare runt huvudkontoret och de gick inte hem förrän de var säkra på att “deras” vd hade kvar jobbet. Då var franska staten var en större ägare i bolaget än den holländska, men nu äger de två länderna lika mycket.

På toppen har man en vd från Kanada som talar franska.

På eventet sades det några ord på engelska, men när infrastrukturminister Cora van Nieuwenhuizen talade i femton minuter var det enkom på holländska. Hon fick många att le när hon talade om KLM:s tvåhundra års kalas då man flyger till New York på två timmar med elflyg.

Precis som i Sverige är det en stor politisk fråga vad som ska hända på den ledande flygplatsen Schiphol. Trots att man idag har fem landningsbanor är det fullt. Det finns inte en enda ledig slot-tid. Det finns utbyggnadsplaner, men inget politiskt beslut.

KLM vill växa i första hand genom att köpa in större flygplan.

Det var den 7 oktober 1919 som KLM såg dagens ljus. Till skillnad från många andra flygpionjärer var det inget statligt projekt utan ett privat. Året efter hade bolaget sin första passagerare och 1924 transporterade KLM för första gången en ko. Frakt är fortfarande en central del av företagets intäkter. 1971 köpte man världens första 747. 1974 hade man första gången en dj ombord som spelade skivor. 2011 blev man första flygbolag som satsade på biobränsle. Om några år ska man ha en fabrik igång i Europa vars produktion ska ligga på 100 000 ton om året. Blott några procent av KLM:s total behov av flygbränsle, men lika mycket som den svenska inrikesmarknaden för flyg sväljer.

Under askmolnets dagar 2010 lärde KLM sig att kommunicera med sina resenärer via sociala medier. Det är idag företagets mest effektiva sätt att prata med sin kunder, enligt vd. 

Utifrån ett svenskt perspektiv lyfte Pieter Elbers fram Norden som ett viktigt område och han kunde uttala Växjö nästan lika bra som en svensk.

Men när han fick frågor om Kina rabblade han upp ett gäng städer i Kina som undertecknad aldrig hört talas om. Och när det blev frågor om fler linjer till Kanada hade han lika god kunskap i ett ämne. KLM är följaktligen ett globalt bolag och varje dag transporterar man 100 000 passagerare över hela världen. 

Pieter Elbers trodde inte att AI kommer att ersätta fysiska piloter inom överskådlig tid. Han ville inte uttala sig om bolaget finansiella status utan hänvisade till den senaste kvartalsrapporten.

När det gäller transfer-tiderna på Schiphol så vill han de ska vara runt 40 minuter inom Europa och 50 minuter long haul.

KLM har kommit långt i sin digitala dialog med sina kunder, men bolaget kan bli än mer digitalt internt med sina 33 000 anställda.

Det finns planer på att införa wifi på alla plan som kör inom Europa, men det kommer tidigast 2021. Man har ännu inte valt teknologi, men satsar på satellit.

2 kommentarer

  1. Karin Forss: Visst är jag lite extra blå, :-) men stolt över de initiativ som tas. Världen kommer inte sluta flyga, så alternativet är att fortsätta flyga - hållbart! #flyresponsibly
  2. Atle: Inte mycket inrikestrafik i Nederländerna.